سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انقلاب راهسازی روستایی در چهارمحال و بختیاری

انقلاب راهسازی روستایی که شاخص مهمی در محرومیت‌زدایی و ایجاد تحول در مناطق روستایی و تسهیل در مهاجرت معکوس از شهر به روستاهاست یکی از شاخص‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

به نقل از روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری، به همت دولت سیزدهم روند احداث راه‌های ارتباطی در مناطق روستایی چهارمحال و بختیاری که از استان‌های دارای مناطق سخت‌گذر و کوهستانی کشور به شمار می‌رود از سرعت بیشتری برخوردار شده است و آمار‌ها و اعتبارات اعلام شده از سوی مسئولان حاکی از شکل‌گیری انقلاب راهسازی روستایی در این استان است.

در واقع توسعه راه‌های روستایی یکی از مهمترین اقدامات دولت برای محرومیت‌زدایی از استان‌های کمتر توسعه‌یافته است و این مهم به خوبی در استان چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار احداث راه‌های روستایی در سفر رییس‌جمهور به این استان اختصاص یافته است.

علی حیدری در همین خصوص افزود: در سفر رییس‌جمهور مصوب شد تا از محل اعتبارات ملی ۲۵۰ میلیارد تومان و ۲۵۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات استانی به جاده‌های روستایی استان اختصاص یابد.

علاوه‌بر آن دولت متعهد شده است تا به هر اندازه که راه‌های روستایی در استان زیرسازی شود، آسفالت آن را تقبل کند و دولت قیر رایگان به استان اختصاص دهد و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به همت دولت سیزدهم انقلاب راهسازی در روستا‌های استان شکل گرفته است، تصریح کرد: یکی از مهمترین راه‌های روستایی استان، جاده لبد به طول چهار کیلومتر است که پس از سفر رییس‌جمهور به این منطقه عملیات آن آغاز شده است و فقط آسفالت آن باقی مانده که چنانچه شرایط آب و هوایی اجازه دهد آسفالت آن هم در سالجاری انجام می‌گیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در تمامی نقاط استان طرح‌های راهسازی روستایی فعال شده است و پیش‌بینی می‌شود ظرف یکسال آینده بسیاری از این طرح‌ها تکمیل و به بهره‌برداری برسد و تحول بزرگی در این حوزه شکل گیرد.

حیدری خاطرنشان کرد: علاوه‌بر راهسازی روستایی، نقاط حادثه‌خیز نیز در برخی از محور‌های روستایی استان وجود دارد که اعتبارات ویژه‌ای برای رفع این نقاط اختصاص داده شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری نیز از رشد ۶۶ برابری اعتبارات راهسازی روستایی استان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در حالیکه اعتبارات این حوزه در سال ۹۹ حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است، اما این اعتبار در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ میلیارد تومان و در سالجاری به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

روح‌الله غلامی افزود: این جهش قابل توجه اعتبارات راه روستایی در دولت سیزدهم حاکی از آنست که دولت به توسعه مناطق روستایی و بهبود رفاه حال روستاییان بسیار اهمیت می‌دهد و این مهم می‌تواند در محرومیت‌زدایی از استان نقش بزرگی ایفا کند.

وی تصریح کرد: از مهمترین راه‌های روستایی در دست احداث در استان می‌توان به راه‌های شهرستان کوهرنگ اشاره کرد بطوریکه در این شهرستان ۶۸.۵ کیلومتر راه روستایی در دست احداث و ۵۴ کیلومتر ابنیه فنی شامل پل، دیوار حائل و آبنما در حال تکمیل است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: از مجموع راه‌های روستایی در حال احداث در شهرستان کوهرنگ ۵۴ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت در بخش بازفت و ۱۰.۵ کیلومتر روکش آسفالت در دهستان موگویی حد فاصل شیخ‌علیخان تا غار یخی در حال انجام است.

به گفته غلامی، تکمیل ابنیه فنی روستا‌های حسین‌آباد، نازی، تبرک به تلخدان، دوره مولا، مازه‌سوخته، مازه‌رشته و تعدادی روستای دیگر در این منطقه در حال انعقاد قرارداد است و بخشی از عملیات به میزان ۷۰ درصد اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: بهسازی روکش روستا‌های بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ شامل غریب‌آباد، بختیارآباد و بنواستکی، بهسازی و روکش آسفالت محور‌های آنتنی بخش صمصامی به طول هفت و نیم کیلومتر شامل روستا‌های گل‌سرخ، تیرک احمدآباد، سیف‌آباد و الله‌یاری در حال انجام است و تکمیل ابنیه فنی روستای دره‌رزگه در موگویی، تکمیل ابنیه فنی و روکش آسفالت باباحیدر به چهارموران به طول یک کیلومتر از دیگر طرح‌های راهسازی روستایی در شهرستان کوهرنگ به شمار می‌رود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری به طرح‌های راهسازی شهرستان شهرکرد نیز اشاره کرد و گفت: محور ارجنک به مرغملک به طول ۱۳.۵ کیلومتر، راه ارتباطی خلیل‌آباد به قلعه‌خاکی به طول یک و نیم کیلومتر، محور هفشجان به مصطفی‌آباد به طول هفت و نیم کیلومتر و سه‌راهی وردنجان به هرچگان به طول چهار کیلومتر از جمله این راه‌هاست.

غلامی تصریح کرد: در شهرستان اردل بخش میانکوه محور ارتباطی شلیل به لندی به طول ۳۳ کیلومتر، بهسازی و روکش آسفالت آنتنی میانکوه به طول ۱۸ کیلومتر و در شهرستان کیار بهسازی و روکش آسفالت محور آبگلور به طول سه کیلومتر از مهمترین راه‌های روستایی در دست احداث استان است.

وی با اشاره به انجام بهسازی و روکش آسفالت آنتنی فلارد در شهرستان لردگان، اظهار داشت: بهسازی و روکش آسفالت بخشی از محور ده‌زیر به طول ۲.۵ کیلومتر، بهسازی آسفالت محور ساطح و بهسازی و روکش آسفالت محور ارتباطی چال‌دراز به نعمت‌الهی، سلمانک سفلی، بارز به شوارز و قلعه مدرسه به جرجین و محور ارتباطی امامزاده رحمان به شهسوار به طول چهار کیلومتر و اجرای لایه حفاظتی این محور از دیگر طرح‌های راهسازی شهرستان لردگان به شمار می‌رود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری همچنین از اجرای ۲ طرح راهسازی در شهرستان فارسان خبر داد و گفت: بهسازی و روکش آسفالت اقبال‌آباد به طول یک کیلومتر و بهسازی و روکش آسفالت محور چوبین به طول یک و نیم کیلومتر از جمله طرح‌هایی است که در سالجاری آغاز و در حال انجام است.

غلامی با اشاره به اجرای یک طرح راهسازی روستایی در شهرستان خانمیرزا، خاطرنشان کرد: در این شهرستان تعریض و بهسازی محور آلونی به ده‌صحرا به طول پنج کیلومتر در دست احداث است.

وی با بیان اینکه راهسازی به ویژه در مناطق روستایی یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است، افزود: علاوه‌بر دستاورد‌های مادی شامل تسهیل در تردد، خدمات‌رسانی بهتر و کاهش مصرف سوخت، حفظ جان افراد نیز از مهمترین تاثیرات احداث راه‌های روستایی است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.