سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بزرگداشت علامه مصباح در گرو ادامه دادن راه اوست

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: برپایی مجلس بزرگداشت علمای دین و علامه مصباح به تنهایی کفایت نمی‌کند و بزرگداشت علامه مصباح در گرو ادامه دادن راه اوست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح یزدی، در آیین بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی در چهارمحال‌وبختیاری در جمع اساتید حوزه و دانشگاه استان در دانشگاه شهرکرد گفت: برپایی مجلس بزرگداشت علمای دین و علامه مصباح به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه باید ادامه دهنده کار‌های آنان باشیم و بزرگداشت علامه مصباح در گرو ادامه دادن راه اوست؛ همچنین زمانی سردار سلیمانی را بزرگ داشته‌ایم که راه او را ادامه دهیم و غیرت و مردانگی، شجاعت و روحیه خستگی‌ناپذیر این شهید والامقام را الگو قرار دهیم.

وی ادامه داد: اکنون با جنگ نرم دشمن مواجه هستیم، در جنگ نرم نیز مانند جنگ سخت زمینه نبرد رو در رو وجود دارد، باید تفکر کنیم و شرایطی فراهم شود تا همانطور که در جنگ سخت پیروز شدیم، در جنگ نرم نیز در سایه همت بلند، تجمیع امکانات، توکل به خدا و توسل به ائمه (ع) و عمل به وظایف توفیق بیابیم.


بیشتر بخوانید


مصباح یزدی اظهار داشت: در این دوران وظیفه‌شناسی در مقابله با تهاجم فرهنگی مهم است و در مبحث تهاجم فرهنگی که سال‌هاست مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار دارد، هر فردی فارغ از نگاه به عملکرد دیگری، باید بداند وظیفه اش چیست و در این بُرهه چه باید بکند. اگر اعتماد ما به دیگری باشد و از خودمان غفلت کنیم، از انجام انواع کار‌های مؤثر و دارای اولویت باز خواهیم ماند.

وی تصریح کرد:اتاق جنگ نرم ما باید مرتب فعال باشد و نقشه عملیات بررسی و به‌روز رسانی شود، موقعیت‌شناسی، احصای امکانات، دشمن‌شناسی، اطلاع از نقشه دشمن، پیش‌بینی احتمالات فریب و مواردی از این قبیل از ملزومات این جنگ نرم است.

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: جای تأسف دارد که برخی دانشجویان و دانش‌آموزان و حتی کودکان ما امروز شناختی سطحی از معارف دین، حقایق اسلام و اهداف نظام اسلامی دارند.

وی گفت:موانع بیرونی دلایلی دارد و باید دید چرا انسان‌هایی هستند که با وجود حقیقت‌جو و حقیقت‌طلب بودن ذات بشری، در برابر حق می‌ایستند و به‌دنبال باطل می‌روند که برخی عوامل مربوط به بینش‌ها و برخی دیگر مربوط به گرایش‌هاست.

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و در تحولات فرهنگی با یک تحول دایمی مواجه هستیم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:برخی به علم معنی بسیار محدود و منحصر به حوزه‌های خاص تخصیص می‌دهند و به عنوان نمونه آن را محدود به علوم طبیعی و روش بدست آوردن آن را علوم تجربی می‌دانند و از طرف دیگر دین را نیز تنها احکام شریعت می‌دانند که این نگاه هیچ ارتباطی بین دین و علم برقرار نمی‌کند.

فرزند آیت الله مصباح ادامه داد:، ولی می‌توان به علم معنی وسیع تری دارد و دین را نیز مجموعه‌ای از آموزه‌های دنیوی و اُخروی برای سعادت انسان تعریف کرد که این معنی علم و دین به معنای عام می‌تواند موجب زمینه ساز اشتراک این دو مفهوم شود.

وی افزود: همین نگرش در فلسفه نیز وجود دارد، چون فلسفه یک نگرش عام نسبت به هستی، همانطور که عقاید دینی یک نگرش عام به سعادت انسان است.

مصباح یزدی افزود: پدرم همواره این دغدغه را در دوران طلبگی داشت و ساعت‌ها فکر می‌کرد که چگونه باید این علم را در راه خدمت به مردم مورد استفاده قرار داد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.