سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میزان بارندگی‌ها در زنجان بیش از ۳۹ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: میزان بارش‌ها در این استان امسال نسبت به میانگین بلند مدت ۳۹.۹ درصد و نسبت به سال قبل نیز که خشکسالی بود، ۲.۲ درصد کاهش یافته است.

علیرضا جزء قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه استان زنجان امسال پاییز بسیار خشک و کم بارشی را تجربه کرد، گفت: از ۳۱۰ میلیمتر بارش مورد انتظار در سال برای استان تاکنون تنها ۱۷درصد آن محقق شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به پربارش بودن زمستان امسال، یادآورشد: بارندگی های این فصل از سال نیز حتی در صورت نرمال بودن، کسری های موجود را جبران نخواهد کرد.

 قاسمی با بیان اینکه کمبود بارش ها باعث خشکسالی در استان شده است، اظهار داشت: به طور میانگین، میزان کاهش بارندگی ها در کشور ۲۹ درصد است که این کمبود در زنجان ۱۰ درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

وی یادآورشد: در بحث خشکسالی یکساله که مشابه سال قبل است ۹۸.۷ درصد سطح شهرستانهای استان دچار خشکسالی های شدید، متوسط و خفیف است به طوری که به جز ابهر ۱۰۰درصد مساحت همه شهرستانهای استان در دوره یکساله دچار خشکسالی است و در دوره خشکسالی ۱۰ ساله نیز اوضاع بهتر از این نیست به طوریکه در این بازه زمانی ۹۷.۷ درصد استان دچار خشکسالی است.

جزء قاسمی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد مساحت اغلب شهرستان های استان از جمله ایجرود، سلطانیه، زنجان، خرمدره و ماهنشان دچار خشکسالی از خفیف تا بسیار شدید هستند، گفت: این امر نشان می دهد زنجان به لحاظ منابع آبی در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

وی اظهار داشت: تامین آب استان از منابع سطحی و از سد تهم و کینه ورس است که این ۲ سد، آب شرب شهرهای زنجان، ابهر و خرمدره را تامین می کند و آب مورد نیاز بقیه مناطق استان از آبهای زیرزمینی تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه این شرکت غیردولتی است و به عنوان بنگاه اقتصادی باید از محل آب بها، آب پایدار و بهداشتی برای عموم مشترکان تامین کند، افزود: با توجه به قیمت تکلیفی، شرکتهای آبفا روزهای سختی را سپری می کنند چراکه قیمتهای تمام شده افزایش یافته و آب بها ثابت مانده است اما به رغم این شرایط سعی کرده ایم در خدمات رسانی به مشترکان خللی ایجاد نشود.

جزء قاسمی خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب زنجان در ۲۱ شهر استان با جمعیت بالای ۷۵۰ هزار نفر و ۶۲۴ روستا از مجموع ۹۰۷ روستا که ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان را شامل می شود به مشترکان خدمات ارائه می دهد.

وی افزود: ۱۰ درصد آب مصرفی در استان در بخش شرب و صنعت استفاده می شود و ۹۰ درصد این میزان در بخش کشاورزی است که با توجه به راندمان پایین، هدر رفت بالایی را در این بخش شاهد هستیم.

جزء قاسمی گفت: بیش از ۷۵ درصد منابع آبی استان از آبهای زیرزمینی تامین می شود و باید با اجرای طرح هایی از منابع آب پایدار بهره مند شویم و از آبهای سطحی استفاده بهینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در زمان حاضر بیش از ۶۵ درصد مردم استان الگوی مصرف را رعایت می کنند و حدود ۱۰ درصد مشترکان استان پرمصرف بوده و بیش از ۲ برابر الگو، مصرف دارند.

برچسب ها: آب و فاضلاب ، بارندگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.