سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش قابل توجه بارش‌ها در سال آبی جاری

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به کاهش قابل توجه بارش‌ها در سال آبی جاری، درباره احتمال وقوع تنش آبی جدی در کرمانشاه هشدار داد.

افشین یگانه مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از تغییرات اقلیمی کشور و به تبع آن استان کرمانشاه یاد کرد که در حال حرکت به سمت خشکسالی و کاهش بارش‌ها هستیم و گفت : کاهش بارش‌های کرمانشاه در سال آبی جاری گواهی بر این مدعاست.

وی به آمار اعلام شده از سوی وزارت نیرو درباره وضعیت بارش‌های استان تا اواخر آذر امسال اشاره کرد که تنها ۳۵.۵ میلی‌متر بارش در سطح استان به ثبت رسیده و افزود: این در حالیست که در دوره بلندمدت (بازه ۵۴ ساله) ۱۲۴.۹ میلی‌متر بارش داشته‌ایم و بارش‌های امسال نسبت به بلندمدت ۷۲ درصد و نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از وضعیت نامناسب ذخایر سد‌های استان یاد کرد و ادامه داد: بنا به گزارش وزارت نیرو دو سد مهم گاوشان و سلیمانشاه استان که مصرف شرب دارند تا اواخر آذر ماه حدود ۲۶۴ میلیون مترمکعب ذخیره داشتند که درصد پرشدگی مخزن آن‌ها در سال جاری ۴۴ درصد بوده و از سال گذشته ۲۳ درصد عقب‌تر است.

یگانه مجموع اطلاعاتی که درباره وضعیت بارش‌ها و منابع آبی استان وجود دارد را بیانگر بحران کم آبی دانست و خاطرنشان کرد: اگر این شرایط ادامه داشته باشد، با وضعیتی مشابه برخی از استان‌های دیگر کشور مانند همدان و بروز تنش آبی جدی مواجه می‌شویم.

وی سپس به بیان چند راهکار برای مدیریت مصرف آب پرداخت و اظهار کرد: راهکار نخست اصلاح الگوی مصرف آب در بخش خانگی با فرهنگ سازی درباره ارزش واقعی آب و همچنین استفاده از برخی تجهیزات مانند شیر‌های هوشمند و... است.

مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه دومین راهکار را مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین حوزه‌ها دانست و عنوان کرد: در این بخش نیز باید به سمت سیستم‌های آبیاری نوین و از جمله آبیاری قطره‌ای و تحت فشار برویم.

یگانه سومین راهکار را استفاده از آب خروجی تصفیه خانه‌ها و بازچرخانی پساب تصفیه شده به گردونه مصرف در بخش صنعت و کشاورزی اعلام کرد و یادآور شد: نباید فراموش کنیم پساب خروجی تصفیه‌خانه‌ها استاندارد لازم را برای استفاده در بخش صنعت و کشاورزی دارد و می‌تواند جایگزین استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی شود.

وی برون رفت از بحران کم آبی را نیازمند همراهی همه بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی دانست و افزود: اگر این تعامل صوت نگیرد، ایجاد تنش آبی و پیامد‌های ناشی از آن از جمله فرونشست دور از انتظار نیست .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.