سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشکیل دبیرخانه ثبت ملی جاده کرج-چالوس/ مقدمه‌ای برای ثبت جهانی

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: دبیرخانه ثبت ملی جاده کرج-چالوس با حضور تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به زودی تشکیل می‌شود.

یحیی دارایی گفت: طی مکاتبه‌ای با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خواستار تشکیل هر چه سریع تر دبیرخانه ثبت ملی جاده کرج-چالوس شدیم و با توجه به اینکه دستگاه‌های دیگری مانند جهاد‌کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقه‌ای، اداره برق، راه و شهرسازی و... در به ثبت رساندن این محور نقش دارند، این دبیرخانه با مشارکت تمام دستگاه‌های مرتبط تشکیل می‌شود.

او با اشاره به اینکه جاده کرج-چالوس جزء زیباترین جاده‌های جهان است، افزود: این جاده یکی از محور‌های مهم گردشگری کشور محسوب می‌شود که سرشار از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی، مناطق حفاظت شده محیط زیست و منابع طبیعی و روستا‌های بکر و تاریخی است.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: همه این موارد باعث می‌شود این جاده ارزش ثبت جهانی داشته باشد ولی اکنون فعلا در قدم اول به دنبال ثبت‌ملی این جاده هستیم و از آنجایی که این جاده بین استان البرز و مازندران مشترک است، باید دو استان با یکدیگر هم افزایی و تعامل داشته باشند.

او با بیان این که اکنون کارگروهی در اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز تشکیل و مقدمات ثبت ملی جاده چالوس مطرح شده است، افزود: نیاز است در استان مازندران هم چنین اقدامی انجام شود و در نهایت با حضور مدیران کل هر دو استان در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جلسه‌ای تشکیل و اقدامات با معاون میراث‌فرهنگی وزارتخانه مطرح شود.

دارایی با اشاره به این که ثبت این جاده اقدام بزرگی است که نیاز به مشاوران آگاه نسبت به این محور دارد، گفت: آماده شدن پرونده جامعی از این محور برای ثبت ملی، در واقع مقدمه‌ای برای ثبت جهانی این محور است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.