در این بیانیه آمده است.
إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما
امام (رضواناللهعلیه) فرمودند «معلّمی شغل انبیا است»؛ این فقط یک شعار دلخوشکن نیست؛ این یک حقیقت قرآنی است.
بسم الله الرحمن الرحیم
انقلاب اسلامی با هدف تحقق اسلام ناب محمدی و با معماری امام روح الله (ره)، در کشور ایران شکل گرفت، ولی در طول عمر قریب به ۴۰ ساله خود، همواره مورد طمع مستکبران و ظالمان جهان بوده است، از اقداماتی نظیر کودتا، جنگ، فتنه، تحریم و اکنون نیز با پیریزی طرح اضمحلال از درون، سعی بر بهزانو درآوردن ملت مقاوم ایران را داشته اند. ولی نظام اسلامی با نصرت خدای متعال و با جانفشانیها و رشادتهای فرزندان آن معمار کبیر، تمام نقشههایشان را نقش بر آب ساخته و از تمامی گردنههای سالهای اخیر سرافراز بیرون آمده است. اتفاقی که نزاع امروز جبهه حق و باطل را از نبردهای گذشته متمایز میکند، لایه ها، جنس و ابزار جنگ جدید است.
امروز با دشمنی مواجه هستیم که اسلحه در دست ندارد و مکان و زمان مشخصی برای شناسایی و اقدام متقابل ندارد و این در ذات نبرد مدرن میباشد. در این جنگ آوردگاه از مرزهای خاکی به افکار و جنگجویان آن از نظامیان به تئوریسینهای عملیات فرهنگی و رسانهای و جنگ شناختی و البته متفکرین نظام آموزشی جا به جا شده است. در این فضای غبارآلودِ جنگی که به سختی میتوان دوست را از دشمن، حق را از باطل و میدانِ خودی را از میادین دشمن تمیز داد، به یکباره پیر مرشد انقلاب میفرمایند: "در عرصه تعلیم و تربیت جنگی برپاست، این جنگ را جدی بگیرید. " با تامل بر روی مسائلی، چون سند ۲۰۳۰، وجود و تقویت رگههای اثباتگرایی در برنامه درسی مدارس و گاهاً حذف تصاویر و مطالب شهدایی، چون محمد حسین فهمیده از کتب درسی، تضعیف و چند مرحله اقدام برای حذف دانشگاه فرهنگیان و کارشکنیهای بزرگ و کوچک در مراحل اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین، مشاهده آرایش کنونی نظام رسمی تعلیم و تربیت و وضعیت متغیرهای نگهدارنده و شاخصهای آموزش و پرورش، به راحتی میتوان به این فرمایش مقام معظم رهبری رسید. در نگاه رهبری معظم، دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش است. مرکز ثقل یعنی دقیقاً همان جایی که اگر آسیب ببیند همهٔ شاکله نظام تعلیم و تربیت فرو میپاشد. در جامعهای که بر محور آموزش میچرخد، معلّم مرکز آن دایره و محور آن حرکت است.
این بیانیه میافزاید؛ اگر کمی به اتفاقات روزهای گذشته بپردازیم، بیش از هر چیز به مسئله هویت میرسیم. معلم در تشکیل هویت نسل جدید نقشی بسیار پررنگ و ویژه دارد که برای تحقق رسالت خود نیازمند حمایت ویژه و بسترسازی و نقش آفرینی همه دستگاهها جهت تقویت و تعالی نظام فرهنگی و تربیتی میباشد. به همین جهت بعد از تصویب سند تحول مقام معظم رهبری آنرا به تمامی قوا ابلاغ فرمودند. استاندار سیستان و بلوچستان نیز به مثابه ریاست هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان و همچنین ریاست شورای آموزش و پرورش استان نقشی راهبردی در فرآیندهای تربیتی و فرهنگی دارد. مع الاسف در سالهای گذشته بواسطهٔ غالب بودن نگاه مهندسی_تکنیکی در استانداری سیستان و بلوچستان، کمتر شاهد توجه به مقوله تعلیم و تربیت و دانشگاه فرهنگیان بوده ایم. تربیت معلم دغدغهٔ انقلاب اسلامی است و هرکس تعبیری جز این داشته باشد فهمی از مسئله انسان و انقلاب ندارد. علی رغم تاکیدات صریح مقام معظم رهبری در باب توسعه کمّی_کیفی دانشگاه فرهنگیان، بنظر میرسد به این مسئله عنایت نشده. نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو، زیرساختها و فضای فرسوده دانشگاه، کمبود شدید فضا و تجهیزات لازم و... بیانگر آن است که مدیران در سالهای گذشته به جای تربیت معلم، به تامین معلم فکر کرده اند. باید به این باور برسیم که اگر معلم تراز تربیت شود، مدرسه اصلاح و اگر مدرسهای اصلاح شود درب زندانی بسته میشود.
