سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست میراث فرهنگی اندیکا:

«دژ ملکان» در صورت مرمت به یکی از جاذبه‌های خوزستان تبدیل می‌شود

موسوی گفت: می‌توان با مرمت و ساماندهی دژ ملکان را به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان اندیکا تبدیل کرد.

سید علی موسوی با اشاره به اینکه این دژ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، گفت: مصالح به کار رفته در آن «پرهیبت» سنگ و گچ است و می‌توان با مرمت و ساماندهی آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان اندیکا تبدیل کرد.

او افزود: تاکنون هیچ اعتباری برای انجام کار‌های مرمتی و استحکام‌بخشی این دژ تخصیص داده نشده‌است.

«دژ اسدخان» یا «دژ ملکان» که سابقه آن به پیش از اسلام می‌رسد به وسعت ۲۰۰ هکتار بر فراز کوهی بلند در مرز اندیکا و لالی استان خوزستان بنا شده است.

این دژ دارای ۲ آب‌انبار بوده و همچنین در درون محوطه دژ بنا‌های دیگری به نام‌های «برج» و خانه «بی‌بی ستاره» وجود دارد که به لحاظ معماری ویژگی‌های جالب توجهی دارند.

پیشینه این دژ مستحکم و وسیع که مشرف به دشت ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربعی اندیکای خوزستان است به دوره ساسانی بازمی‌گردد که آن را «دژ ملکان» نیز می‌نامیدند و به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر آن تنها ۲۰ درصد از بنا دستخوش تخریب و ویرانی شده است.

«دژ اسدخان» به خاطر داشتن چشم‌انداز منحصربفردی که دارد می‌تواند به عنوان اقامتگاهی برای گردشگران خارجی و ایرانی مورد توجه قرار گیرد و باعث رونق اقتصادی منطقه شود.

در این دژ اتابکان نیز حکومت کرده‌اند. پس از انقراض حکومت اتابکان خانواده‌ای از قوم آسترکی بختیاری مستقر و حکومت خود را به «نبه‌وار» منتقل کرد که از این دژ ۶ کیلومتر فاصله داشت. در دوران قاجار نیز سردار اسدخان بهداروند نیز صاحب این دژ می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.