آقای بهمن ضیاء گفت: سال گذشته در مجموع ۲۶۴ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده بود، اما انتظار میرود امسال این رقم به بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه برسد. بخش اندکی از تولیدات پنج شرکت بزرگ کشور به بازارهای عراق، پاکستان و افغانستان صادر میشود.
او، حضور گسترده چین در بازار همه کشورهای همسایه ایران و منطقه، همچنین دشواری نقل و انتقال پول را دو عامل اساسی کمرنگ بودن تولیدات ایرانی در دیگر بازارها عنوان کرد.درصد داخلیسازی موتورسیکلتهای تولیدی کشورمان متفاوت است، اما در یک مدل پرمتقاضی سی جی ۱۲۵ داخلیسازی به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.
ضیا مقدم، همچنین از راهاندازی خط تولید موتور (Engine) در سه کارخانه تولید کشور خبر داد، اما گفت: هنوز این کارخانجات وارد تولید انبوه نرسیدهاند و احتمال دارد تا پایان سال این مهم محقق شود.
او با انتقاد از برخی قوانین دست و پاگیر کشور که مانعی بر سر راه تولید است، افزود: باید از شرکتهای موتورسیکلتسازی کشورمان که اکثریت آنها خصوصی بوده و در شرایط حساس کنونی برای ۱۶ هزار نفر اشتغالزایی کردهاند، حمایت کرد.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، یکی از بزرگترین مشکلات فراروی این صنعت را نبود گواهی اسقاط برای موتور عنوان کرد و گفت: در حالی که اسفند ماه پارسال هر گواهی اسقاط خودرو ۴.۲ میلیون تومان ارزش گذاری میشد اکنون و با گذشت تنها ۱۰ ماه به ۲۰ میلیون تومان رسیده است و هیچ نظارتی بر مراکز اسقاط وجود ندارد. با هر گواهی اسقاط خودرو، مجوز تولید هفت دستگاه موتورسیکلت صادر میشود، اما از زمان خرید این گواهیها تا اجرایی شدن کار بیش از یک ماه زمان از دست میرود.
گفتنی است؛ صنعت موتورسیکلت ایران متشکل از ۴۴ کارخانه تولیدی است که با ۱۶ هزار نفر نیروی کار مستقیم و بیش از ۸۰ هزار نفر نیروی کار غیرمستقیم فعالیت میکند.بهرهگیری از همه ظرفیتهای موجود در کارخانههای تولید موتورسیکلت، افزایش تولید به منظور پاسخگویی به نیاز داخل و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده، از جمله اولویتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سیاستگذاری و حمایت از این صنعت است.