سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«پاورقی» برنامه‌ای با محتوای طنز سیاسی

قائم مقام معاون سیما گفت:حرف‌های مهم را می‌توان با زبان طنز بیان کرد و با شوخی نقد‌ها قابل تحمل می‌شوند و این اتفاق در برنامه «پاورقی» رخ داد.

محسن برمهانی معاون سیما در جمع عوامل برنامه «پاورقى» شبکه دو گفت: در جریان غائله اخیر و فتنه انگیزى دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، شبکه هاى معاند آرایش جنگی داشتند و نفرت و دروغ پراکنى این بنگاه هاى خبرى بى امان در جریان بود.

وی ادامه داد: در مقابل ذات شبکه هاى رسانه ملی متناسب با نیاز‌های رسانه‌ای و ذائقه‌های مختلف مخاطبان است، اما لازم بود تا ایده و فکر برنامه‌ای با محتوای رصد فضای مجازی و مقابله با این هجمه رسانه اى طراحی و شکل بگیرد که این مهم به ابتکار شبکه دو رقم خورد.

معاون سیما افزود: این برنامه از استاندارد‌های لازم و ریتم مناسبی برخوردار بوده و توانسته است تاثیر خود را در جامعه بگذارد و به همین دلیل لازم دیدم از زحمات مدیر شبکه دو و عوامل برنامه قدردانی کنم چرا که بی شک در جریان این جنگ رسانه اى یک سنگر جدی و استراتژیک را حفظ کرده اید.

برمهانى با اشاره به این که «جهاد تبیین» به عنوان واجب شرعی بر ما تکلیف شده و همان طور که در فرمایش هاى مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است، تاکید کرد: ما به عنوان رسانه وظیفه داریم در خصوص جهاد تبیین قالب و فرم جذاب برای ارائه پیام طراحی و ایجاد کنیم که خوشبختانه «پاورقی» توانسته است این مهم را به انجام برساند و طبیعتا با توجه به تغییر فضای کشور، باید به لحاظ رویکرد تغییراتی نیز داشته باشد.

وى خاطرنشان کرد: مى دانیم حقیقت حاکم بر فضای عمومی جامعه از القائات فضای مجازی متفاوت است و هرآن چه که در فضای مجازی وجود دارد لزوما انعکاس واقعیات موجود نیست.

محسن برمهانى تصریح کرد: اجازه ندهید یاوه گویی و تخریب ها، بر کار شما خدشه‌ای وارد کند. از سوى دیگر حفظ اخلاص در ادامه کار بسیار مهم است چرا که این اخلاص بسیار اثرگذار است و باعث می‌شود پیام شما بر قلب مخاطب بنشیند و امیدواریم این اثر ماندگاری شود.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار‌های دریافتى از امور مخاطبان ۱۶۲، برنامه «پاورقی» از جمله برنامه‌هایی در سیما است که بیشترین آمار رضایت و تشکر مخاطبان را دارد و بر این اساس مى شود براى بازپخش آن از دیگر شبکه‌ها برنامه ریزى کرد.

سلیم غفوری قائم مقام معاون سیما نیز در این نشست با اشاره به این که برنامه‌ای با محتوای طنز سیاسی از گونه‌هایی است که سال‌های گذشته در رسانه ملی، مهجور مانده بود، گفت: بسیاری از حرف‌های مهم و جدی را می‌توان با زبان طنز بیان کرد و این نقد در خیلی مواقع می‌تواند راهگشا باشد همان طور که در دهه هفتاد، طنز «گل آقا» را عموم مردم دوست داشتند. با زبان طنز و شوخی، نقد‌ها قابل تحمل می‌شود و این اتفاق هم اکنون در برنامه «پاورقی» رخ داده است.

قائم مقام معاون سیما تصریح کرد: «پاورقی» در فتنه‌هایی که این اواخر در کشور شکل گرفت، متولد شد و کار خود را به خوبی انجام داد. اما از این پس باید جدی‌تر به این مساله نگاه کرد و اتاق فکر این برنامه باید برای بعد از این حوادث خط مشی و طراحی داشته باشد.

وی ادامه داد: طبق نظرسنجی‌های سازمان این برنامه با رشد مخاطب مواجه بوده است و تلاش و زحمت دوستان کاملا مشهود است، اما این برنامه نیازمند به زایش و نو به نو شدن است. باید علاوه بر تنوع در بخش ها، سوژه یابی که مقوله مهمی است، بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد.

غفوری در پایان از تلاش دست اندرکاران برنامه «پاورقی» که حدود سه ماه روی آنتن شبکه دو است، قدردانی کرد.

 

در ادامه این نشست حامد بامروت نژاد مدیر شبکه دو سیما ضمن معرفی دست اندرکاران و تقدیر از همکاران مجموعه «پاورقی» گفت: در فتنه دیکتاتورمابانه‌ای که هر کسی، حرفی در حمایت از جمهوری اسلامی می‌زد آماج انتقادات بیرحمانه، تهمت‌ها و فشار‌ها قرار می‌گرفت، عوامل برنامه «پاورقی» جهاد کردند و در تریبون رسمی رسانه ملی برنامه‌ای با چنین محتوایی ساختند.

