سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امضای توافق گازی ۱۳ ساله میان ترکیه و بلغارستان

ترکیه و بلغارستان توافقی تاریخی برای یک دوره ۱۳ ساله امضا کردند که امکان توسعه تجارت گاز با سایر کشور‌های اروپایی را فراهم می‌کند.

فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و روسن هریستوف، وزیر انرژی بلغارستان در گفتگویی در صوفیه به همکاری میان دو کشور در زمینه گاز طبیعی و انرژی به ویژه توافق امضا شده در روز سه شنبه برای انتقال ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال اشاره کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، فاتح دونمز اعلام کرد: مقدار کل تبادلات و انتقالات گاز ممکن است به ۲۰ میلیارد متر مکعب هم برسد. ما به امنیت تامین انرژی بلغارستان کمک می‌کنیم. این توافق همچنین در‌های تجارت گسترده‌تر گاز با سایر اروپا را باز می‌کند.

وزیر انرژی ترکیه افزود: ما می‌توانیم از طریق این خط لوله غیر فعال گاز به اروپا ارسال کنیم. در چارچوب تلاش‌های برای تبدیل شدن به قطب گازی ترکیه در سال‌های اخیر زیرساخت‌های گازی خود را بهبود بخشیدیم و به تقویت موقعیت خود به عنوان مرکز تجارت گاز ادامه می‌دهیم.

روسن هریستوف، وزیر انرژی بلغارستان هم اعلام کرد: با توافق جدید با ترکیه دو کشور می‌توانند تجارت گاز منطقه‌ای را توسعه دهند. وی تاکید کرد جنگ میان اوکراین و روسیه موجب قطع گازرسانی به اروپا شده است و تنها راه حل این مشکل از تلاش‌های متحدانه کشور‌ها می‌گذرد.

وی افزود: بلغارتسان و ترکیه گام مهمی در این زمینه برای کمک به اروپا در مقابله با بحران انرژی برداشته اند. این توافق نه تنها برای کشور‌های ما بلکه برای سراسر اروپا اهمیت زیادی دارد. توافق جدید زیرساخت‌های لازم را به هر دو کشور می‌دهد تا به تقاضای گاز طبیعی دیگر کشور‌های همسایه مانند رومانی، مولداوی، اوکراین، صربستان و مقدونیه شمالی پاسخ دهند.

گفته می شود یک خط لوله انتقال گاز بدون استفاده وجود دارد که اوکراین، رومانی، بلغارستان و ترکیه را به هم متصل می‌کند. این خط لوله از دو سال پیش و راه اندازی خط لوله ترک استریم دیگر کار نمی‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
شاهرخ
۱۰:۵۹ ۱۵ دی ۱۴۰۱
ایران نیز می تواند از طریق ترکیه گاز به اروپا صادر کند.
Oy
۱۶:۴۲ ۱۵ دی ۱۴۰۱
اگر مصارف خانگی پایین بیاد حتما میشه وقتی ۷۳ درصد گاز تولیدی در خود ایران مصرف میشه و فقط یک درصد صادرات داریم سود زیادی نمیاره