سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استقلال‌طلبی استرالیا؛ عکس حاکمان انگلیس از پول استرالیا حذف خواهد شد

بانک مرکزی استرالیا اعلام کرد دیگر عکس پادشاه انگلیس را روی اسکناس‌های خود چاپ نخواهد کرد.

بانک مرکزی استرالیا روز پنجشنبه اعلام کرد که پادشاه انگلیس را از اسکناس‌های خود حذف می‌کند و به جای تصویر چارلز سوم روی اسکناس ۵ دلاری خود، طرحی برای احترام به فرهنگ بومیان جایگزین می‌کند.

براساس گزارش فرانس ۲۴، مرگ الیزابت دوم، ملکه انگلیس در ۸ سپتامبر سال گذشته با عزای عمومی در استرالیا همراه بود، اما برخی از گروه‌های بومی نیز به تأثیر مخرب انگلیس استعمارگر اعتراض کردند و خواهان لغو سلطنت شدند.

بانک مرکزی اعلام کرد که این تصمیم مورد حمایت دولت چپ میانه کارگر «آنتونی آلبانیز» نخست وزیر استرالیاست که طرفدار انتقال نهایی از سیستم سلطنتی به جمهوری استرالیا است.

حرکت بانک مرکزی استرالیا توسط جنبش «جمهوری خواه» این کشور مورد ستایش قرار گرفت، این جنبش بارها تاکنون تاکید کرده که بومیان قبل از اینکه انگلیس وارد استرالیا شود از ۶۵۰۰۰ سال پیش ساکن این منطقه بوده اند.

کریگ فاستر، رئیس جنبش جمهوری استرالیا، گفت: استرالیا به شایسته سالاری اعتقاد دارد، بنابراین این ایده که کسی باید بر اساس حق مادری‌اش باید در ارز ما باشد، قابل توجیه نیست، همانطور که این تصور که او باید با حق مادری رئیس دولت ما باشد، ناسازگار است.

او در ادامه افزود: «فکر این که یک پادشاه غیرمنتخب باید به جای رهبران ملل اول و بزرگان و استرالیایی‌های برجسته، روی پول ما باشد، دیگر در زمان حقیقت‌گویی، آشتی و در نهایت استقلال رسمی، فرهنگی و فکری قابل توجیه نیست.»

از سویی دیگر اتحادیه سلطنت طلب استرالیا در واکنش به این اقدام ادعا کرد: این تصمیم عملاً نئوکمونیسم در عمل است. قبل از برگزاری همه پرسی درباره اینکه آیا مردم می‌خواهند پادشاه را به عنوان حاکمیت حفظ کنند یا رئیس جمهور را انتخاب کنند، این دولت خودسرانه اقدام به کنار گذاشتن سر پادشاه از اسکناس پنج دلاری استرالیا کرده است. مطمئناً این دموکراسی استرالیا نیست».

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.