سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مدل عرضه خودرو در بورس غیرقانونی است/ دولت ورود کند

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی مدل عرضه خودرو در بورس را غیرقانونی عنوان کرد و خواستار ورود دولت به این موضوع شد.

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به عرضه خودرو در بورس گفت: با این مدل عرضه خودرو در بازار بورس به شدت مخالف هستیم، زیرا به یک باره قیمت خودرو ۴۰ تا ۵۰ درصد و حتی ۶۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه است لذا بر اساس آیین نامه سازمان حمایت در رابطه با تصویب قیمتها، سود بالای هفت تا هشت درصد تخلف است.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است کالایی در بورس عرضه شود باید بر اساس قانون سود معقولی برای تولیدکننده در نظر گرفته شود، ادامه داد: باید مازاد سود به خزانه واریز و به نفع مردم در حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان فرسوده و... هزینه شود که در حال حاضر این شیوه عرضه، تولیدکننده خودرو را با ۶۰ و حتی ۸۰ درصد سود روبه رو کرده و سود حاصل به نفع تولیدکننده مصادره می‌شود و مردم هم متضرر شده و هیچ نفعی هم برای کشور ندارد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تولیدکننده تا دیروز یک خودرو را ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند و در حال حاضر برخی مواقع همان خودرو را تا دو میلیارد تومان در بورس عرضه می‌کند این اختلاف قیمت بر اساس چه قانونی است، کجای قانون گفته شده که یک تولیدکننده باید این همه نفع ببرد.

جدی گفت: پیشنهاد این بود که با توجه به قیمت تمام شده تولید یک سود منطقی هم بر اساس قوانین و آیین نامه‌های سازمان حمایت از مصرف کننده برای تولیدکننده در نظر گرفته شود و مابقی سود حاصله از اختلاف قیمت عرضه در بورس در خزانه قرار گیرد نه اینکه در حال حاضر که خودرو انحصاری است و هیچ رقابتی برای آن تعریف نشده و تعداد تولید هم کمتر از مورد نیاز است، قیمت بالاهم بفروشیم این خودش چرخه معیوبی است که عملنا کاهش تولید افزایش سود را به دنبال دارد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواستار ورود اساسی دولت به این موضوع شد و تاکید کرد: عرضه خودرو به این شیوه در بورس خلاف قوانین است و دولت باید به این موضوع ورود کرده البته سازمان بازرسی هم این موضوع را دنبال می‌کند.

وی بیان کرد: سودی که هم اکنون نصیب تولیدکننده می‌شود بدون حساب و کتاب هست آنهم برای مجموعه‌ای که نه خودرو با کیفیت تولید می‌کند و نه عرضه مناسب، سود برای زمانی است که عرضه بالاتر از تقاضا بوده و رقابت وجود داشته باشد.

پیشتر معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با اعلام ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو در بورس گفته بود اگر کالایی به میزان نیاز جامعه وجود داشته باشد و انحصاری نباشد تا تولید کننده با قیمت‌ها بازی کند و به عنوان مثال هر زمان خواست قیمت را افزایش دهد، عرضه را کاهش دهد تا مشتری ناچار به خرید آن با قیمت بیشتری شود و از طرفی تولیدکننده دارای رقبایی در عرضه آن کالا یا مشابه آن باشد طبیعتاً عرضه کالا در بورس هم به نفع مصرف کننده است و هم شفافیت ایجاد می‌کند؛ اما زمانی که کالایی به میزان نیاز مردم تولید نمی‌شود و  از طرفی تولید کننده منحصر بوده و رقبایی در عرضه کالا نداشته باشد عرضه این کالا در بورس به نفع تولید کننده است. در واقع این مشتری نیست که قیمت را تعیین می‌کند بلکه تولید کننده قیمت را مدیریت می‌کند، زیرا با کاهش عرضه به راحتی می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد و در مورد خودرو چنین وضعیتی وجود دارد.

