سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاکید بر تامین اعتبار برای مرمت گلدسته‌های مسجد جامع خرمشهر

برخی از کاشی‌کاری‌های گنبد و گلدسته‌های مسجد جامع خرمشهر آسیب دیده‌ و نیاز به مرمت دارد.

پاک‌گهر سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر با اشاره به اینکه مسجد جامع زیر نظر اوقاف است می‌گوید: با توجه به ریزش برخی از کاشی‌کاری‌های گلدسته این مسجد بر اثر شکسته شدن، لازم است اداره اوقاف اعتبار مرمت و استحکام بخشی این مسجد را در اسرع وقت تامین کند تا عملیات مرمت زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شود.

پاک‌گهر خاطرنشان کرد: این مسجد در میان هزاران مسجد دیگر در کشورمان نقش اثر بخشی در طول دوران دفاع مقدس داشته است.

مسجد جامع خرمشهر از قدیم یکی از مراکز اصلی شهر خرمشهر بوده به طوری که این مرکزیت را پس از پایان جنگ ایران و عراق و تخریب کامل شهر خرمشهر و بازسازی دوباره آن نیز حفظ کرده است.

این مسجد یکی از تنها ساختمان‌هایی بود که در این شهر و پس از بازپس‌گیری خرمشهر به صورت نیمه‌سالم باقی مانده بود و همچنین به دلیل اینکه مسجد در زمان مقاومت و قبل از اشغال، مرکز فرماندهی و تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر بود لقب نماد مقاومت را به خود گرفت.

مسجد جامع را می‌توان تنها بنایی دانست که بدون شاخص‌های تاریخی و معماری در کنار سایر مکان‌های معماری تاریخی در ایران همواره می‌درخشد و مورد توجه قرار گرفته است.

این مسجد دارای نمای آجری و حدود هزار مترمربع کاشی آیات خشتی و ۷۷۰ مترمربع کاشی‌کاری معرق و دارای ۲ گلدسته با ارتفاع ۲۸ متر از کف زمین و ۲ گنبد بزرگ و کوچک است که گنبد بزرگ و گلدسته‌ها با کاشی معرق تزیین شده‌اند.

طرح توسعه و استحکام‌بخشی مسجد جامع خرمشهر در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و اکنون نیز این مسجد به عنوان قطب فرهنگی خرمشهر شناخته می‌شود.

مسجد جامع خرمشهر در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.