جلال بهرامی در آئین بهرهبرداری و آغاز عملیات اجرایی پروژههای حمل و نقلی منطقه ۱۳، افزود: ما هر کاری که انجام میدهیم، باید در راستای جلب رضایت مردم باشد و نباید بر اجرای کار اشتباهی که نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد، اصرار بورزیم و آن را تکرار کنیم.
وی تأکید کرد: نمیتوانیم صرفاً با ایجاد موانع فیزیکی به رفع ترافیک خیابانها کمک کنیم بلکه مشکل ترافیک و به تبعِ آن آلودگی هوا را باید به صورت اصولی و با توسعه مترو و افزایش اتوبوس و وَن رفع کنیم و اگر بتوانیم خطوط، وسایل و تجهیزات مترو و اتوبوسرانی را توسعه دهیم، عملاً میتوانیم تا ۵۰ درصد از تردد خودروهای شخصی را در سطح شهر کم کنیم.
معاون شهردار تهران اظهار کرد: وقتی یک دستگاه اتوبوس به خطوط اتوبوسرانی اضافه میشود، صرف نظر از اینکه با چه استانداردی کار میکند و چه کیفیتی دارد، روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مسافر را جابهجا میکند و میتواند از تردد حدود ۳۰۰ دستگاه خودروی شخصی جلوگیری کند و حتی اگر این اتوبوس از نظر آلایندگی، استاندارد لازم را نیز نداشته باشد، باز هم میزان تولید آلودگی آن از مجموع آلایندههایی که این تعداد خودروی شخصی تولید میکنند. کمتر خواهد بود.
بهرامی تصریح کرد: فعالیت یک دستگاه اتوبوس در یک خط پُرمسافر، معادل تردد ۳۰۰ دستگاه خودروی شخصی است و اگر ما بتوانیم تعداد اتوبوسها را بیشتر و شبکه اتوبوسرانی را گسترش دهیم، علاوه بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا، میتوانیم در مصرف سوخت نیز صرفهجویی چشمگیری داشته باشیم و از همه مهمتر، رضایتمندی شهروندان را فراهم کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مبلغ سهم شهرداری تهران بابت دریافت ۶۴۷ دستگاه اتوبوس را به وزارت کشور پرداخت کردهایم و تا کنون ۱۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتهایم، اما واقعیت این است که ظرفیت تولید داخل در وضعیتی نیست که تولیدکنندگان داخلی بتوانند اتوبوسهای مورد نیاز ما را در کوتاهمدت تحویل دهند.
معاون شهردار تهران گفت: موانع فراوانی پیشِ رویِ واردات اتوبوس قرار دارد و به این منظور بارها به کمیسیونهای زیربنایی و اقتصادی دولت رفته و طرح موضوع کردهایم، اما با واردات اتوبوس مخالفت شده است در صورتی که اگر واقعاً میخواهیم مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران را حل و رضایت شهروندان را جلب کنیم، دولت باید مسئله تأمین اتوبوس را جدی بگیرد.
بهرامی افزود: با وضع فعلی که ۶۵ درصد سفرهای درونشهری با خودروی شخصی انجام میشود، نارضایتی مردم روز به روز بیشتر میشود و چارهای نداریم، جز آنکه اتوبوسهای فاقد کیفیت و «یورو صفر» را بازسازی کنیم و به خطوط باز گردانیم، اما وقتی میخواهیم اتوبوسهای یورو ۴ و یورو ۵ وارد کنیم، مانع میشوند و میگویند فقط میتوانید اتوبوس یورو ۶ وارد کنید!
وی تأکید کرد: یعنی ما مجاز هستیم از اتوبوسهای بیکیفیت، فاقد یورو و بازسازی شده استفاده کنیم، اما اجازه نداریم از اتوبوسهای یورو ۴ و یورو ۵ استفاده نمائیم و جالب اینجا است که هزینه بازسازی یک دستگاه اتوبوس بیکیفیت برابر با هزینه واردات یک دستگاه اتوبوس باکیفیت است.
معاون شهردار تهران اظهار کرد: برای رفع آلودگی هوا، بیش از ۲۰ دستگاه مسئولیت دارند که بعضاً به جای همراهی و همکاری، بر سرِ راه یکدیگر مانع ایجاد میکنند در صورتی که اگر طرح مدیریت یکپارچه شهری در تهران اجرا شده بود، میتوانست آلودگی هوا را کنترل کند.
بهرامی تصریح کرد: برای تأمین اتوبوسهای تولید داخل نیز با موانع فراوانی روبهرو هستیم، چنانچه یک دستگاه اتوبوس داخلی را ۵ میلیارد تومان میخریم و تأمین هزینه آن از طریق فروش بلیت به هیچ وجه ممکن نیست چرا که درآمد حاصل از فروش بلیت یک اتوبوس، حتی پاسخگوی هزینه نگهداشت همان اتوبوس نیز نیست.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه اتوبوسرانی، حتی اگر ما بخواهیم همه نیازهای خود را از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین کنیم، آنها اتوبوس آماده به تعداد مورد نیاز ما ندارند که تحویل دهند و علاوه بر این، در حوزه تاکسیرانی نیز با همین مشکل روبهرو هستیم و وقتی میخواهیم تاکسی وارد کنیم با استناد به قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی، میگویند امکان واردات وجود ندارد و از تولیدکنندگان داخلی هم که تاکسی میخریم، آنها را شمارهگذاری نمیکنند!