در ادامه این بیانیه ذکر شده است؛ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان ضمن عرض تبریک انتصاب استاندار جدید که فردی متعهد، اخلاقمدار و دغدغهمند هستند، برخود لازم میداند تا انتظارات دانشجومعلمان بسیجی استان را به استحضار برساند:
۱- با عنایت به اسناد بالادستی اعم از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، تدبیری عاجل جهت توسعه کمی و کیف دانشگاه فرهنگیان استان و تربیت و تامین معلم مورد نیاز آموزش و پرورش صرفا از مسیر دانشگاه فرهنگیان و تربیت شهید رجایی اتخاذ گردد.
۲-با توجه به اینکه سند تحول بنیادین، نقشه راه آموزش و پرورش میباشد و اجرای آن نیز مطالبه ده ساله مقام معظم رهبری بوده، انتظار میرود سیاست گذاریها و اقدامات در راستای تحقق این سند باشد.
۳- انتظار میرود بمنظور اعتلا و عبور از مشکلات، از انتصابات حزبی، سیاسی و سفارشی جلوگیری شده و از تمامی ظرفیتهای مغفول مانده، نیروهای جوان، دغدغهمند و انقلابی و متعهد بهره گیری شود. به همین منظور تشکیل کمیته انتصابات و طراحی فرایند شناسایی نیروهای کارامد و متعهد، که البته سازوکار آن پیش از این نیز به مدیران آموزش و پرورش استان ارائه شده بود، پیشنهاد میگردد.
۴- با توجه به عقب افتادگی فاجعه بار و تاسف برانگیز استان در تمامی شاخصهای آموزش که به نظر میرسد علت آن عدم نگاه مسئله محور، تخصصی و فرهنگی بوده و همچنین تحقق مردمی سازی و مشارکت حلقههای میانی و مردم در سازوکارها و تصمیم گیری ها، پیشنهاد میگردد کمیته تخصصی از خود فرهنگیان و معلمان، جهت ارائه مستمر گزارشات کارشناسی به شورای آموزش و پرورش استان تشکیل گردد.
۵- در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی و همچنین توسعه اشتغال، بنظر میرسد یکی از راههای برون رفت از مشکلات ناشی از تحریم ها، توسعه مهارت آموزی بویژه توسعه مشاغل خرد و خانگی میباشد. دراین راستا آموزش و پرورش میتواند با آمایش سرزمین و توسعه هنرستانها گامی بلند در کارآفرینی، مهارت آموزی و تربیت شش ساحتی بردارد.
در پایان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با آرزوی توفیقات روزافزون برای دولت محترم و استاندار گرامی، با یادآوری این کلام امام ره که: "مردم، ولی نعمت مسئولان نظام هستند"، متذکر میشود که در استان دیگر فرصت آزمون و خطا وجود نداشته و انتظار میرود دولت هرچه سریعتر مشکلات و مسائل معیشتی وفرهنگی را با بستر سازی واقدامات اساسی حل نماید. به همین جهت بهتر آن است تا مردم نتایج اقدامات را لمس کرده؛ تا آنکه گزارش آنرا در خبرگزاریها مشاهده نمایند.
و من الله توفیق