سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بزرگداشت تاریخانه؛ مسجد با ارزش دامغان باقیمانده از صدر اسلام

آیین بزرگداشت مسجد تاریخانه دامغان قدیمی‌ترین مسجد باقیمانده از صدر اسلام در ایران برگزار شد.

مسجد تاریخانه دامغان نمونه‌ای از مساجد قرون اولیه اسلامی و مرجع تاریخ گذاری بنا‌های اسلامی است که یک هزار و ۳۰۰ سال قبل در زمان حکومت هارون الرشید بنا شده و سبک معماری آن الهام گرفته از معماری دوران ساسانی و شکل ظاهری مسجد، مشابه مسجد النبی است.

مسجد تاریخانه دامغان که سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. پانزدهم دی ماه سالروز ثبت تاریخانه در فهرست آثار ملی کشور است.

آیین بزرگداشت مسجد تاریخانه حجت الاسلام رستمیان امام جمعه دامغان، این مسجد را میراث جاودانه و کهن و شناسنامه تمدن اسلامی دانست و توجه بیشتر و اختصاص اعتبارات ویژه برای احیا و مرمت این بنای ارزش را خواستار شد علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با بیان اینکه شهرستان دامغان بیش از دو هزار آثار تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون ۴۰۰ آثار شناسایی شده و ۱۳۴ اثر به ثبت ملی رسیده است.

وی گفت: طرح جامع تاریخانه برای ثبت جهانی در یونسکو در حال تدوین است.

مهدی بندر آبادی فرماندار دامغان هم گفت، امسال ۵میلیارد ریال اعتبار برای مرمت وباز سازس بنا‌های تاریخی شهرستان دامغان اختصاص یافته است.

رونمایی از کتاب تاریخ و حفاظت معماری مسجد تاریخانه نوشته علیرضا انیسی و اقامه نماز ظهر و عصر در این مسجد از دیگر برنامه‌ها بود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.