سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز نوسازی نیمی از باغات فرسوده و پیر کشت و صنعت مغان

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از آغاز نوسازی نیمی از باغات فرسوده کشت و صنعت مغان خبر داد.

قاسم محمدی با اشاره به آغاز روند نوسازی باغات این مجتمع تولیدی کشاورزی پس از ابطال واگذاری به بخش خصوصی، علت پیر و فرسوده شدن باغات این بنگاه بزرگ اقتصادی را نبود سرمایه‌گذاری در طول سالیان متمادی ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان می گوید: برای اقتصادی‌تر کردن باغات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، نوسازی و اصلاح درختان لازم و ضروری بوده و این کار آغاز شده است به طوری که سال گذشته ۱۲۰ هکتار از باغات این واحد تولیدی نوسازی و بهسازی شد.

به گفته او، برنامه‌های میان مدت دیگری از جمله ایجاد نهالستان گونه‌های گواهی شده لیبل آبی، آزمایشگاه کشت بافت، باغ مادر در سطح ۵۰ هکتار، باغ الگویی غیرمتراکم در سطح هشت هکتار، باغ الگویی متراکم به میزان ۲ هکتار و نیز کشت ارقام خالص و سالم (لیبل آبی) در ناحیه چهار مجتمع باغات میوه به وسعت ۱۰ هکتار در دست اجراست که با عملیاتی شدن آنها شاهد تحولی در بزرگترین مجموعه باغی یکپارچه ایران در مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان خواهیم بود.

محمدی گفت: فاز اول برنامه بلندمدت توسعه باغات کشت و صنعت مغان نیز شامل آماده سازی زمین جهت اجرای ۳۰ هکتار باغ زیتون، ۴۰ هکتار باغ گیلاس و ۲۸ هکتار باغ بادام در حال اجراست که با تسریع در تهیه نهال‌های این باغات، مراحل بعدی توسعه باغات این مجتمع ادامه خواهد یافت.

او همچنین با اشاره به ایجاد باغ ۱۵ هکتاری گیلاس تک دانه پایه رویشی گزیلا ۶ در سال گذشته و بلافاصله بعد از ابطال واگذاری این بنگاه اقتصادی به بخش خصوصی و نیز باغ فشرده الگویی با تراکم ۲ هزار و ۲۰۰ اصله نهال در هکتار می گوید: در روش قدیم در هر هکتار ۴۱۶ اصله نهال کشت می شد که با اجرای باغ فشرده الگویی، تعداد کشت نهال در هر هکتار به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: در اجرای این باغ فشرده الگویی، از نهال‌های جدید تهیه شده از کشور صربستان استفاده شده و بر این اساس، تاکنون تعداد ۱۰ هزار اصله نهال از این کشور به صورت رایگان در مجتمع باغات مغان کشت شده و واردات ۱۵ هزار اصله نهال دیگر نیز در دست پیگیری است.

او مشکل تامین آب مورد نیاز مجتمع باغات این شرکت را حیاتی خواند و می گوید: نیاز آبی باغات این شرکت با جداسازی دریچه‌های آبیاری از مزارع خصوصی در سطح یک هزار هکتار حل شده است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.