به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، بررسی مقایسهای آمار پاسخگویی تلفنی این مرکز در ماههای آبان، آذر و دی ۱۴۰۱ نشان میدهد که درصد تغییر تعداد تماسهای تلفنی در آذرماه ۱۴۰۱ درمقایسه با آبان ماه امسال ۵.۹۴ درصد کاهش و در دی ماه نیز در مقایسه با ماه قبل از آن معادل ۳۸.۲۲ درصد کاهش را نشان میدهد؛ که علت عمده کاهش این آمار «پرداخت به موقع کسور حقوق و بروز شدن این بخش از پرداختی ها» و همچنین «پرداخت مطالبات مربوط به طرح جبران هزینه خسارت درمان» بوده است.
بر اساس این گزارش، پرسشهای مربوط به «میزان افزایش حقوق»، از ۱۹ هزار و ۳۱۳ مورد در آبان به ۳ هزار و ۶۸۵ مورد در آذر و ۵۹۲ مورد در دی ماه رسیده است.
همچنین پرسش درباره پرداخت «کسورات حقوق» در آبان ماه یک هزار و۵۰۷ مورد بوده که به ۶۶۴ مورد در آذر و ۳۸۰ مورد در دی ماه رسیده است.
پرسشهای بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری از مرکز تماس ۲۵۰۰ درباره «زمان واریز حوالههای طرح جبران خسارت درمان» نیز از ۸ هزار و ۲۸۹ پرسش در آبان، به ۶هزار و ۳۰۱ پرسش در آذرماه و یک هزار و ۷۵۱ پرسش در دی ماه رسیده است.
این گزارش حاکی است که کسب اطلاع درباره زمان واریز حقوق، اطلاع از جزئیات حکم، حکم ترمیم ۱۴۰۱، وام ضروری، افزایش حقوق بازنشستگان علوم پزشکی، فیش حقوقی، شیوه بهره مندی از طرح بیمه عمر و حادثه صبا، گواهی کسر از حقوق و متناسب سازی حقوق بیشترین موضوعات مورد سوال بازنشستگان در تماس با این مرکز بوده که به طور میانگین در طول سه ماه اخیر کاهش یافته است.
از سوی دیگر، موضوع «بیمه اکمل درمان» که در آبان ماه ۴۰۴ بار مورد سوال تماس گیرندگان بوده است، در آذرماه یک هزارو ۶۰۴ بار و در دی ماه نیز ۸۷۵ بار پرسیده شده است.
همچنین پرسشهای مربوط به «بیمه سلامت» که در آبان ماه ۳۸۴ مورد بوده، در آذرماه به ۳۵۵ مورد رسیده و با طی روندی افزایشی در دی ماه به ۴۵۶ مورد تماس تلفنی رسیده است.
در این گزارش همچنین تاکید شده است که به منظور توسعه خدمات پاسخگویی و ارتباط با ذینفعان، مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری میتوانند درخواست خود را از طریق رسانههای مختلف این صندوق از جمله تماس تلفنی با مرکز ۲۵۰۰ یا ارسال پیام صوتی به این مرکز به ویژه در زمانهای خارج از ساعات اداری یا ارسال درخواست کتبی از طریق نرم افزار صبااپ و سایت صندوق (بخش ارتباط با ذینفعان) برای کارشناسان ارسال کنند که دریافت پاسخ آن از طریق «کد رهگیری» قابل پیگیری است.
همچنین هنگامی که اپراتور مرکز پاسخگویی اطلاع کافی از پرسش تماس گیرنده نداشته باشد، پرسش به صورت پیام متنی در سامانه ثبت شده و در قالب یک تیکت به لایه دوم که شامل کارشناسان واحدهای مختلف صندوق بازنشستگی است ارجاع میشود؛ پس از ثبت پاسخ توسط کارشناسان لایه دوم، پاسخ مربوطه به صورت پیامک برای به شماره همراه تماس گیرنده ارسال میشود.
برهمین اساس، پاسخگویی به درخواست خدمت از طریق “پیام صوتی مرکز ۲۵۰۰، ثبت درخواست در نرم افزار صبااپ و درگاه خدمات الکترونیک” در آبان ماه دوهزار و ۸۴۳ مورد (دوهزار و ۵۸۰ پاسخ)، در آذرماه سه هزار و ۲۲۰ مورد (پاسخ به تمام موارد) و در دی ماه دوهزار و ۷۲۷ مورد (با دوهزار و ۵۸۰ پاسخ) انجام شده است.