اسدیان گفته بود: تعداد خودروساز‌های دولتی و خصوصی معدود هستند و به قدر نیاز جامعه خودرو تولید  نمی‌شود و از طرفی اجازه واردات خودرو به اندازه نیاز مصرف داخلی هم داده نشده است، لذا شورای رقابت به عنوان مرجع تشخیص انحصاری بودن کالا طی مصوبات متعدد عرضه خودرو را انحصاری تشخیص داده است و طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون نحوه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سال‌ها است که نسبت به تنظیم دستور العمل قیمت گذاری اقدام می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
چرا قوه قضائیه وارد نمیشه تا جلوی این نارضایتی گرفته شه
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
حالا صبر کنید یکم پول تو جیب آقایون بره، خدایی نکرده زیانده نباشن ، بعد هم که بازار بدتر شد بگید باشه حالا اگر شد جلوشو می گیریم ما که از اول گفتیم قانونی نیست!
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
اگه عملی خلاف قانون انجام شده باید با خاطیان برخورد شود و اگر حقی از کسی تضییع شده می بایست برگردانده شود.
سلام برحسین
۲۳:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
اینهابرای خالی نبودن عریضه هست.خودتان راناراحت نکنیدمیان یی چیزی می گویندبعدفرداصبح عنوان می کننددرستی اشتباه ازماست.برای اینکه اراده ای نیست.که بخوادکاری کنی.ازدست شان دررفته.الان طوری شده خودروسازهمه کاره هست.دست اینهاخالیی.
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
مافیای خودرو که میگن شاخ و دم ندارد که
خودرو به قیمت کارخانه که وجود خارجی نداره
عرضه خودرو تو بورس با همه اشکالاتی که داره باعث شده قیمت بازار بشکنه پس خوبه و یه گام به جلوه
حالا این آقا ناراحته که چرا حاشیه سود مافیا در حال کم شدنه و این اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بورسی می‌ره تو جیب کارخونه و دولت نه مافیا

