در جشنواره ملی کتاب رشد امسال ۳ هزار و ۴۴۰ کتاب به دبیرخانه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی ارسال و از این بین هزار و ۳۸۲ عنوان، موفق به کسب نشان رشد شدهاند.
در نهایت ۶۶۲ عنوان کتاب از سوی هیات انتخاب جشنواره کتاب ملی رشد برای ورود به این دوره از جشنواره به مرحله نهایی رسیدند. این کتابها در ۱۵ گروه داوری مورد ارزیابی قرار گرفتند و پنج محور نیز از سوی کمیته علمی برای اولویتهای ویژه در این دوره تعیین شد.
عباس ميرزاحسينی، دبیر بيستمين جشنواره ملی کتاب رشد گفت: این ۱۵ گروه شامل گروههای تصویرگری، ادبیات، داستان کودک و خردسال، داستان نوجوان، خاطرهنگاری، ادبیات، فرهنگ و هنر، مطالعات اجتماعی، تفکر و سبک زندگی، مطالعات دینی، علوم کاربردی و دانشافزایی بودند. به این ترتیب ۱۵ گروه داوری، متشکل از ۴۹ داور به ارزیابی کتابهای این دوره از جشنواره پرداختند.
دبیر بيستمين جشنواره ملی کتاب رشد در توضیح آثاری که هر ساله نشان رشد دریافت میکنند، گفت: آموزش و پرورش در بخش ساماندهی محتوا تجربهای دارد که به چهار دهه پیش برمیگردد؛ اما به شکل سازماندهی شده از دو دهه پیش یعنی از سال ۱۳۷۹ دست به برگزاری جشنوارههای رشد زده است. از طرفی، تقریبا از ۱۰ سال پیش شورای عالی آموزش و پرورش مصوبهای را به تصویب رسانده است (مصوبه ۸۲۸) که بر اساس آن ما شاهد ساماندهی منابع آموزشی وزارت آموزش و پرورش هستیم.
يوسف نوري وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، برگزاری جشنواره رشد را تجلیل نمادین از مهمترین عنصر برنامه درسی يعني کتاب دانست.
وی با بیان حدیثی از امام علی علیه السلام، نگاه های مختلف به تربیت کودکان در درون خانواده را تشریح کرد و گفت: تربیت کودک به عنوان یک کنشگر اجتماعی، تربیت کودک به عنوان يك پژوهشگر است و معلم بايد همراه او باشد و براي پژوهش بهترين منبع كتاب است.
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به سرانه پایین مطالعه در کشور گفت: علیرغم این مسئله شاهد هستیم که جوانان و کشور ما چه قله های علمی و فناوری در دنيا را كسب كرده اند و اگر سرانه مطالعه در کشور بیشتر باشد چه تحولی رخ خواهد داد.
وی با تاکید بر اینکه برای مطالعه و کتابخوانی باید خانواده ها نیز وارد میدان شوند، گفت: اگر خانواده ها بتوانند در اين عرصه تلاش بيشتری كنند، کتابخوانی در کشور رواج پیدا می کند و تحول خوبی رخ خواهد داد، دولت سیزدهم نیز در این زمینه سرمایه گذاری خوبی انجام داده است.
نوری گفت: آموزش و پرورش ساخت و تجهیز کتابخانه های کلاسی مدارس ابتدايی را در حد بضاعت خود در برنامه دارد و امیدواریم بتوانیم سرانه مطالعه دانش آموزان را ارتقا دهیم، زيرا دوره ابندايی زيربنای همه آموزش ها و توسعه كشور است و در آن صورت آینده کشور از این نیز روشن تر خواهد بود.