سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت ورود مسئولین به حل مسائل و مشکلات جامعه

استاندار کرمانشاه از مسئولین دانشگاه‌های استان خواست تا از فضای متداول دانشگاه‌ها خارج شده و برای حل مسائل و مشکلات جامعه ورود کرده و منتظر دعوت نباشند.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه، امروز (اول بهمن) در نشست هم اندیشی با روسا و مسئولین دانشگاه‌های استان، با تاکید بر لزوم نقش آفرینی دانشگاه‌ها در مسائل جامعه، گفت : اگر در شرایط اجرا و اقدام برای هر عملی بصیرت لازم را نداشته باشیم، هرچه حرکت کنیم، از مسیر دورتر می‌شویم.

وی لازمه داشتن بصیرت برای اجرا و اقدام در امور استانی را نگاه علمی به امور دانست و افزود: جامعه دانشگاهی باید کمک کنند تا کرمانشاه عالمانه‌تر اداره شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه دانشگاه‌ها مسئولیت اجتماعی دارند، اعلام کرد: هر اتفاقی که در استان می‌افتد، دانشگاه نمی‌تواند نسبت به آن بدون موضع باشد. اگر دانشگاه‌ها می‌خواهند در اتفاقات استان موضع داشته باشند، باید خودشان وارد عمل شوند.

وی با تاکید براینکه دانشگاه‌ها باید رویکردی فعال، اثرگذار و پیشران داشته باشند، افزود: اگر ما معتقدیم که علم سلطان است، پس سلطان منتظر دعوت نمی‌ماند، بلکه فضا و عرصه را باز می‌کند و گشایشی در کار‌ها ایجاد می‌کند تا بقیه هم دنباله رو او باشند، بنابراین درصورتی که دانشگاهیان ما در موضوعاتی مانند طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، بیکاری و ... در استان دیدگاهی دارند، باید به آن ورود کنند تا بقیه هم دنباله رو آن‌ها شوند.

وی خواستار تداوم اتصال بین دانشگاه و مجموعه مدیریتی در سطح استان شد و افزود: علاقمند به تداوم این اتصال هستیم و می‌خواهیم یک حضور مداوم اثرگذار را از چنین نشست‌هایی داشته باشیم، نه اینکه زینت المجالس هم باشیم و فقط دور هم جمع شویم.

صحرایی به برخی از مسائلی که دانشگاه‌ها می‌توانند به صورت ویژه به آن‌ها ورود کنند اشاره کرد و گفت: یکی از این مسائل می‌تواند فرصت مرز باشد، چراکه مرز فرصت بزرگی است و دانشگاه‌ها می‌توانند برای استفاده بهتر از آن پیشنهاد‌های کلان به ما ارائه دهند.

وی از چالش آب هم به عنوان یک موضوع دیگر برای ورود دانشگاهیان نام برد و افزود: از صفر تا ۱۰۰ مسئله چالش آبی می‌تواند روی میز کاری دانشگاه‌های ما قرار گیرد و برای آن نسخه پردازی کنند.

استاندار کرمانشاه با تاکید براینکه ورود به چنین موضوعاتی می‌تواند دانشگاه‌های ما را تعهدپذیر کند، گفت: با کمترین امکانات و تجهیزات می‌توان برای استان خلق فرصت و ثروت کرد و باید با دقت در این مسیر قدم برداشت، چرا که فرصت شلیک‌های هوایی و بی هدف را نداریم.

وی تصریح کرد: هر دستگاهی فهرستی از مشکلات و مسائل مربوط به استان را در اختیار دارد، اما این فهرست روی میز دانشگاه‌ها قرار نگرفته است و از طرفی بسیاری از اساتید و پژوهشگران ما برای درک این مشکلات و مسائل تاکنون به صورت میدانی به مسئله نپرداخته‌اند.

صحرایی خطاب به مسئولین دانشگاهی حاضر در نشست گفت: برادرانه از شما خواهش می‌کنم از فضای متداول دانشگاه خارج شوید و کمک کنید تا یک فضای عالمانه در استان گسترده شود و اولین گام هم می‌تواند همدل بودن و کمک کردن دانشگاه‌ها به یکدیگر باشد.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا نسل‌های جدید را با فضای دانشگاه‌ها آشنا کنیم، یادآور شد: لازم است آموزش و پرورش در بحث برگزاری اردو‌ها برای دانش آموزان بگونه‌ای که آن‌ها با محیط‌های دانشگاهی و صنایع و ... آشنا شوند، اقدام کند.

وی با بیان اینکه این اقدام باعث می‌شود دانش آموزان ما علم آموزی را دوست داشته باشند و با حوزه‌های مختلف آشنا شوند، گفت: لازم است "گذرگاه بازدید علمی" را برای دانش آموزان تدوین کنیم، به شکلی که هرسال مشخص شود که از کدام حوزه مانند صنایع، کشاورزی، گردشگری و ... بازدید خواهند داشت .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.