سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بولتون پیشنهاد کرد که ترکیه از ناتو اخراج شود

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا پیشنهاد کرد که ترکیه از ناتو اخراج شود مگر اینکه روابط خود را با روسیه قطع کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مقاله‌ای از چندین عضو ناتو به دلیل عدم تمایل آن‌ها به حمایت از اوکراین انتقاد کرد و در عین حال خواستار وحدت غرب علیه روسیه شد.

بولتون روز دوشنبه در روزنامه تلگراف نوشت که «ضعف» در بلوک ناتو می‌تواند به نیرو‌های روسیه اجازه دهد بر درگیری‌هایی که هنوز در اوکراین ادامه دارد، غلبه کنند و استدلال کرد که سال ۲۰۲۳ سال «تعیین‌کننده» برای غرب برای اثبات «قدرت» خواهد بود. 

بولتون مدعی شد اگر رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه در اواخر سال جاری مجدداً انتخاب شود - که بولتون ادعا کرد احتمالاً "از طریق تقلب" اتفاق می‌افتد - عضویت این کشور در ناتو و اخراج آن باید موضوع مورد بحث باشد.

از زمانی که نیرو‌های روسیه در فوریه گذشته به اوکراین اعزام شدند، آنکارا از همراهی با کمپین تحریمی تلافی جویانه به رهبری آمریکا خودداری کرده است. علیرغم اینکه ترکیه دومین ارتش بزرگ ناتو را دارد، کمک‌های نظامی خود به کی‌یف را نیز در مقایسه با ۱۰۰ میلیارد دلار محموله‌های تسلیحاتی غربی تا حدودی محدود کرده است. در عوض، مقامات ترکیه عمدتاً بی‌طرف مانده‌اند و به دنبال میانجی‌گری برای پایان دیپلماتیک درگیری هستند، زیرا سال گذشته میزبان یک سری مذاکرات در سطح بالا بودند.

بولتون همچنین از آلمان انتقاد کرد که اولاف شولتس، صدر اعظم این کشور پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۲۲ متعهد به تغییر  در سیاست خارجی برلین شد، از جمله افزایش هزینه‌های نظامی برای برآورده کردن الزامات ناتو.

بولتون با اشاره به اینکه بودجه دفاعی آلمان در سال ۲۰۲۳ کمتر از بودجه سال قبل خواهد بود، گفت: «با این حال، عملاً اتفاق کمی افتاده است و تعهدات آن مورد تردید است».

در حالی که برلین گفته است ۱۰۰ میلیارد یورو را برای تهیه تسلیحات جدید و جایگزینی ناوگان جنگنده‌های قدیمی خود با F-۳۵ ساخت آمریکا اختصاص خواهد داد، بولتون گفت که هنوز هیچ یک از این قراردادها منعقد نشده است.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا از تصمیم اخیر توکیو برای بیش از دو برابر کردن هزینه‌های نظامی در پنج سال آینده استقبال کرد و پیشنهاد کرد که این اقدام می‌تواند گامی اولیه برای «جهانی کردن ناتو» از جمله گنجاندن کشور‌هایی مانند ژاپن، استرالیا، سنگاپور و همچنین رژیم صهیونیستی باشد.

بولتون امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را هم به دلیل در نظر گرفتن اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین مورد انتقاد قرار داد! او مکرون را متهم کرد که با اذعان به نگرانی‌های مسکو در مورد گسترش ناتو به سمت شرق، «نقطه نظر کرملین» را تکرار می‌کند و مدعی شد که این بلوک نظامی علی‌رغم بمباران‌هایش در بالکان، افغانستان و لیبی همیشه یک «اتحاد دفاعی» بوده است!

بولتون بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به عنوان مشاور امنیت ملی در دوره ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ خدمت کرد. اخیراً، او به احتمال نامزدی برای کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ اشاره و ادعا کرد که ممکن است تنها فردی باشد که می‌تواند ترامپ را در حزب جمهوری خواه شکست دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۴۳ ۱۴ دی ۱۴۰۱
آرہ خوب ھر کشوری کہ بوجہ نظامی بیشتری ببندہ آمریکا خوشحالترین کشور روی زمین میشہ
حالا چرا؟؟؟
چون ھمہ خریدان تسلیحات آمریکایی میشن و این بوجہ ھا سرازیر میشہ تو کیسہ گشاد آمریکا
و ھر جنگی کہ اتفاق می افتہ باز آمریکاست کہ خوشحال میشہ
چرا ؟؟؟
چون باز ھم تسلیحات امریکاست کہ بہ فروش میرہ
کلا این کشور بہ وسیلہ قتل و غارت و جنگ ارتزاق میکنہ
کشوری کہ روی خون بنا شدہ با خون ھم تغذیہ میکنہ
این کشور خونخوار ۲۶۰ سالہ ادعای تمدن ھم دارہ
از وقتی بہ وجود اومد جھان دیگہ رنگ خوشبختی بہ خودش ندیدہ
سر منشأ ھمہ جنگھا و دزدیھا و غارتھا آمریکای شیطان صفتہ
یا مستقیم دخالت میکنہ یا غیر مستقیم ی جنگ کوک میکنہ و جنگھای داخلی کشورھا و انقلابھای رنگی
نمونہ:
ایران و عراق
فلسطین
افقانستان
لیبی
تونس
سودان
عراق
سوریہ
یمن
اکراین
وحالا در حال کوک کردن
جنگ آذربایجان و ارمنستان
یونان و ترکیہ
ناتو و روسیہ
چین و تایوان
ھند و پاکستان
پاکستان و افقانستان
کرہ شمالی با ژاپن و کرہ ی جنوبی
و ایران حالا با ھر کشوری براش فرقی نمیکنہ
فقط ایران وارد جنگ بکنہ کافیہ براش
مطمئن باشید آمریکا یک پای این جنگھاست
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۳ دی ۱۴۰۱
عجب