سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سازمان جنگل‌ها:

کشت گونه‌های گیاهی اثرگذار در برابر ریزگردها توسعه یابد

شعبانیان گفت: نیاز امروز جامعه در برابر گازهای گلخانه‌ای و ریزگردها حائز اهمیت است و باید گونه‌های گیاهی کاهش‌دهنده ریزگردها توسعه یابد.

نقی شعبانیان معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: دنیا امروز با آلودگی ها، بلایای طبیعی و کمبود آب روبه رو است و ایران هم از این قاعده مستثنا نیست و چه بسا چالش های شدیدتری داشته باشد.

وی افزود: این شرایط وظیفه ما را سنگین تر می کند و توجه به منابع طبیعی، جنگل ها، مراتع و احیای بیابان ها یکی از راه های برون رفت از این چالش ها است.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در خصوص ارزش منابع طبیعی، گفت: امروز دنیا با چالش های زیست محیطی زیادی از جمله بلایای طبیعی تا آلودگی خاک،آب، فرسایش، ریزگرد، سیل، طوفان و تغییر اقلیم و عوامل ناشی از آن روبرو است و در کشور ما نیز همین بحران ها وجود دارد.

شعبانیان با بیان اینکه تمام این بحران ها ناشی از کم توجهی و بی توجهی به منابع طبیعی در سراسر دنیا است و ایران هم از این قاعده بی تأثیر نیست، افزود: عرصه منابع طبیعی کشور از نظر کمیت مناسب است، اما قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک زمین موجب کاهش کیفیت این منابع شده است.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه حفظ منابع طبیعی وظیفه شرعی، قانونی، فرهنگی و تاریخی ماست که آموزه های دینی بر آن تأکید داشته افزود: رهبر معظم انقلاب نیز توجه زیادی به موضوع منابع طبیعی و درختکاری دارند و از نظر فرهنگی در شعارهای ما از این موضوع نیز فراوان یاد شده است.

وی با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی یکی از سخت ترین مدیریت ها است و شب و روز نمی شناسد و با بحران های مختلفی روبرو است، اظهار کرد: جنگل کاری کشور بیش از یک هزار سال قدمت دارد که نشان می دهد در بحث حفظ منابع طبیعی نباید کوتاهی کنیم.

شعبانیان شاخص دیگر صیانت از منابع طبیعی را دانش فنی عنوان کرد و گفت: تعامل مناسب با تمام دستگاه های اجرایی بخش دیگر وظایف را به خود اختصاص می دهد.

وی به موضوع استفاده از دانش فنی و مدرن منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در بخش های مختلف جنگل و مرتع انتظار می رود هر طرح و برنامه ای با پشتوانه علمی باشد و هر درختی که در جنگل کاری شهری و غیرشهری می کاریم باید پاسخگوی نیاز امروز و فردا باشیم.

وی با اشاره به اجرای طرح تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور افزود: تولید و کاشت سالانه ۲.۵ میلیون اصله نهال در استان سمنان هدفگذاری شده است که امسال ۹۰۰هزار اصله نهال در این نهالستانها در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری امسال توزیع می شود.

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: استان سمنان در طرح کاداستر و سنددار شدن اراضی ملی، تولید نهال، کنترل ریزگرد و جلوگیری از توسعه بیابان فعالیتهای خوبی داشته وهمچنین ادامه دارد.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.