سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف ۸۸ مدرسه آسیب دیده در زلزله به کمک سامانه برپا

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: با کمک سامانه برپا می‌توانیم مناطقی که فاقد مراکز آموزشی و امکانات هستند را کشف کنیم.

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: ۳۷درصد مدارس به صورت مشارکتی، ۸ درصد مدارس توسط خیرین و ۵۵درصد دولتی ساخته شده اند.

او افزود: نوسازی و ساخت مدارس بسیار مهم است. در حال حاضر مدارسی با تراکم ۵۰ دانش آموز وجود دارند و همین امر باعث کاهش یادگیری می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس تصریح کرد: در حاشیه شهر‌ها، حدود ۲۰۲۰ محله در ایران از کمبود مدارس، باشگاه و مسجد رنج می‌برند. نبود زمین بزرگ و نیروی مناسب از مشکلات این محلات است.

خان محمدی گفت: پیش بینی می‌کنیم تا سه سال آینده کمبود مدرسه و معلم با حمایت و همکاری خیرین و مسئولان ذی‌ربط در این مناطق رفع شود.

وی افزود: امروز سامانه برپا را رونمایی شد. ما با کمک این سامانه می‌توانیم مناطقی که فاقد مراکز آموزشی و امکانات هستند را کشف کنیم.

وی افزود: با کمک این سامانه فهمیدیم در زلزله،  ۸۷۳ مدرسه و مرکز آموزشی کمتر و ۸۸ مدرسه آسیب زیادی دیده اند.

او بیان کرد: از ۱۰۵ هزار مدرسه در ایران ۶۹ هزار مدرسه نمازخانه دارند و بقیه ندارند.

خان محمدی اعلام کرد: حدود ۴ میلیارد تومان برای مدارس آسیب دیده خوی به اداره آموزش و پرورش این شهرستان اختصاص داده شده است.
 
او گفت: برای برگزاری مدارس کانکس‌هایی را به این شهرستان فرستاده ایم.
 
خان محمدی بیان کرد: ۳۰ هزار کلاس تخریبی هستند و  ۷۱ هزار کلاس باید مقاوم‌ سازی شوند؛ یعنی با وجود زلزله ۶ ریشتری نباید به مدرسه آسیبی برسد.
 
او ادعا کرد: ۸۱ درصد مدارس مقاوم سازی شده اند و در آبان سال جاری ۵۰ میلیارد یورو بودجه برای مقاوم سازی و ساخت کلاس در نظر گرفته شده است. پیش بینی می‌کنیم حدود ۳۲۰۰ پروژه در مهر افتتاح شوند؛ البته  ۱۲۰۰ میلیارد اعتبار باید به خیرین مدرسه ساز داده شود.
 
او اعلام کرد: ما برای اولین بار بعد از انقلاب ۵۲۰ ملک مازاد را به مدرسه تبدیل می‌کنیم.
 
خان محمدی افزود: ۴۹ هزار مدرسه باید از لحاظ سرمایش و گرمایش استاندارد سازی شوند.
 
او گفت: در خوی سه زلزله آمد. در زلزله اول ، ۱۰ مدرسه آسیب دیدند که ۹ مدرسه نیازمند بازسازی بودند و اقدامات لازم انجام و کانکس ارسال شد تا نظام تعلیم و تربیت دچار وقفه نشود.
 
او افزود: زلزله دوم، زمانی اتفاق افتاد که بچه‌ها در مدرسه نبودند و در خوابگاه بودند که مشکلی برایشان پیش نیامد و به منازل خود رفتند؛ اما به طور کلی تیم ارزیاب تا بعدازظهر گزارش وضعیت مدارس را به ما اعلام می‌کند.

حدود ۳۰ تا ۴۰ مدرسه در خوی تخریب شده اند

قفلی، رئیس خیرین مدرسه ساز گفت: خصوصیت خیر خواهی هزاران سال است که در وجود ایرانیان اصیل نهادینه شده است.

او ادامه داد: حدود یک میلیون دانش آموز  از اتباع در ایران داریم؛ به همین علت نیازمند ساخت مدارس هستیم.

وی افزود: ساخت مدارس بسیار هزینه بر است و دولت نمی تواند تمام هزینه را پرداخت کند.

او ادامه داد: ما پس از انقلاب سعی کردیم مدارس را یک شیفته کنیم؛ اما الان با افزایش دانش آموزان مدارس در شهر‌های بزرگ همچون تهران و استان البرز دو شیفته شده اند.

قفلی بیان کرد: متاسفانه دیشب در خوی زلزله آمد و حدود ۳۰ تا ۴۰ مدرسه تخریب شده اند که باید در این شهرستان این خسارت را جبران کنیم.

او ادامه داد: قرار بود انشعابات مدارس رایگان باشد؛ اما هم اکنون ۵۰ درصد انشعابات باید پرداخت شود و این امر باعث مشکلاتی برای وزارت آموزش و پرورش می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تأکید به اینکه شعله مستقیم از مدارس با ۶ کلاس درس باید حذف شود، بیان کرد: ۴۸ هزار بخاری گازی در مدارس داریم که باید استانداردسازی شود و بخاری نفتی غیراستاندارد نباید داشته باشیم در همین راستا تعیین اعتبار صورت گرفته است.

خان محمدی توصیه کرد: اگر کلاس درسی دارای بخاری نفتی غیراستاندارد بود باید مردم به ما گزارش دهند.

وی تاکید کرد:۱۴ هزار کلاس درس تا پایان سال تحصیلی باید به سیستم گرمایشی مجهز شوند.

او افزود: ۲۰۰ دانش‌آموز افغانستانی به جمعیت دانش‌آموزان مدارس اضافه شدند به همین دلیل به ۷ هزار کلاس درس برای آن‌ها نیاز داریم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس در پایان اظهار کرد: ۳۱ شهرستان دچار چالش سرانه فضای آموزشی است که ۱۵ هزار میلیارد تومان برای رساندن آن‌ها به استاندارد کشوری نیاز است. حتی اعلام شد اگر کلاس کم دارید دفتر مدیر و معاون به کانکس برود تا اتاق‌ها به کلاس درس اختصاص یابد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.