سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استان بوشهر میزبان ۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل مهاجر

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: شرایط مناسب جوی در استان بوشهر موجب افزایش کوچ زنبورداران مهاجر با ۴۰۰ هزار کلنی عسل شده است.

افشین قطبی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عمده دلایل افزایش کوچ زنبورداران مهاجر به استان بوشهر را سرمای شدید هوا در استان‌های مبدا و تعطیلی کامل زنبورداری درآن استان‌ها، وفور درختان کُنار برای تولید عسل کُنار، رطوبت مناسب هوا برای پرورش زنبور و تولید ملکه به دلیل مجاورت با دریا، پوشش متنوع و مناسب بویژه در مناطق کوهستانی مانند بادام کوهی زمستان، امکان پرورش و نگهدری زنبور عسل در ۹ ماه از سال در استان، امکان تولید و برداشت عسل بهاره (علاوه بر عسل کنار) در بهار سال بعد، وجود جاده‌های روستایی مناسب، همراهی مردم و وجود امنیت مناسب عنوان کرد.

وی گفت: زنبورداران مهاجر بیشتر از استان‌های اصفهان، فارس، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال وبختیاری، همدان، تهران و کرمانشاه به استان بوشهر کوچ می‌کنند.

قطبی اظهار داشت: اهمیت عسل کنُار از نظر عطر، طعم و خواص دارویی به اندازه‌ایی است که هرسال شاهد تراکم زنبورداران در مناطق کُنارخیز استان هستیم.

وی افزود: وجود بیش از ۵۰ هزار هکتار درخت کنار از گونه‌های متفاوت از یک طرف و مرغوبیت، بازارپسندی و ارزش اقتصادی عسل کُنار تولیدی به گونه‌ای است که موجب شهرت استان بوشهر دراین زمینه و تبدیل آن به قطب تولید این عسل در کشور شده است.

قطبی گفت: قابلیت و توانمندی استان بوشهر در زمینه تولید عسل کُنار، باعث شده علاوه بر ۷۰۰ نفر زنبوردار بومی با ۱۱۴ هزار کندو و هزار و ۱۲۰ تن عسل، زنبورداران مهاجر نیز از سایر نقاط کشور برای اسکان و تولید آن در استان با همدیگر رقابت کنند.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود عسل کُنار تولید شده در استان امسال با ۲۰ درصد افزایش به بیش از ۲هزار تن برسد.

قطبی گفت: نشان جغرافیایی عسل کُنار کشور به نام استان بوشهر با نام تجاری ۱۴۳ – GI ثبت شده است.

وی افزود: زنبورداران مهاجر به طور معمول در ۲ مرحله وارد استان بوشهر می‌شوند که مرحله نخست آن از شهریور هرسال و با قصد تولید عسل کُنار به عنوان یکی از مرغوب‌ترین عسل هاست.

وی گفت: مرحله دوم کوچ بعد از آغاز بارندگی در استان است که از اواخر آبان و اوائل آذر برای زمستان گذرانی و تولید مثل زنبور‌ها انجام می‌شود.

قطبی بیان کرد: در مرحله اول ۵۷۵ زنبوردار مهاجر با ۱۵۶ هزار کلنی در فاصله زمانی شهریور و مهر برای تولید عسل کُنار به استان وارد شده اند.

وی ادامه داد: اکنون ۲هزار نفر زنبوردار دارای مجوز و فاقد مجوز همراه با بیش از ۳۵۰ هزار کلنی در استان مستقر شده اند و پیش بینی می‌شود تا اسفند با افزایش روند کوچ شمار کُلنی‌های زنبور عسل در استان به ۴۰۰ هزار کُلنی افزایش یابد.

سالانه بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن عسل به وسیله زنبورداران بومی و غیر بومی در استان تولید می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.