سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش بی بدیل حبوبات در سلامتی انسان

متخصص تغذیه گفت: حبوبات به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها برای سلامتی انسان مفید است.

مریم اژدری متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد بیان کرد: حبوبات یا بُنشن انواع دانه‌های خوراکی و جزو مواد مغذی هستند.

او ادامه داد: حبوبات معروف عبارتند از لوبیا، عدس، ماش، باقلا، نخود، لپه، سویا، بادام زمینی، تمر هندی، یونجه و ... هستند.

متخصص تغذیه تصریح کرد: حبوبات در رژیم غذایی افراد در مناطق مختلف جهان قرار دارد و سرشار از پروتئین گیاهی، فیبر‌های محلول و نامحلول، ویتامین B، آهن، کلسیم و پتاسیم هستند.

او بیان کرد: از نظر مواد مغذی حبوبات مانند خانواده گوشت‌ها سرشار از پروتئین هستند البته سطح آهن کمتری دارند و فاقد چربی‌های اشباع شده هستند.

اژدری تصریح کرد: انواع مختلف حبوبات از نظر تغذیه، ظاهر، طعم و استفاده بسیار متفاوت هستند هچنین خوردن انواع حبوبات به کاهش کلسترول، کاهش سطح قند خون و افزایش باکتری‌های سالم روده کمک می‌کند.

متخصص تغذیه با تاکید بر خواص جوانه‌های حبوبات بیان کرد: جوانه‌های حبوبات منبع غنی‌تر از ریز مغذی‌ها به شمار می‌آیند همچنین جوانه‌ها حاوی ویتامین‌های C، B۱، B۶، k و A هستند.

او تصریح کرد: جوانه‌ها منبع غذایی سرشار از آهن، منیزیم، فسفر، کلسیم، پتاسیم، منگنز و اسید‌های چرب امگا۳ هستند.

متخصص تغذیه بیان کرد: مصرف جوانه‌ها یک روش خارق العاده برای تامین برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی است همچنین جوانه‌های حبوبات به صورت خام در سالاد و همراه با ماست و شیر مصرف شوند.

او ادامه داد: اگر افراد دارای مشکلات گوارشی باشند می‌توانند جوانه‌ها را سریع قبل از استفاده بپزند همچنین زمان زیادی برای پخت آن‌ها نباید صرف شود و باید به سرعت مصرف شود که از کاهش ویتامین‌ها جلوگیری شود.

متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت استفاده جوانه‌ها در سوپ تصریح کرد: در انواع سوپ سبزیجات، جوانه‌ها را باید قبل از سرو غذا به قابلمه اضافه کرد و بعد از چند دقیقه پختن با دمای ملایم مصرف شود.

او بیان کرد: در صورتی که جوانه‌های حبوبات به مدت زمان طولانی تری جوشانده شود، ممکن است بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی خود را از دست بدهد.

اژدری گفت: استفاده از جوانه حبوبات یک روش کم کالری برای افزایش مواد مغذی رژیم غذایی است.

او بیان کرد: با توجه به نفاخ بودن حبوبات در افراد با مشکلات دستگاه گوارش از جمله سندرم‌های روده و ورم معده منع یا محدودیت مصرف وجود دارد.

اژدری گفت: برای برخی افراد نیز که رژیم غذایی محدود به پتاسیم، فسفر و پروتئین است، محدویت یا منع مصرف حبوبات وجود دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.