سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تامین حقابه از رودخانه هیرمند ضرورت جدی برای تامین آب پایدار سیستان و بلوچستان

معاون عمرانی وزارت کشور در نشست وضعیت پایش آب استان سیستان و بلوچستان گفت: تامین حقابه از رودخانه هیرمند، ضرورت جدی برای بهره‌مندی از آب پایدار این استان است.

نشست وضعیت پایش آب استان سیستان و بلوچستان به ریاست مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور و با حضور منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان و مدیران استانی مرتبط در محل وزارت کشور برگزار شد.

در این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوجستان آخرین وضعیت آب شرب استان سیستان و بلوچستان را ارائه داد.

براساس گزارش ارائه شده، استان سیستان و بلوچستان با میانگین بارش ۱۰۶ میلی متر جزء استان‌های کم بارش کشور است و با توجه به اسکان جمعیت سه میلیون نفری نیازمند سرمایه گذاری جدی در حوزه آبرسانی پایدار است.

منصور بیجار با بیان اینکه استان دارای سه اقلیم شمال، مرکز و جنوب است؛ گفت: شمال استان که منطقه سیستان را تشکیل می‌دهد به لحاظ منابع آبی وابسته به رودخانه مهم هیرمند است.

وی در همین خصوص گفت: تامین حقابه کشور از محل این رودخانه که از افغانستان جاری است براساس توافق منعقد شده میان دو کشور که میزان حقابه ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال است اولویت و ضرورت جدی است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: حوزه مرکز استان هم که شامل زاهدان می‌شود به لحاظ منابع آبی وابسته به آب‌های زیر زمینی است و در این راستا احداث حلقه‌های چاه و سرمایه گذاری در حوزه آب‌های ژرف در دستور کار است.

وی یادآور شد: حوزه جنوب استان نیز که شامل مناطق ساحلی دریای عمان نظیر شهر‌های چابهار و کنارک می‌باشد در حوزه منابع بی به آب دریای عمان متکی است و در این راستا شیرین سازی منابع آب دریا برای تامین آب شرب این بخش از استان دنبال می‌شود.

ظرفیت سد‌های استان سیستان و بلوچستان نظیر سد ماشکید، سد پیشین سرباز، سد زیردان در شهرستان چابهار هم در نشست امروز بحث و بررسی شد.

بررسی ظرفیت‌های آب ژرف در استان سیستان و بلوچستان محور دیگر بحث نشست امروز بود و در این خصوص آخرین وضعیت احداث حلقه‌های چاه که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور و وزارت نیرو در حال انجام است، مورد ارزیابی قرار گرفت.

در ادامه، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه یکی از بحث‌ها در حوزه آب‌های ژرف بررسی دقیق و همه جانبه ظرفیت این آب هاست، گفت: در کنار این مساله، خرید تضمینی هم مطرح است که باید همکاری لازم در این خصوص صورت گیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.