سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار سرمازدگی باغ‌های شمال

جهاد کشاورزی مازندران نسبت به سرمازدگی باغ‌ها در پی نفوذ سامانه سرد در روز شنبه هشدار داد.

اداره کل جهاد کشاورزی مازندران نیز نسبت به سرمازدگی باغ‌های استان در پی نفوذ سامانه سرد در روز شنبه ۲۴ دی هشدار داد و از باغداران و کشاورزان خواست اقدامات لازم را برای جلوگیری از خسارت انجام دهند.

اداره کل جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:باغداران نوار ساحلی خزر نسبت به جمع آوری فوری باقیمانده محصول مرکبات و انتقال به انبار‌های فنی اقدام کنند، همچنین استفاده از سیستم‌های رفع خطر یخ زدگی در صورت استقرار سرمای صبحگاهی و حفاظت باغ از سرمای ناگهانی برای مقابله با سرما را به باغداران توصیه کرد.

همچنین توصیه می‌شود کشاورزان کود‌های پتاسه، ترکیبات بُر و روی و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان برای مقاوم‌سازی به سرما، استفاده کنند.

کارشناسان کشاورزی بر لزوم تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغ‌های (در ساعات نزدیک به صبح و بامداد) و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد مورد تاکید قرار دادند.

براساس آمار‌های رسمی، مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند.

همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.