جناب نماینده مجلس محترم اگه نماینده مافیای خودرو نیستی برو واردات خودرو رو برای اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد کن
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
متاسفانه دولت با همدستی خودروسازان عمدا فروش خودرو رو وارد بورس کالا کردن تا فقط قشر مرفه بتونن خودروی کارخانه رو دوبرابر بخرند و دست اقشار متوسط و فقیر جامعه رو از خرید خودرو قطع کنند. حالم بهم خورد از این قانون مزخرف .حداقل این قانوناتون که بوی فساد و تبعیض و باندبازی میده رو به اسم اسلام ننویسید
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
تنهاراهکار که مشکل خودرو حل شود باید جلو واردات را نگیرن ۲ خودرو از دست دلال دربیاد دراختیار سپاه باشه چون سپاه مردمیه هرزمانی کار به دست سپاه بوده درست شده
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
البته وقتی که مردم خودشون طالبند و تو سر و کله میزنند تا یک خودروی بی کیفیت بخرند و در این خرید رقابتی کار میکنند خودروساز هم چند برابر میفروشه به مردم و این یعنی در این این گرانی مردم سهم نود درصدی دارند.
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
خودروسازان وقتی که ببینند در بحث حمایت از تولید داخلی همه پشتشون هستند معلومه که هر طوری دلشون بخواهد تجزیه و تحلیل سود وزیان خودشونو میکنند و خون مردمو مثل زالو میمکند، واز این موضوع حمایت از تولید داخل نهایت سوءاستفاده را میکنند.
بهترین پیشنهاد
۲۰:۴۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
برای رفع ایرادات طرح باید ما به تفاوت قیمت فروخته و قیمت کارخانه به حساب خزانه واریز شود
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
چرا گرون فروخته بشه و فضای تورم و افزایش قیمت در جامعه ایجاد بشه ؟
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
احتمالا حواله گرفته از مافیا
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
پژو جی ال ایکس ۴۰۵واشر میزند به نظرتان به زیان خودرو ساز نه یک سر سیلندر ۴ملیون سه دفعه کف تراش دفعه چهارم تعویض حالا بااین وضعیت آیا خودرو ساز زیان ده است
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
سلام بورس بازهم به سود پولدارهاست من که کارگرم نمی توانم با پولدار رقابت بکنم پس به سود پول دار است ولی قرعه کشی دیگر سانس است من که کم کم پول جمع کردم ماشین به نام در امد می برم دیگر رقابت نیست خیلی ها هم فقط خواله میخواهند بغروشند باز هم آنها سانسی است پس قرعه کشی خیلی بسود کارگرهاست
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
با این وضعیت خودرو ساز با اینهمه حاشیه سود چرا باید تولید رو افزایش بده؟
خب میگه من الان دارم نزدیک ۱۰۰ درصد رو هر ماشین سود اضافه میخورم ، مگه سرم درد می‌کنه بیام کلی هزینه اضافه برا افزایش تولید و خدمات و نیروی انسانی و کیفیت و ... داشته باشم و سودم رو با افزایش عرضه کم کنم
عملا مافیای خودرو چندین برابر قدرتمند شدن با این کار
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
مستند اختاپوس (مافیای خودرو) را دانلود و تماشا کنید.
(نسخه کامل را نگاه کنید)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
آفرین درود واقعا هم طرز تفکر خودروسازان همینه و همینطوره
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
ناراحتن چون درآمدشون رو از دست دادن
وطنم ایران
۱۹:۵۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
سلام.حدود دومیلیون خودروی کم مصرف از کره جنوبی و ژاپن در قبال نفت صادراتی وارد کنید و بدون تعرفه به عموم مردم ایران بفروشید تا انحصار،گرانفروشی و احتکار خودروسازان حلبی داخلی شکسته شود.و باعث کاهش مصرف سوخت و الودگی و در نتیجه افزایش صادرات نفت و فراورده های نفتی شود.
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
دولت هیچ وقت چنین کاری نمیکنه و اگه قرار بر این بود که عمدا وارد بورس نمی‌کردند تا دوبرابر بفروشن.لعنت بر این ناعدالتی.
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
چرا تولید خودرو رو به دست سپاه نمیدید تا با احداث چند تا کارخونه خودرو رو رقابتی کنه؟ چرا خوابید و دولت انقلابی رو زیر سوال می برید!
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
عرضه خودرو در بورس به نفع تولید کننده است در واقع این مشتری نیست که قیمت را تعیین می‌کند بلکه تولید کننده قیمت را مدیریت می‌کند، زیرا با کاهش عرضه به راحتی می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
خدا نصیبمان کنه کو پول
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
مشخصه بدجوری مافیای دلالی خودرو احساس خطر کرده! وگرنه عرضه های بورس کالا دو سر برد برای مصرف کننده و خودروسازه
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
همه جوره مردم را تحت فشار قرار دادید راهکارکاهش قیمت خودرو وسایرکالاها عرضه زیاد هست نه بورس کالا
ناشناس
۱۸:۰۲ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
اتفاقا خیلی هم خوب هست به مرور زمان قیمت های واقعی کشف می شود
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
شما کشف کردی به ماهم خبر بده
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
قیمت واقعی زمانی کشف میشود که واردات خودرو ( با تعرفه صفر گمرگ) آزاد بشه و بازار کاملا رقابتی باشد.
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
ترس از قیمت پایه زدن هست وگرنه اوایل که قیمتهای عجیب بود خبری نبود
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
زمانی خودرو در بورس باید بره که واردات گسترده و تولید رقابتی ،کاملا در تیراژ و تولید انبوه آزاد باشه
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
واقعا خنده آوره
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
برو رقیب براش بیار تا دلالان خون مردم را درشیشه نکنند.