یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هرچه نداشته باشیم در حوزه تعلیم و تربیت، قرآن کریم، کتاب هدایت داریم و از الگوها و اسوهها هیچ کم نداریم، گفت: ما برای معلم و پیرامون آداب معلم و متعلم همه چیز داریم و دارای الگو هستیم. سیره معلمان تاریخ بشریت ما که اوجش در اسلام است را در اختیار داریم.
وی افزود: روشها و الگوهای تربیت معلم را نیز در اختیار داریم، اما ما این روشها و مکاتب تربیتی را دسته بندی نکردیم.
نوری با اشاره به اینکه ما شیوههای ارزشیابی را هم داریم گفت: دانشگاه فرهنگیان قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و زنجیره تامین ارزشی از دانشسرای عشایری گرفتن تا دانشگاه جامع را در دل خود داشته، اما در ادامه مسیر تغییراتی پیدا کرد.
او ادامه داد: در دورهای که بر تربیت معلم تمرکز شد معلمانی تربیت شدند که هنوز هم التزام و تعهدشان به آموزش و پرورش مثال زدنی است.
وی با اشاره به ارکان تربیت اعم از مدرسه، خانواده و رسانه گفت: آموزش و پرورش بستر حکمرانی نظام است. همه چشم امید به معلم دارند، یقین دارم کمبود زیاد داریم و به خوابگاهها رفتهام و واقعا مناسب نیستند، ما باید در این مدت بخشی از نقصانها را جبران میکردیم.
نوری گفت: اینکه دانشگاه فرهنگیان قبلا ماموریت گرا نبوده عللی داشته، یک مصداق اینکه ۲۶ ماه مدارس به واسطه کرونا تعطیل بودند، اما یک مقاله هم بیرون نیامد. در همین شرایط اخیر ما اعلام کردیم مدارس باز باشد و منظور این بود که اختیار تعطیلی با آموزش و پرورش باشد و قاعده این است که اگر تعطیلیها بیشتر از یک روز باشد باید به هیئت وزیران برود یا رئیس جمهور دستور بدهد، اما ما هرچه میگفتیم تنها بودیم. انتظار این بود که دانشگاه فرهنگیان بیاید و نه از ما، بلکه از دانش آموز و خانواده حمایت کند. درس خواندن در فضای مجازی مشکل است.
او ادامه داد: ما آلودگی داریم و شاخصهای آلودگی در کشورهای دیگر قابل مشاهده و رصد است. اما دنیا چه میکند؟ یک گروه باشگاه دانش پژوهان درباره وضعیت جهان مقالهای تدوین و منتشر کرد. ما انتظار داریم دانشگاه و پژوهشگاههای ما نسبت به اتفاقات روز آموزش و پرورش واکنش نشان دهند. معلم باید هرکجا که هست مسئولیت اجتماعیاش را ایفا کند. ما باید معلمها را آماده نگه داریم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ارائه الگوها و مدلهای رفتاری معلم در دانشگاه ضروری است. دانشجومعلمان باید خلاقیت داشته باشند و از وقتشان خوب استفاده کنند. آنها باید قدرت نظریه پردازی علمی داشته باشند. از نظریات اینها حمایت کنید، به همین خاطر خواستیم پارک علم و فناوری در دانشگاه تشکیل شود و دانشجوها بیایند نظرات و ایدههایشان را مطرح کنند. باید خانههای خلاق، مراکز نوآوری و پارکهای علم و فناوری در پردیسها شکل بگیرند.
نوری افزود: ما مهارتهایی، چون جذب کمک و مشارکت دیگران و استفاده از ظرفیت مردمی را کمتر به معلمانمان آموزش دادهایم. معلمی سنواتش حساب نشده، رفته دیوان عالی شکایت کرده و نمیدادند رایاش چه بوده و میگویند وزیر انفصال از خدمت شده، در حالی که شکایت زیاد است و آن حکم اجرا شده، اما گزارشش را ندادند، حالا آن را رسانهای کردهاند و القا میکنند که فساد سیستمی است و دستاوردهای ما، نمایشی هستند.