سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح جهش تولید در کهگیلویه و بویراحمد فراتر از انتظار

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش سطح زیر کشت اجرای طرح جهش تولید نسبت به تعهد دولت خبر داد.

داریوش حصار گفت: تعهد دولت برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان که پیش از این ۶۰ هزار هکتار تعیین شده بود به ۱۲۶ هزار هکتار افزایش یافته است.

او با بیان اینکه در مرحله دوم اجرای طرح جهش تولید ۶۶ هزار هکتار دیگر به استان ابلاغ شده است، افزود: تاکنون ۶۴ هزار هکتار از مزارع دیم کهگیلویه و بویراحمد در عقد تفاهم نامه با بهره برداران زیرپوشش طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان رفته است.

حصار با بیان اینکه این طرح برای محصولاتی از جمله؛ گندم، جو، کلزا، علوفه، نخود و گلرنگ اجرا می‌شود، ادامه داد: در طرح جهش در دیمزار‌های استان ۶۰ کارشناس از ابتدای تولید تا پایان مراحل برداشت بهره برداران را در انجام عملیات، کاشت، داشت و برداشت کشاورزان همراهی می‌کنند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد کشاورزی اصولی را یکی از مهمترین مزایای این طرح در استان برشمرد و اضافه کرد: نیمه نخست امسال میانگین برداشت گندم در دیمزار‌های زیرپوشش این طرح در مناطق گرمسیری این استان در هر هکتار یک هزار و ۲۵۰ کیلوگرم و در کشتزار‌های های دیگر مناطق ۹۵۰ کیلوگرم بوده است که امیدواریم این طرح بتواند تولید محصولات زراعی در استان را افزایش چشمگیر دهد.

این مقام مسئول می‌گوید: همچنین میانگین برداشت جو در مزارع زیر پوشش طرح یاد شده در مزارع کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و در سایر دیمزار‌ها ۹۵۰ کیلوگرم به ازای هر هکتار بوده است.

حصار گفت: میزان تولید محصولات نخود و عدس نیز در هر هکتار از مزارع طرح جهش تولید استان به ترتیب ۸۰۰ و۶۲۰ کیلوگرم در هر هکتار بود، در حالی که میزان تولید این محصولات در سایر زمین‌ها ۷۵۰ و ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده است.

او توزیع کود بذرمال رایگان، توزیع کود‌های سرک رایگان و تخفیف بیمه‌ای و تسهیلات خرید ادوات با بهره کم را از مشوق‌های پیش بینی شده در این طرح عنوان کرد.

حصار افزود: افزایش ضریب مکانیزاسیون یکی دیگر از مزایای این طرح است به طوری که سال گذشته نزدیک به ۳۰ دستگاه اعم از خاک ورز مرکب و دستگاه‌های کاشت مستقیم و بقیه مواد به ناوگان مکانیزاسیونی کشاورزی استان تزریق شد.

او با یادآوری اینکه طرح کشت قراردادی از جمله برنامه‌های کلیدی دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان است از همه کشاورزان استان خواست به مراکز جهاد کشاورزی و مدیریت‌های شهرستانی و خانه‌های ترویج جهاد کشاورزی مراجعه و از مزایای طرح جهش تولید برای افزایش تولید در مزارع خود بهره‌مند شوند.

سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول معادل نیمی از کل تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در بیش از ۱۳۲ هزار و ۵۱۱ هکتار مزرعه این استان کشت و تولید می‌شود که ۱۳۰ هزار تن از این میزان گندم است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.