سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس کل دادگستری استان کرمان:

موضوع حل اختلاف نباید تنها به شورا‌های حل اختلاف خلاصه شود

حجت الاسلام حمیدی بر استفاده از ظرفیت‌های حل اختلاف تاکید کرد و گفت: باید از هر ظرفیتی که منجر به ختم دعاوی به صلح و سازش می‌شود، استفاده کرد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در نشست بررسی عملکرد حوزه‌های قضایی شرق استان کرمان بر استفاده از ظرفیت‌های حل اختلاف تاکید کرد و گفت: باید از هر ظرفیتی که منجر به ختم دعاوی به صلح و سازش می‌شود، استفاده شود و موضوع حل اختلاف نباید به شورا‌های حل اختلاف خلاصه شود.

او افزود: باید از ظرفیت روحانیون، معتمدان، ائمه جمعه و جماعات و ... برای توسعه صلح و سازش در پرونده‌ها استفاده شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در دور دوم سفر‌های شهرستانی عملکرد حوزه‌های قضایی به صورت ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به دنبال ایجاد رقابت به منظور توسعه کمی و کیفی خدمات قضایی ارائه شده به مردم هستیم تا بر این مبنا، جایگاه استان در اجرای برنامه‌های تعیین شده از سوی قوه قضاییه ارتقاء یابد.

او با بیان اینکه برای  توسعه نیروی قضایی و اداری در سطح استان اقداماتی در دست انجام است، تاکید کرد: در پی برگزاری آزمون استخدامی قوه قضاییه طی پارسال، تعدادی نیروی اداری در آستانه جذب هستند و با شروع به کار این افراد، بخشی از مشکلات این حوزه برطرف می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی افزود: پیشگیری از وقوع جرم نیز موضوع مهمی است که باید بدین منظور بر مبنای سیاست‌ها و برنامه‌های پیش بینی شده، حرکت کرد و عملکرد حوزه‌های قضایی در این بخش نیز باید بر مبنای شاخص‌های موجود مورد سنجش قرار گیرد.

او بر رسیدگی به پرونده‌های مسن نیز تاکید و بیان کرد: نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در حوزه‌های قضایی باید حداقل ۱۰۰ درصد باشد تا موجودی پرونده‌ها در شعب افزایش نیابد و در کنار آن باید برای کاهش موجودی شعب نیز اقدام شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان بر توجه به صدور آرای جایگزین حبس نیز تاکید کرد و ادامه داد: وجود شعب دارای آمار نامتعارف پذیرفتنی نیست و باید مورد توجه قرار گیرد.

تحقق مصالحه در ۹ هزار و ۱۸۷ پرونده در شرق استان کرمان

مهدی تقی زاده، معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمان نیز در این جلسه گفت: طی ۹ ماهه  امسال  ۱۸ هزار و ۲۰۴ پرونده به شعب شورا‌های حل اختلاف شرق استان کرمان وارد و ۱۸ هزار و ۱۴۱ پرونده مختومه شده است که از این تعداد، ۹ هزار و ۱۸۷ پرونده به مصالحه انجامیده است.

او  افزود: درصد پرونده‌های مصالحه شده به پرونده‌های قابل صلح و سازش در شرق استان کرمان،  ۵۸ درصد بوده است.

تقی زاده با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۴ شعبه شورای حل اختلاف در شرق استان کرمان  فعالیت دارند، بیان کرد: از این تعداد، ۱۱ شعبه رایی، ۱۸ شعبه صلحی و ۱۵ شعبه روستایی هستند.

او با بیان اینکه تعداد اعضا و دبیران شورا‌های حل اختلاف در شرق استان کرمان، ۱۶۴ نفر است، بیان کرد: هم اکنون  ۲۸ صلح یار در شرق استان مشغول خدمت هستند.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: شعبه شورای حل اختلاف ویژه زندان در شهرستان بم نیز طی امسال،  ۱۱۴ پرونده را به مصالحه ختم و زمینه آزادی ۳۰ زندانی را فراهم کرده است.

او بیان کرد: شورا‌های حل اختلاف شرق استان کرمان، طی امسال با ایجاد سازش در یک پرونده قتل، از اجرای حکم قصاص نفس جلوگیری کرده اند.

تقی زاده  گفت: هم اکنون  ۹۲ درصد ابلاغیه‌های شورا‌های حل اختلاف شرق استان کرمان به صورت الکترونیک صادر می‌شوند و متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها نیز در شهرستان‌های بم ۳۹ روز، بروات ۱۹ روز، ریگان ۳۵ روز، فهرج ۹۸ روز و نرماشیر ۳۴ روز است.

تحقق نرخ ۹۷.۵ درصدی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی در استان کرمان

مهدی بخشی، معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان با اشاره به رشد ۲ درصدی تعداد پرونده‌های مختومه طی ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه پارسال، گفت: با همت همکاران قضایی و اداری استان به نرخ رسیدگی ۹۷.۵ درصدی رسیده ایم.

او افزود: درصد ابلاغیه الکترونیک استان کرمان نیز در آذر ماه امسال به ۹۳ درصد رسیده است.

بخشی تصریح کرد: طی ۹ ماهه امسال، اوقات رسیدگی ۴.۵ درصد و اوقات احتیاطی ۷.۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است که بیانگر عزم جدی همکاران خدوم دادگستری استان در رسیدگی سریع‌تر و کیفی‌تر به پرونده‌ها است که بر همین اساس میانگین زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تحقیق و رسیدگی دادسرا‌ها و دادگاه‌های استان به ۸۱ روز رسیده است.

او به رشد ۲۰ درصدی صدور آرای جایگزین حبس طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال نیز اشاره و بیان کرد: در ۹ ماهه امسال، ۳ هزار و ۵۹۵ حکم جایگزین حبس در استان کرمان صادر شده است.

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: به منظور اجرای برنامه‌های قوه قضاییه در مسیر هوشمندسازی و بهره گیری از فناوری‌های نوین، طی امسال، بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۹۵ دادرسی الکترونیک در استان برگزار شده است و استان کرمان در این زمینه یکی از استان‌های پیشرو کشور به شمار می‌رود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.