سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف دنا اسکلت‌های کشف شده در لیارسنگ بن املش

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از کشف مولکول دنا حدود ۲۰۰ استخوان بدست آمده در منطقه باستانی لیارسنگ بن املش خبر داد.

ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: محققان میراث فرهنگی گیلان که مطالعه و بررسی حدود ۲۰۰ استخوان انسان و بیش از ۲ هزار شی تاریخی به دست آمده در کاوش‌های منطقه باستانی لیارسنگ بن املش را از سال ۹۳ تاکنون در آزمایشگاه انسان شناسی گیلان انجام می‌دهند، موفق شده اند مولکول دنا این استخوان‌های انسانی را کشف کنند. 

وی افزود: محققان از نتایج آزمایش‌هایی که بر روی شکل استخوان‌ها و دندان‌های کشف شده انجام می‌دهند می‌توانند در تشخیص نوع خوراک، قد، چهره و بومی و غیر بومی بودن انسان‌های آن دوره اطلاعات مفیدی کشف کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به باستانی بودن طبیعت استان، گفت: ۶ بافت تاریخی در گیلان وجود دارد که قدیمی‌ترین آثار تاریخی به دست آمده از این بافت‌ها مربوط به دوره سلجوقیان و اوایل دوره اسلامی است.

ولی جهانی با اشاره به کاوش‌های باستان شناسی متعدد در گیلان، افزود: کاوش‌های باستانی انجام شده در محل مسجد صفی در تپه پیرانشهر لاهیجان و در منطقه رودسر، نشان دهنده آن است که باستان شناسی دوره اسلامی بسیار قوی است که با حمایت‌های دولت و اختصاص اعتبار می‌توان کاوش‌های باستانی بیشتری انجام داد.

۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در گیلان شناسایی شده که هزار و ۲۲۰ اثر تاریخی از این تعداد شامل بنا‌های تاریخی و محوطه‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.