سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هندیجان فاقد پناهگاه امن دریانوردی

رئیس هیات مدیره وموسس تعاونی لنج داران هندیجان گفت:بندر هندیجان در طوفان‌های شدید فصلی پناه گاه دریانوردی ایمن ندارد.

حسن رحمانی گفت: بندر کهن و تاریخی هندیجان با داشتن بیش از ۹۵ کیلومتر ساحل خلیج همیشه فارس و بنادر تابعه کهن بحرکون و سریم و خور زهره سابقه دریانوردی تاریخی در هنگام وقوع طوفان‌های فصلی شدید، بخصوص در فصل سرما (چله) فاقد موج شکن یا پناه گاه دریایی ایمن می‌باشد.

او می‌گوید: بیش ازهزار شناور صیادی و باری (قایق و لنج) در این بندر فعال می‌باشند که در بندر بحر کان بطور سنتی برای باد‌های شمال با سرعت کمتر از ۳۰ تا ۴۰ نات، خود سواحل پناه گاهی خدا دادی خواهد بود در شرایطی نا ایمن با ریسک بالا، در دهانه خور هندیجان (زهره) در کم (کوم) کیسه‌ی سریم نیز بصورت خداد دادی و سنتی پناه گاهی موقت و با شرایط بسیار سخت برای لنج‌ها وجود دارد که به دلیل نزدیک بود به ساحل شلی و عمق کم اسفاده از آن در شرایط اضطرار پر مشقت و خطرناک است.

رحمانی گفت: در بحرکان هر چند که اسکله دارای موج گیر می‌باشد، ولی حوضچه‌ی آن به دلیل عمق کم و وضع خاص موج گیر‌ها در مقابل طوفان‌های فصلی به گواه حوادث پیش آمده در سالیان اخیر (واژگون شدن قایق‌های صیادی و غرق شدن) قابل اتکاه نبوده، در دهانه خور نیز در صورت هشدار هواشناسی و وقوع طوفان شدید جز فرار شناور‌ها به کم (کوم) کیسه‌ی سریم و داخل خور (رودخانه) راهی وجود ندارد که ورود به دهانه‌ی رودخانه هم با لحاظ جز و مد و در صورت وزش شدید باد تابع شرایط جز و به گل نشستن شناور‌ها در حاشیه‌ی رودخانه می‌باشد که قرار گرفتن در چنین شرایطی یعنی فاصله‌ی اندک با غرق شدن و ابگرفتگی شناور، هر چند که اگر فرض کنیم.

به گفته او شناوری در نیمه‌ی شب طوفانی با خوش شانسی با مد بالا بتواند بدور از به گل نشستن وارد رود خانه شود نهایتا تا پاسگاه شناور و نرسیده به آن می‌تواند وارد ابراه شود، و بلاجبار باید انجا توقف و لنگر کند، که در این شرایط جزر عن قریب و سرعت تند حرکت جزر و عمق کمک ساحل رودخانه، ساحل کم ارتعاع و هم سطح دریا، کابوسی برای ناخدا و ملوان‌ها خواهد بود.

رئیس هیات مدیره تعاونی لنج داران گفت: چرا که به گل نشستن شناور بخصوص شناور حامل کالا یعنی فاجعه، یک ور شدن شناور (لت خردن) بخصوص به سمت دریه (وسط کانال) مصادف است با ورود اب به شناور و آنچه نباید شود، صرفا نوشتار این شرایط‌ها و تمرکز کردن بر روی اینچنین وضعیت‌های، باعث بروز استرس در وجود نگارنده و هر مخاطب با تجربه و دلسوزی خواهد شد چه رسد در چنین شرایطی قرار گرفتن، متاسفانه خسارت‌های فراوان به قایق‌ها و ادوات صیادی در این چند سال، آب گرفتگی و غرق لنج‌های حامل کالا که، در همین هفته هم شاهد آبگرفتگی لنج باری در محدوده‌ی قبل از پاسگاه شناور بوده ایم می‌طلبد که فکری عاجل برای رفع موانع نمود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.