سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) به سوگ نشست

شهر مقدس قم هم‌زمان با سوم جمادی الثانی سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) دخت گرامی نبی اکرم (ص) غرق در عزا و ماتم شده است.

صحن‌های بارگاه ملکوتی حرم مطهر حضرت معصومه (س) سراسر سیاه‌پوش شده و عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت از ساعات اولیه صبح امروز خود را به مضجع شریف رسانده‌اند و در غم عزای شهادت آن حضرت به سوگ نشسته‌اند.

زائران و مجاوران با شرکت در آیین‌های عزاداری حرم کریمه اهل‌بیت (س) اشک ماتم می‌ریزند و شهادت حضرت زهرا (س) را به بانوی کرامت تسلیت گفتند؛ سخنرانان و مداحان نیز گوشه‌هایی از زندگی حضرت زهرا (س) را برای مردم عزادار تبیین می‌کنند.

دسته‌های عزاداری از نقاط مختلف شهر قم وارد حرم حضرت معصومه (س) می‌شوند و پس از عرض تسلیت به آن حضرت، با سینه‌زنی، زنجیرزنی و مداحی در غم جان‌سوز شهادت حضرت هزار (س) عزاداری می‌کنند.

همچنین مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان (ع)، سر در مساجد، حسینیه‌ها، تکیه‌ها، بیوت مراجع تقلید و اماکن مذهبی سیاه‌پوش شده و آیین‌های عزاداری با شرکت ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) در این اماکن درحال برگزاری است.

مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین‌های سوگواری به شیوه سنتی، عشق و علاقه خود را به دخت گرامی نبی اکرم (ص) نشان می‌دهند.

حضرت فاطمه (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز ۲۰ جمادی‌الثانی در مکه و در خانه حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام و حضرت خدیجه (س) به دنیا آمد. نام مبارک آن حضرت، فاطمه است و برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکرشده و ام‌الحسین، ام‌الحسن، ام‌الائمه و ام‌ابی‌ها از جمله کنیه‌های این بانوی گرامی اسلام است.

سوره کوثر، آیه تطهیر، آیه مودت و آیه اطعام و احادیثی، چون حدیث بَضعه در شان و فضیلت حضرت فاطمه نازل و نقل شده است؛ در روایات آمده است که پیامبر (ص)، فاطمه (س) را برترین زن در دو عالم معرفی کرده و خشم و خشنودی او را خشم و خشنودی خداوند دانسته است.

تسبیحات حضرت زهرا (س)، مصحف فاطمه و خطبه فدکیه بخشی از میراث معنوی فاطمه است؛ مصحف فاطمه (س) کتابی است شامل سخنانی که فرشته الهی به او الهام کرده و امام علی (ع) آن‌ها را نوشته است. این صحیفه بنابر روایات، در دست امامان بوده و هم‌اکنون در دست امام زمان (عج) است.

سراسر زندگانی حضرت صدیقه طاهره (س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتار‌های نمونه و انسانی بود، ایشان با امام علی (ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کرد و در تمام برهه‌های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بود و از ایشان حمایت می‌کرد، حضرت زهرا (س) در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.

در دامن پاک حضرت فاطمه (س)، ۲ امام بزرگوار و ۲ شخصیت ممتاز عالم بشری، امام حسن مجتبی (ع) مظهر حلم و وقار و امام حسین (ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز حضرت زینب کبری (س) حماسه‌ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.

سرانجام حضرت فاطمه زهرا (س) بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد.

در ایام بیماری، حضرت فاطمه (س) روزی امام علی (ع) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرارداد و به آن حضرت وصیت کرد که پس از وفاتش، ایشان را شبانه غسل دهد و شبانه کفن‌ودفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در آیین تدفین و نماز خواندن بر پیکر او حاضر نباشند.

حضرت زهرا (س) درحالی‌که از عمر مبارکش ۱۸ سال بیشتر نمی‌گذشت، به روایتی در ۱۳ جمادی‌الاول سال ۱۱ هجری‌قمری و بنا بر روایتی دیگر در سوم جمادی‌الثانی همان سال به شهادت رسید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.