لحظهای که طرفداران فناوری در سراسر جهان منتظر آن بودند، سرانجام تقریباً فرا رسیده است. این رویداد، نخستین نمایشگاه حضوری و با ظرفیت کامل از سال ۲۰۲۰ تاکنون به دلیل همهگیری کووید-۱۹ خواهد بود.
نمایشگاه CES ۲۰۲۳ که بین پنجم تا هشتم ژانویه در مرکز همایشهای لاسوگاس برگزار میشود، برخی از جدیدترین محصولات غولهای فناوری از جمله آمازون، سامسونگ و متا را به نمایش میگذارد.
به گفته برگزارکنندگان، نمایشگاه CES ۲۰۲۳ از قدرت تعامل انسان با انسان برای حفظ موتور نوآوری رو به جلو استفاده میکند.
این نمایشگاه، تأثیرگذارترین رویداد فناوری در جهان است و زمینه اثبات پیشرفت فناوریها و نوآوریهای جهانی به شمار میرود.
اینجا جایی است که بزرگترین برندهای جهان به تجارت با یکدیگر میپردازند و با شرکای جدید ملاقات میکنند و تیزبینترین نوآوران به صحنه میآیند.
در این گزارش، همه نکاتی مطرح شدهاند که باید در مورد CES ۲۰۲۳ پیش از آغاز رسمی آن در روز پنجشنبه بدانید.
نمایشگاه CES یک نمایشگاه تجاری فناوری است که هر سال در لاسوگاس برگزار میشود. این نمایشگاه که معمولا بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آن شرکت میکنند، اغلب عرصه جولان برخی از بزرگترین نامهای حوزه صنعت برای معرفی محصولات جدید است.
نخستین نمایشگاه الکترونیک در سال ۱۹۶۷ با ۲۵۰ غرفهدار و ۱۷۵۰۰ شرکتکننده در نیویورک آغاز شد. این نمایشگاه تا سال ۱۹۹۸، سالانه دو بار در مکانهای مختلف برگزار میشد، اما در سال ۱۹۹۸، به یک بار در سال و برگزاری در لاسوگاس به عنوان مکان دائمی تغییر یافت.
بیش از ۲۸۰۰ شرکت برای حضور در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ ثبتنام کردهاند که در میان آنها نامهای بزرگی مانند سامسونگ، آمازون، گوگل، الجی، مایکروسافت، سونی، پاناسونیک و ایسوس به چشم میخورند.
شرکت اپل نه در CES و نه در سایر نمایشگاههای بزرگ فناوری سال شرکت میکند، زیرا ترجیح میدهد رویدادهایی را زیر نظر خود برگزار کند.
سایر شرکتکنندگان کوچکتر شامل شرکت رباتیک کانادایی WowWee و استارتآپ Greenerwave هستند که در کنترل امواج الکترومغناطیسی تخصص دارد و شرکت فناوری سلامت LA Movano که حلقه پوشیدنی Evie خود را به نمایش میگذارد.
این حلقه که برای زنان ساخته شده است، میتواند معیارهایی از جمله ضربان قلب، تنفس، دمای پوست، وضعیت قاعدگی و تخمکگذاری کاربر را بررسی کند.
برخی از شرکتهای بزرگ درباره آنچه که ممکن است در CES ۲۰۲۳ رونمایی شود، بسیار صحبت کردهاند. این در حالی است که برخی دیگر فقط تیزرهایی منتشر کردهاند.
سامسونگ پیشتر دعوتنامههایی را برای کنفرانس مطبوعاتی CES خود ارسال کرده است که در چهارم ژانویه برگزار خواهد شد.
سامسونگ گفت که CES فرصتی برای سهیم شدن در ایجاد آیندهای پایدار و مرفه خواهد بود.
همچنین، این شرکت از یک تجربه جدید و توسعهیافته در فناوری SmartThings خود صحبت کرده است که برای دستگاههای متصل به اینترنت ارائه خواهد شد.
شرکت سونی، ویدیویی را از یک فناوری جدید منتشر کرده که شبیه به یک ماشین است. پیشتر مشخص شده بود که این غول ژاپنی با هموطن خود هوندا برای تولید و فروش خودروهای الکتریکی از سال ۲۰۲۵ همکاری کرده است.
سونی اعلام کرده که هدست واقعیت مجازی جدید آن برای پلی استیشن ۵ نیز قرار است در ماه فوریه عرضه شود؛ بنابراین احتمالاً این فناوری نیز به نمایش در خواهد آمد.
پیشتر شایعه شده بود که ایسوس یک لپتاپ OLED سهبعدی را عرضه خواهد کرد. این لپتاپ، تصاویر واقعی را شامل میشود که به نظر میرسد از روی صفحه نمایش بیرون میآیند.
یک تیزر ویدیویی که این شرکت در ماه دسامبر منتشر کرد، نشان میدهد که این فناوری ممکن است چگونه باشد.انتظار میرود که شرکتهای Dell، HP و Lenovo نیز نمایشگرهای جدیدی را با تمرکز بر بازی رونمایی کنند.
آمازون نیز یک صفحه وب اختصاصی برای CES ۲۰۲۳ دارد، اما اطلاعات زیادی را در مورد محصولات خود فاش نکرده است. این شرکت میگوید که خانههای هوشمند، خودروها، سرگرمیها و موارد دیگر را به نمایش خواهد گذاشت.
موضوع نمایشگاه امسال، امنیت انسانی است که به حقوق اولیه بشر مانند دسترسی به غذا و مراقبتهای بهداشتی اشاره دارد.
«کینسی فابریزیو» (Kinsey Fabrizio)، در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: آکادمی جهانی هنر و علم که مدتهاست با سازمان ملل متحد در زمینه امنیت انسانی کار میکند، با ما تماس گرفت. آنها میخواستند CES از این موضوع استفاده کند، زیرا غرفهداران ما نشان میدهند که چگونه میتوان برخی از این چالشهای بزرگ جهانی را با کمک فناوری حل کرد.
فابریزیو خاطرنشان کرد که متاورس یک موضوع کلیدی پیرامون تجربیات مجازی مشترک و همهجانبه خواهد بود.
برگزارکنندگان CES ۲۰۲۳ انتظار دارند که این نمایشگاه بتواند ۱۰۰ هزار شرکتکننده را جذب کند، زیرا در سال ۲۰۲۲ به دلیل تأثیر کووید-۱۹، فقط حدود ۴۰ هزار نفر در نمایشگاه شرکت کردند و نمایشگاه CES ۲۰۲۲ یک روز زودتر از زمان برنامهریزیشده به پایان رسید و بسیاری از شرکتها از جمله آمازون، گوگل و متا از حضور فیزیکی انصراف دادند. نمایشگاه CES ۲۰۲۲ با کاهش ۷۰ درصدی حضور در نمایشگاه بود.