سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح‌های بدون بازده بن سلمان صدای مسئولان سعودی را درآورد

مسئولان صندوق سرمایه گذاری عربستان از اقدامات ولیعهد این کشور مبنی بر استفاده از درآمد این صندوق در طرح‌های بدون بازده ناراضی هستند.

روزنامه‌های آمریکا فاش کردند: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، همچنان درباره نحوه سرمایه گذاری درآمد‌های نفتی بر مدیریت صندوق سرمایه گذاری عمومی فشار می‌آورد. روزنامه آمریکایی به نقل از مسئولان و مشاوران سابق نوشتند شیوه مدیریت بن سلمان برای اداره هزینه‌های پروژه‌ها و مشخصا پروژه‌های کوچک خشم مقامات مالی این صندوق را بر انگیخته است.

به گزارش العالم، نریشن لور طا‌ها السید (زن): صندوق سرمایه گذاری‌های عمومی عربستان یا صندوق ثروت دولتی، در نبرد بر سر قدرت و آینده آن به سر می‌برد و مسئولان این صندوق از تصمیم‌های محمد بن سلمان‏، مبنی بر هزینه در طرح‌های بدون بازده ناراضی هستند.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا به نقل از کارمندان و مشاوران کنونی و سابق صندوق سرمایه گذاری فاش کرد‏، بن سلمان درباره نحوه استفاده از درآمد‌های نفتی و استفاده از این درآمد در طرح‌های کوچک، بر مدیریت صندوق فشار می‌آورد و همین مسئله باعث شده است مسئولان صندوق هشدار دهند، اما این افراد در برابر عالی‌ترین قدرت عربستان یعنی ملک سلمان بن عبدالعزیز‏ خود را محکوم دیدند.

موسسه رده بندی اعتباری موسوم به فیچ درباره رشد کُند وام‌ها در سال ۲۰۲۳ و افزایش میانگین نرخ سود بین بانکی به عربستان هشدار داد. بلومبرگ هم اعلام کرد دولت عربستان می‌خواهد تاکید کند کنترل هزینه‌های سرمایه‌های بانک‌ها را در اختیار دارد اما‏، بنا به اعلام بلومبرگ، بحران نقدینگی نوعی تهدید برای توان بن سلمان در حمایت مالی از طرح‌های و تحقق خواسته‌های او به شمار می‌رود.

در حالی که بسیاری از مردم عربستان زیر بار مالیات‏، قیمت بالای سوخت و بیکاری کمر خم کرده اند، بن سلمان که از سال ۲۰۱۵ ریاست شورای صندوق سرمایه گذاری را بر عهده دارد، اختیار سهم ها، سرمایه گذاری در بخش بازی‌های ویدئویی، خودرو‌های برقی لوکس و تیم فوتبال خارجی در دست گرفته، اما آنچه نارضایتی‌های بسیاری در میان محافل مالی سعودی به وجود آورده این است که بن سلمان از سال‌ها پیش و بدون توجه به توصیه‌های مسئولان صندوق سرمایه گذاری تحت عنوان شرکت‌های سرمایه گذاری، چندین میلیارد دلار به مقامات سابق دولت ترامپ داده است.

روزنامه نیویورک تایمز هم فاش کرد‏، جرد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ دو میلیارد دلار از صندوق سرمایه گذاری عربستان برای شرکتی که مالک آن بود‏، دریافت کرد.

در حالیکه مسئولان نظام عربستان در رسانه‌های رسمی این کشور می‌گویند صندوق سرمایه گذاری در حال رشد است و سود‌های رکورد شکن می‌کنند، حقایق و شواهد حاکی از آن است که تبلیغات رسانه‌ای درباره رشد صندوق سرمایه گذاری عربستان دروغ بزرگ بن سلمان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.