علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: امروز پیشرفت و تعالی همه جوامع بشری از اهداف اصلی حکمرانان است و همه آنها مسیری را طراحی میکنند تا به نقطه مطلوب هدف برسند. بر این اساس محور و شاخص تشخیص جایگاه دولت ها، دانایی است که سطح جوامع را مشخص میکند.
وی موضوع دانایی را دارای دو محور اصلی «سطح دانایی» و «گستره دانایی» دانست و تصریح کرد: سطح دانایی میزان تولید و مصرف اطلاعات در یک جامعه است؛ اما گستره دانایی وابسته به میزان سرعت و آسانی دسترسی به دامنه اطلاعاتی و منابع قابل وثوق در یک جامعه است. بنابراین هرچه گستره دانایی وسیع باشد تبادل اطلاعات و هم افزایی بیشتر خواهد بود و سطح دانایی جوامع ارتقاء مییابد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان این که اطلاعات افراد از ۲ طریق تامین میشوند، اظهار کرد: دانستههای ما یا از طریق مطالعات اطلاعاتی تولید شده در گذشته هستند که در واقع مصرف اطلاعات است یا به شکل تولید اطلاعات است که نتیجه پژوهندگی است. پژوهش یعنی یک تلاش نظاممند و هدفمند برای رسیدن به راهکار مناسب و دستیابی به پاسخ درخور، برای موضوعات پیرامونی است.
کریمیان با تاکید بر این که پژوهش کمک میکند تا مسیر پیشرفت و تعالی را ترسیم کنیم افزود: آموزش و پرورش با بیش از ١۶ میلیون دانش آموز امروز ٣ ویژگی مهم دارد که شامل تنوع فراوان در علایق و سلایق میان دانش آموزان، سطح توانمندیهای متنوع در میان دانش آموزان و بضاعت و امکانات آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت است و با وجود این گستره وسیع مخاطب و سلایق، برای تحقق اهداف نیازمند امکانات و منابع فراوان هستیم که این امکانات همیشه محدود بوده اند. بنابراین باید با انتخاب یک رویکرد جدید تحت عنوان «رویکرد پژوهش محور» تمام اهتمام خود را برای پژوهش به کار گیریم. در تمام سطوح و مقاطع شیوه تدریس و آموزش را به گونهای بچینیم که دانش آموزان به منابع موجود اکتفا نکنند و به سمت پژوهش سوق داده شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: اهمیت دادن به پژوهش مهم است و اگر آموزش و پرورش پژوهش محور شود، آینده کشور را متحول کرده است. زیرا دانش آموز امروز پژوهشگر فردا است که میتواند آینده پژوهشی کشور را در تمام زمینهها تضمین کند.
وی نقش پژوهش سراهای دانش آموزی را به عنوان عنصر موثر ترویج و تقویت تفکر خلاقانه در میان دانش آموزان، مهم برشمرد که میتوانند ذهن پژوهشگر را در دانش آموزان ایجاد کنند.