سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرونده‌های قضایی یا صدور اسناد اراضی کشاورزی کاهش می‌یابد

رییس کل دادگستری قزوین گفت: صدور اسناد برای اراضی کشاورزی و تکمیل طرح جامع حدنگار موجب کاهش تولید پرونده در دستگاه قضا می‌شود.

 علی شعبانی در آیین رونمایی از اسناد مالکیت اراضی کشاورزی استان قزوین که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: تکمیل طرح حدنگار باید با قوت پیگیری شود چرا که این کار برکات زیادی با خود به همراه دارد و زمینه سوء استفاده از اراضی کشاورزی را نیز کاهش می‌دهد.

این مسوول قضایی افزود: طرح حدنگار و صدور اسناد برای اراضی کشاورزی به نوعی نظم بخشیدن و ساماندهی در حوزه مالکیت‌ها است که این کار کمک حال دستگاه قضایی نیز هست.

به گفته این مسئول قضایی، صدور اسناد مالکیت برای املاک علاوه بر ایجاد نظم و مقررات، از وقوع جرم و تولید پرونده در دستگاه قضایی نیز جلوگیری می‌کند.

رییس کل دادگستری استان یادآور شد: ساماندهی املاک و قانون حدنگار به حفظ حقوق عامه کمک زیادی می‌کند و جلوی فعالیت افراد سودجو و متخلف را می‌گیرد.

این مسوول قضایی اظهار داشت: اینکه املاک فاقد سند بوده و وضعیت نامشخصی داشته باشند مصداق آب گل آلود است که متخلفان در آن زمینه سوء استفاده و جرم را جست وجو می‌کنند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم گفت: قزوین در اجرای طرح جامع حدنگار (کاداستر) و رفع تداخلات اراضی در کشور که از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود، پیشتاز است.

محمدحسین عطایی افزود: فرمایشات گرانبهای رهبر نمعظم اتقلاب در رابطه با ضرورت احیای دشت قزوین نیز نشانگر ظرفیت‌های این استان در حوزه کشاورزی است.

به گفته وی، به دلیل نیم قرن بهره برداری نامتوازن مشکلاتی برای کشاورزی قزوین حادث شده که باید با تدبیر و تمهیدات ویژه آن‌ها را از میان ببریم.

وی اظهار داشت: روش‌های جدید تامین مالی، یکپارچه سازی مدیریت آب و سیاست‌های ویژه ابلاغی از جمله در رفع تداخلات و اصلاح الگوی کشت از جمله مواردی هستند که با تکیه بر آن‌ها می‌توانیم احیای دشت قزوین را عملیاتی کنیم.

عطایی به موفقیت‌های کشاورزی قزوین طی یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: قزوین در حوزه کشت قراردادی، خرید تضمینی مرغ از مرغداران، پیشبرد اهداف تعیین شده در حوزه آرد و نان قزوین در سطح ملی پیشتاز بوده و در رفع تداخلات اراضی و حدنگاری که به تثبیت مالکیت اراضی و کشاورزی پایدار و جلوگیری از خرد شدن اراضی کمک می‌کند نیز رتبه نخست را دارد.

در این نشست که با حضور وزیر جهاد کشاورزی همراه بود گزارشی از اجرای طرح حدنگار در اراضی کشاورزی استان قزوین ارایه و اعلام شد که کار تولید نقشه کاداستر در سه شهرستان آبیک، البرز و بویین زهرا با مساحت بیش از ۲۵۰ هزار هکتار به پایان رسیده است.

در این نشست همچنین اعلام شد به طور میانگین هر هفته ۲ پلاک از اراضی قزوین رفع تداخل می‌شود و قرار است پرونده رفع تداخلات اراضی  ملی و مستثنیات این استان تا سال آینده بسته شود تا زمینه صدور اسناد تک برکی مالکیت به کشاورزان قزوینی فراهم شود.

رونمایی از صدور اسناد مالکیت برای چهار هزار اراضی کشاورزی و تشکیل قرارگاه صدور اسناد و حفظ کاربری و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی با هدف آخرین اقدامات رفع تداخل اراضی و حدنگاری از جمله برنامه سفر یک روزه وزیر جهاد کشاورزی به استان قزوین است.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی با ۸۰ هزار بهره بردار است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.