سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا برای فروش اف ۱۶ به ترکیه شرط گذاشت

فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه، این بار مشروط به موافقت آنکارا با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو شد.

روزنامه قرار چاپ ترکیه نوشت: جیانی شاهین (jeanne shaheen) سناتور کنگره آمریکا اعلام کرده تا زمانیکه ترکیه در مسیر الحاق سوئد و فنلاند سنگ اندازی کند، فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به این کشور غیر ممکن است.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در پاسخ این‌مقام آمریکایی گفت: درخواست آنکارا برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ ربطی به روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو ندارد و کنگره آمریکا نباید آن‌ها را مرتبط به یکدیگر نشان دهد.

چاووش اوغلو همچنین در اشاره به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم گفت: در چنین شرایطی نشست سه جانبه با سوئد و فنلاند در مورد درخواست آن‌ها برای عضویت در ناتو دیگر بی معنی است.

قرارداد تسلیحاتی ترکیه با آمریکا شامل فروش ۴۰ جنگنده اف ۱۶ و حدود ۸۰ کیت تعمیری برای اف ۱۶‌های موجود در ترکیه، ۹۰۰ موشک هوا به هوا و ۸۰۰ بمب، ماههاست بین کنگره، وزارت امور خارجه، پنتاگون و کاخ سفید پاسکاری می‌شود.

پس از هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: سوئد از ما انتظار نداشته باشد از پیوستن اش به ناتو حمایت کنیم.

دولت باغچه لی رهبر حزب ملی گرا (شریک حزب حاکم عدالت و توسعه) روز گذشته در محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم گفت: ناف ترکیه را با ناتو نبسته اند که مادام العمر در اختیار ناتو باشد، وقت آن رسیده که ترکیه ماندن و یا نماندن در ناتو را بازبینی کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.