سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان؛

اصلاح قیمت خرید تضمینی در شورای قیمت گذاری باید بررسی شود

معاون وزیر جهاد گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در شورای قیمت گذاری که ریاست آن بر عهده وزیر جهاد است، باید مورد بررسی قرار گیرد.

آقای علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین‌ وضعیت اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم گفت: قیمت ها در شورای قیمت گذاری که ریاست آن بر عهده وزیر جهاد است، هزینه های تولید باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته او، بنابر قانون در شهریورماه، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام‌ می شود که در آن‌مقطع قیمت هرکیلو خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان با احتساب یک هزار و ۵۰۰ تومان جایزه، ۱۳ هزارتومان اعلام شد.

مهاجر ادامه داد: اگر سیاست دولت بر مبنای جلوگیری از افزایش تورم باشد، در شورای قیمت گذاری نرخ خرید تجزیه و تحلیل می شود. در شورا نمایندگان مجلس، نماینده کشاورزان و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی در جلسه حضور دارند که مشکل را حل کنند.

معاونت امور زراعت وزارت جهاد در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر تاثیر عرضه کودهای کشاورزی در بورس کالا بر قیمت گفت: از سال ۴۶ کودهای کشاورزی شامل سه کود اصلی فسفاته، پتاسه و ازوته عامل افزایش تولید در واحد سطح هستند.

به گفته او، از سال ۴۶ تابه امروز با ارز دولتی وارد کشور می‌شود یا در داخل تولید می شود که براین اساس با قیمت ارزان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. این درحالی است که به رغم قیمت ارزان کود، اما بسیاری از کشاورزان بدلیل کوچک بودن اراضی کشاورزی و کاهش قدرت خرید، توان خرید کود با ارز دولتی ندارند. براین اساس دولت ها کود را با ارز دولتی و ۵۰ درصد یارانه در اختیارشان قرار می دهند.

معاون وزیر جهاد گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ بدلیل کاهش قیمت کود، کشاورزان توانستند از کود استفاده کنند، اما متاسفانه در لایحه بودجه بند ج تبصره ۸، کودهای خارجی زا قیمت تمام شده و بورس کالا باید ارائه شود که در صورت تحقق قیمت چند برابر می شود که این موضوع تاثیر منفی در تولید می گذارد.

او گفت: وزارت جهاد و بنیاد ملی گندمکاران بدنبال آن است که این بند را از لایحه بودجه حذف کند تا کود با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
کشاورز
۰۷:۳۲ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
کمتر از 20هزار تومان گندم میشه غذای دام
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
باسلام قیمت خرید تضمینی گندم رو افزایش دهید لااقل به اندازه ی قیمت پیاز برای گندم ارزش قایل شوید این محصول قوت اصلی و از برکات سفره ی ۸۵ میلیون ایرانیست قیمت گندم درسال آینده نباید کمتر از ۲۰ هزار تومان باشد تا به خودکفایی برسیم و از واردات بی نیاز