سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علائم و تجهیزات راه چه کمکی به ایمنی جاده‌ها می‌کند؟

مدیر کل دفتر نگهداری علائم و تجهیزات سازمان راهداری گفت: راننده‌ برای داشتن یک سفر ایمن باید اطلاعاتی را از مسیر حرکت داشته باشد که این اطلاعات از طریق علائم و تجهیزات راه به او داده می شود.

مجید صباغ زاده مدیر کل دفتر نگهداری علائم و تجهیزات و توسعه ایمنی و راه سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای کشور در یک برنامه رادیویی به سوالات زیر پاسخ داد.


سوال: در خصوص علائم و تجهیزاتی که به حوزه ایمنی راه مربوط هستند توضیح دهید.

آقای صباغ زاده: وقتی راننده‌ای در یک مسیری حرکت می‌کند برای سک سفر ایمن نیاز دارد یک سری اطلاعات را از این که به چه صورتی باید در آن مسیر حرکت کند داشته باشد. دو دسته علائم داریم یک دسته به صورت افقی هستند که واضح ترینشان خط کشی‌هایی هستند که مسیر حرکت را مشخص می‌کنند. در جاده‌های دو طرفه و جاده‌هایی که چهار خطه هستند ، به صورت خط‌های مقطع و ممتد خودشان را نشان می‌دهند و هر کدام معانی و مفاهیم خود را دارند.

دسته دوم که بیشتر رانندگان با آنها آشنا هستند علائم عمودی است. تیپ‌های مختلفی دارد یک دسته از آن‌ها تابلو‌های اختیاری هستند معمولا شما در مسیری که حرکت می‌کنید تابلو‌های مثلث زیاد دیدید این‌ها تابلو‌هایی هستند که به راننده اخطار می‌دهند که مثلا سرعت را کم کن یا با احتیاط رانندگی کن معمولا به شکل مثلث  بوده و آگاهی و اخطار دهنده هستند.

یک دسته تابلو‌های انتظامی هستند در واقع به راننده حکم می‌کنند که نباید این کار را انجام دهد. اکثر این تابلو‌ها به صورت دایره‌ای هستند به جز تابلو‌های هشت ضلعی که همه دوستان با آنها آشنا هستند. تابلو‌های انتظامی به شما می‌گوید که سرعتت را محدود کن یا از این خط اجازه نداری عبور کنی که اگر آن را نادیده بگیرید با راننده متخلف برخورد خواهد شد و حکم انتظام دارد و راننده باید به آن توجه کند به خصوص تابلو‌هایی که محدودیت سرعت هستند.

دسته سوم تابلو‌های آگاهی دهنده هستند که شکل‌های مختلف دارند بعضا به عنوان پیش آگاهی است شما دارید به یک منطقه می‌رسید که مثلا به شما نشان می‌دهد که تا تهران ۲۰ کیلومتر مانده است یا تابلو‌هایی هستند که اطلاعات مسیر‌ها و میدان‌ها را می دهند.

خوب با مجموع این تابلو‌ها و اطلاعاتی که خدمتتان عرض کردم راننده ارتباط برقرار می‌کند و می داند کجا سرعتش را کم کند کجا توجه بیشتری بکند و کجا مسیر را تغییر بدهد.

سوال:  مطالعه‌ای صورت گرفته که چه قدر می‌تواند اثر گذار باشد این علائم هشدار دهنده؟

صباغ زاده: شما در یک مسیری وقتی هستید و به یک سه راهی می‌رسید اگر هیچ تابلویی نباشد شما کدام را انتخاب می‌کنید؟

سوال:آن که بله، بحث من در مورد ایمنی سفر است؟

آقای صباغ زاده: شما وقتی مسیر را انتخاب نکنید آشفته خواهید شد پس انتخاب مسیر اشتباه شما را مضطرب می‌کند. دوم اینکه شما دارید حرکت می‌کنید در یک مسیر مستقیم به یک منطقه کوهستانی یا تپه ماهوری می‌رسید که بعضا در آن قوس‌ها و شیب‌هایی وجود دارد. راننده بایستی براساس یک سری اطلاعات سرعتش را تنظیم کند، ولی بعضی جا‌ها شما مسیر را نمی بینید یعنی نمی‌دانید که در فاصله دو و پنج کیلومتری شما چه اتفاقی می‌افتد.

همیشه جاده‌ها مستقیم نیستند کما اینکه جاده مستقیم هم خودش کسل کننده و خسته کننده است پس بایستی اطلاعاتی را در جاده به راننده بدهیم به عنوان مثال منطقه‌ای که شما حرکت می‌کنید به قوسی می رسید که راننده باید سرعتش را کم کند اگر این اخطار را به راننده ندهیم راننده با همان سرعت که در مسیر مستقیم حرکت می کرد وارد این قوس شود مطمئنا می‌تواند باعث شود که راننده کنترل وسیله نقلیه را از دست بدهد و خدایی نکرده واژگون شود.

سوال: ما بعضا می‌بینیم این تابلو‌ها تخریب می‌شود قوانین و مقررات به چه صورت است؟

آقای صباغ زاده: ما در این خصوص دو موضوع را پیش می‌بریم اولین موضوع بحث تخلف بحث پیگیری‌های قانونی است که این مواردی که با توجه به اینکه سطح راه‌ها خیلی وسیع است و صیانت و حفاظت از تابلو‌ها کار سختی است، ولی مواردی که با آن برخورد می‌کنیم با شخص متخلف شخصی که مخدوش یا سرقت می‌کند شخص را تحویل مراجع قضایی می دهیم و مراجع قضایی هم باتوجه به تخلفی که انجام افتاده برخورد می کنند که بحث زندان و جبران دارد.

یک فرایند دیگری را هم ما پیش بردیم قاعدتا وقتی که این علائم سرقت شود ما باید ببینیم مشکل چیست چرا این اتفاق می‌افتد چند سالی است که ما برنامه ریزی کردیم از انواع دیگری که ارزش سرقت ندارند مثل مواد کامپوزیتی که شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید این تابلو زده می‌شود که اگر کسی بخواهد تخریب کند یا قصد سرقت داشته باشند جایی ازشان خریداری نمی‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.