سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عبور ناو جنگی آمریکا از تنگه تایوان خشم چین را برانگیخت

چین در واکنش به عبور یک ناو جنگی آمریکایی از تنگه تایوان اعلام کرد در آماده‌باش است و قاطعانه از تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در واکنش به عبور کشتی جنگی آمریکایی از تنگه حساس تایوان گفت: «چین قاطعانه با این اقدام مخالف است و از آمریکا می‌خواهد فوراً از ایجاد مشکلات، تشدید تنش‌ها و تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان دست بردارد».

به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است: «کشتی‌های جنگی آمریکا اغلب به نام آزادی قدرت‌نمایی می‌کنند. [اما] این به معنای آزاد و باز نگه داشتن منطقه نیست. چین همچنان در آماده باش کامل خواهد بود و آماده پاسخگویی به تهدیدات و تحریکات در هر زمان است و قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود محافظت خواهد کرد».

سخنگوی فرماندهی شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین می‌گوید نیرو‌هایی را برای نظارت و محافظت از ترانزیت کشتی‌ها سازماندهی کرده و «همه تحرکات تحت کنترل بوده است».

ارتش آمریکا شب گذشته اعلام کرد که که ناو جنگی یو اس اس چانگ هون از تنگه تایوان عبور کرده و مدعی شد این رخداد نشان دهنده تعهد آمریکا به «آزاد و باز نگاه داشتن عبور و مرور دریای هند و اقیانوس آرام» است. در سال‌های اخیر، کشتی‌های جنگی آمریکا و گاهی کشتی‌های کشور‌های متحد مانند انگلیس و کانادا از این تنگه عبور کرده و خشم چین را برانگیخته‌اند.

چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و افزایش حضور آمریکا در منطقه را اقدامی در جهت تنش‌زایی می‌داند. در مقابل، تایوان به شدت ادعای حاکمیت پکن را رد کرده و اعلام کرده است که در صورت حمله از خود دفاع خواهد کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۲۷ ۱۷ دی ۱۴۰۱
خشم چین!!!!!! نکشیمون خشونت خخخختتتتخ
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۶ دی ۱۴۰۱
ولی هیچ غلطی نمی کند