وی با توجه به اینکه این برنامه هر روز پخش دارد گفت: فرایند سوژه یابی و رصد اتفاقات بسیار کار سخت و مهمی بود که دوستان از عهده آن به خوبی برآمدند.

مدیر شبکه دو ادامه داد: ما در این برنامه به مخاطب احترام می‌گذاریم و صادقانه و به طور شفاف، اطلاع رسانی کردیم و خیلی شفاف همه را نقد می‌کنیم که می‌توان گفت این ویژگی برنامه است که تاکنون خیلی در دریافت نظرات مساعد مردم موثر بوده است.

بامروت نژاد ادامه داد: از زمانی که صدای مردم را در برنامه پخش کردیم، میزان بازخورد‌های مخاطبان برای این برنامه در تماس با ۱۶۲ سازمان به طور چشمگیری افزایش یافت و شیب نمودار تماس‌های بینندگان نیز روند افزایشی یافت و هم اکنون بخش زیادی از آیتم «جوالدوز» به پخش صدای مخاطبان اختصاص یافته است و به نظرم از تجربه موفق و راهبرد برنامه «پاورقی» می‌توان برای جذب مخاطب در برنامه‌های دیگر هم بهره گرفت.

مدیر شبکه دو اظهار داشت: برنامه به خاطر شخصیتی که دارد و تکلیفش با مخاطب مشخص است بسیار توانسته است موفق عمل کند و دو سر طیف یعنی هم موافقان و هم مخالفان برنامه را می‌بینند.

وی با اشاره به این که برای جذب حداکثری باید شفافیت داشت، تصریح کرد: «پاورقی» را باید مصداق صحبت رئیس سازمان صداوسیما دانست که در جایی گفتند «رسانه ملی تریبون سازمان‌ها و نهاد‌ها نیست بلکه تریبون نظام است».

تمام تلاش ما در این برنامه این است که برای گفتن حرف ها، ارزیابی کنیم که آیا این سخن برای نظام مفید است یا خیر.

وی در پایان سخنانش از مدیران رسانه ملی که در ساخت این مجموعه حمایت کردند و در مواردی اشتباهات و کاستی‌ها را به موقع و بجا نقد کردند تا برنامه رسالت و هدفش را حفظ کند و درگیر حاشیه نشود، قدردانی کرد.

محمدرضا شهبازی از نویسندگان و مجری برنامه هم در این جلسه گفت: بی شک حمایت مدیران معاونت سیما از این برنامه که حدود ۵۴ قسمت گذشته، باعث موفقیت و دیده شدن آن شده است.

شهبازی ادامه داد: «پاورقی» به من ثابت کرد که فصای مجازی به واقعیت جامعه ربطی ندارد و از آن جایی که طول روز در میان مردم تردد می‌کنم و از نزدیک با مردم رودررو هستم متوجه شدم مردم به خوبی با «پاورقی» ارتباط گرفتند. این را باید دانست که مطالب فضای مجازی با اتفاقات جاری جامعه متفاوت است و صداوسیما می‌تواند مرجع خبری مهمی باشد و من وقتی که شبکه اجتماعی توئیتر را دنبال می‌کنم می‌بینم که مخالفان و موافقان همگی برنامه «پاورقی» را دنبال می‌کنند و این که رسانه به موقع و در زمان مناسب این برنامه را به روی آنتن فرستاد بسیار کار بجا و شایسته‌ای است که صورت گرفت.

جواد فتحی تهیه کننده و کارگردان برنامه گفت: حمایت‌های مردم برای ما بسیار دلگرم کننده است و آن چه برای ما خیلی اهمیت داشت این بود که در فصای غبارآلود فتنه، بسیاری معتقد بودند که در مقابل فضای مجازی، دست ما خالی بود و از وقتی برنامه پخش شد به شبهات و شایعه‌ها پاسخ داده شد و مخاطبان برنامه می‌گویند برنامه «پاورقی» تریبونی برای جواب دادن به این شائبه شده است.

ما حتی صدای مخالفان را هم پخش می‌کنیم که مخاطب تشکر می‌کند و این نقد را به عنوان نقطه قوت می‌داند.

برنامه «پاورقی» با هدف روشن شدن ابعاد اخبار منتشر شده در فضای مجازی و با زبان طنز مدتی است که بر روی آنتن شبکه دو است.

این برنامه سعی در نمایان کردن لایه‌های پشت پرده اخبار و افرادِ مرتبط با اتفاقات در فضای مجازی دارد و سعی می‌کند بدون پیچیدگی‌های فرمی و زبانی، اخبار و اتفاقات روزانه را مرور کند.

«پاورقی» با تهیه کنندگی و کارگردانی جواد فتحی و اجرای محمدرضا شهبازی به روی آنتن شبکه دو است. امین میمندیان و محمدرضا شهبازی از نویسندگان این برنامه هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محرم
۲۰:۳۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
در این روزها نبود برنامه پاورقی احساس میشود.در صدا و سیما دستهایی پشت پرده بود که این برنامه خوب که شبهه زدایی میکرد را بستند و با سید خندان صورت مسأله را پاک میکنند