سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهاندیده:

جشنواره فجر شعر را از انزوا برهاند

یک شاعر گفت: رسالت جشنواره شعر فجر این است که رابطه بین جامعه و ادبیات را پر رنگ‌تر کند و شعر را از غربت و انزوا برهاند.

محمدعلی جهاندیده، شاعر جوان آیینی و برگزیده جشنواره‌هایی، چون کنگره ملی شعر دفاع مقدس در یادداشتی به ضرورت و کارکرد‌های جشنواره بین‌المللی شعر فجر پرداخته است.

متن این یادداشت را در ادامه بخوانید:

«شبِ وصل است و طی شد نامه هَجر

سلامٌ فیهِ حَتّی مَطْلَعِ الفَجْر

(حافظ)

جشنواره شعر فجر همچنان که از نام و عنوان روشنش پیداست، باید بشارت دهنده صبح و طلوعی پر فروغ در عرصه شعر و ادب فارسی - مخصوصا شعر انقلاب - باشد.

آثار برگزیده این جشنواره می‌تواند سرمشق‌هایی شایسته برای شاعران جوان کشور به شمار آید، تا با تامل در ظرایف و دقایق آنها، در مسیر اعتلا و ارتقاء کیفی آثار ادبی خویش گام بردارند.

جشنواره شعر فجر باید روز به روز دایره نفوذ و تاثیرگذاری خود را گسترش دهد و همه طیف‌های ادبی را زیر چتر خویش بگیرد. این جشنواره علاوه بر نخبگان ادبی، باید توجه مردم کوچه و بازار را نیز به شعر و ادبیات جلب کند. درست مثل جشنواره فیلم فجر که جامعیت دارد و هر ساله خیلی از مردم منتظر برگزاری آن هستند و آن را دنبال می‌کنند.

هر چند از این جشنواره در دوره‌های گذشته استقبال نسبتا خوبی صورت گرفته، ولی باید تمهیداتی اتخاذ شود که همه‌گیری این جشنواره بیشتر و بیشتر شود و علاوه بر شاعران ایرانی، مورد استقبال همه شاعران فارسی زبان در جهان قرار گیرد.

باید کاری کنیم که مردم همچنان که با هنر سینما مانوس‌اند و اکثر هنرمندان این عرصه را می‌شناسند، با شعر و شاعران نیز همچون گذشته مانوس شوند و با شوق و اشتیاق آثار آنان را دنبال کنند و بخوانند.

جشنواره ملی شعر فجر باید به دنبال فرهنگ‌سازی باشد و با برنامه‌های متنوع و پر جاذبه شعرخوانی را به یک عادت خودآگاه فرهنگی تبدیل کند تا به نقطه‌ای برسیم که مردم به همان اندازه که به موسیقی و سینما علاقه دارند، به شعر و ادبیات نیز علاقه‌مند شوند.

فراموش نکنیم که شعر و ادبیات شاخص‌ترین مولف هویتی ماست و تاریخ و فرهنگ ایرانی - اسلامی ما پیوند محکمی با شعر و ادبیات دارد. از این منظر، مهم‌ترین رسالت جشنواره شعر فجر این است که رابطه بین جامعه و ادبیات را پر رنگ‌تر کند و شعر را که اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه ملی و معنوی ماست، از غربت و انزوا برهاند.»

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.