سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آینده مبهم زنان افغانستان در سایه حکومت طالبان

طالبان با محرومیت‌های متعددی که برای زنان افغانستانی ایجاد کرده نشان می‌دهد برداشت درستی از دین مبین اسلام ندارد.

طالبان در افغانستان تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را ممنوع کرد تا قشر گسترده‌ای از جامعه این کشور از تحصیل باز بمانند.

شیخ مولوی ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت آموزش عالی طالبان، رفتن دختران به مدرسه را نسخه «فحاشی و عیاشی» امان‌الله خان، شاه سال‌های دور افغانستان، خواند.

شیخ محمد ندیم سرپرست وزارت آموزش عالی طالبان در توضیح چرایی دستور طالبان برای ممنوعیت تحصیل دختران و زنان در توییتر نوشت: جلوگیری از آموزش دختران، دستور پیامبر است. زن کشتزار مرد است و بر زن واجب است که در خدمت مرد باشد، نه اینکه آموزش ببیند.

سرپرست وزارت آموزش عالی طالبان گفت: حتی اگر بر سر ما بمب اتم هم بیندازند از تصمیم منع تحصیلات دانشگاهی زنان کوتاه نمی‌آییم.

وی در واکنش به انتقادات بین المللی با لحنی تند اظهار کرد: آماده تحریم‌های جامعه جهانی در این باره هستیم.

شیخ محمد ندیم گفت: حجاب در دین اسلام فرض است و به همین دلیل، «امارت اسلامی» هیچ نرمشی به خرج نمی‌دهد و زنان را به رعایت حجاب مجبور می‌کند.

سرپرست وزارت آموزش عالی طالبان بیان کرد: برخی از افراد می‌گویند که چرا امارت اسلامی این ‌کارها را می‌کند و مدارس دخترانه را باز نمی‌کند، آموزش مختلط زنان را منع می‌کند و اینقدر به حجاب پایبند است؟ چرا به زنان اجازه کار در اداره‌ها نمی‌دهد؟ چرا به مصالح ملت نگاه نمی‌کند؟ مسلمانی ما این گونه است که از همه مسلمان‌تریم و برای ما دین خدا از همه چیز مهم‌تر است.

البته این اقدام تنها اقدام ضد زن طالبان نبود چرا که طالبان در روز شنبه به همه سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی دستور داد تا از آمدن کارمندان زن به محل کار خودداری کنند. در نامه‌ای از طرف وزارت اقتصاد افغانستان آمده که کارمندان زن تا اطلاع ثانوی اجازه کار ندارند، چون برخی از آن‌ها به ادعای طالبان پوشش اسلامی را رعایت نکرده‌اند.

تصمیم طالبان برای جلوگیری از درس خواندن دختران واکنش‌های زیادی در بین چهره‌های سیاسی و مذهبی در داخل و خارج این کشور داشته است. به طور مثال احمد الطیب شیخ الازهر مصر در واکنش به این اقدام طالبان گفت: تصمیم اخیر طالبان غیراسلامی است و وجدان مسلمانان و غیرمسلمانان را تکان داده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در واکنش به خبر تعلیق ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان و علاقه‌مند به صلح و ثبات و توسعه در این کشور، از شنیدن خبر وجود موانع برای تحصیلات عالی دانشگاهی دختران و بانوان در افغانستان متاسف شده است.

اعضای طالبان فکر می‌کنند در زمان پیامبر نور و رحمت حضرت محمد(ص) زنان بی‌سواد بوده‌اند، اما غافل از این موضوع هستند که حضرت خدیجه(س) همسر پیامبر(ص) یکی از زنان ثروتمند قریش بوده و به بازرگانی اشتغال داشته است. این امر نشان می‌دهد که پیامبر اسلام مخالفتی با کار و درس خواندن زنان نداشته است.

جلوگیری از حضور زنان در اجتماع و محدود کردن آن‌ها به تمکین از خواسته‌های مردان علاوه بر اینکه نمی‌تواند به جامعه افغانستان کمک کند بلکه نمی‌تواند دولت طالبان را هم در رشد و توسعه این کشور کمک کند چرا که زنان بخش قابل توجهی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و نمی‌توان آن‌ها را از صحنه اجتماعی حذف کرد.

طالبان اگر رویکرد جامع و سازنده‌ای برای پیشرفت افغانستان داشته باشد می‌تواند با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران به ارتقای جایگاه زنان در جامعه بپردازد و با همه گیر کردن آموزش، آینده این کشور را در زمینه‌های مختلف بسازد.

طبق گفته یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش کشورمان نرخ باسوادی در اوایل انقلاب ۴۷ درصد بود که هم اکنون به ۹۷ درصد رسیده است.

امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در ۷ دی ۱۳۵۸ در پیامی برای مبارزه عمومی با بی‌سوادی فرمودند: از جمله حوائج اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهم‌تر از آنهاست، آموزش برای همگان است؛ مع‌الأسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن برخوردار نیستند، چه رسد به آموزش عالی. مایه بسی خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‌کند که طلب علم را فریضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد.

امام که فقیهی عالیقدر بودند به درستی جایگاه آموزش را درک کرده بودند لذا بر آموزش تاکید ویژه‌ای داشتند و ثمره آن با راه اندازی نهضت سوادآموزی بیشتر نمایان شد.

تاکید بر آموزش فقط شامل شهروندان کشورمان نیست و اتباع خارجی هم از این حق برخوردار هستند.

رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۴ فرمودند: هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.

بر اساس سخنان مقام معظم رهبری دانش آموزان افغانستانی و سایر اتباع خارجی در کنار دانش آموزان ایرانی در مدارس مشغول به تحصیل هستند.

حضور زنان در جامعه ایران پس از پیروزی انقلاب در همه عرصه‌ها پررنگ شده است. همزمان که طالبان حضور زنان در ادارات را ممنوع کرده است بسیاری از بانوان ایرانی در شغل‌های دولتی و آزاد مشغول به کار هستند.

طالبان اگر ایدئولوژی خود را بر مبنای اسلام می‌داند باید به آیات قرآن کریم و بیانات پیامبر اسلام عمل کند چرا که آموزش در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و هیچ تاکیدی بر روی جنسیت نشده است به طور مثال خداوند در سوره زمر آیه ۹ می‌فرماید: آیا کسانی که عالم هستند و کسانی که عالم نیستند با یکدیگر مساوی هستند؟

همچنین حضرت محمد(ص) درباره آموزش می‌فرمایند اطلبوا العلم ولو بالصین: دانش بجویید، اگر چه در [راهی دور] چین باشد.

اینکه وزارت حج و اوقاف طالبان ورود دختران بالغ به مدارس دینی دخترانه‌ در مساجد و حسینیه‌ها را ممنوع می‌کند نشات گرفته از این تفکر  است که زن نباید آگاه باشد، تحصیل کند و در جامعه فعال باشد. این تفکر هم با سیره پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) منافات دارد و هم جامعه افغانستان آن را نمی‌پذیرد، چون مردم این کشور مثل مردم سایر کشور‌ها می‌خواهند یک زندگی عادی داشته باشند که در آن از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

گزارش: محمد امیرحسینی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۹ دی ۱۴۰۱
بعضیا با انسانیت بیگانن
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۹ دی ۱۴۰۱
به منو شما چه؟؟؟!!!!
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۹ دی ۱۴۰۱
حتما مردان افغان به این نکته رسیده اند که زن افغان بی بند و بار هستند
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۰ دی ۱۴۰۱
برای همین قدرت تشخیص بالاون بود که موقع رفتن آمریکاییها از افغانستان زن و بچه رو گذاشتین و فرار کردین و سوار هواپیمای آمریکایی هامیشدین و به چرخ های هواپیما میچسبیدین
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۹ دی ۱۴۰۱
این موارد به افغانیها مخصوصا مردای افغانی ربط داره و افغانی هم این موارد براش مهم نیس وگرنه افغانستان و ول نمی‌کردن و وبال ایرانیها نمیشدن
سیمامحسنی
۲۱:۵۷ ۰۹ دی ۱۴۰۱
توزندگی ما مرسوم نیست بی هدف زندگی کردن جونمم برا وطن و مردمم در میره از کجا میدونی شاید همین الان دنبال راه و چاه مشکلات کشورمون هستیم
در ضمن باعث افتخارمه که تو مملکتی زندگی میکنم که رهبرش به فکر همه هست زنده باد ایران بامرام
ناشناس
۰۷:۱۳ ۰۹ دی ۱۴۰۱
عجب آدم احمقیه
ناشناس
۰۱:۴۶ ۰۹ دی ۱۴۰۱
اختیار و حق انتخاب، مهمترین و اساسی ترین حقوق و ارزش یک انسان است. هر ایده باید با تبلیغ و تبیین و دفاع در برابر مخالفین عمل کند. تهاجم و تحمیل یک عقیده با هر ماهیتی فاقد ارزش و ظلم است. باید راه هدایت و ظلالت مشخص و افراد با اختیار کامل و فهم و درک موضوع قبول کنند. یک ایده زمانی قداست خود را ازدست داده و خطرناک میشود که ضامن قدرت و منافع مادی باشد. کسانی جنایات تروریستها را مقدس میدانند که درک درستی از مفهوم قداست ندارند. طالبان یک گروه منحرف و جنایتکار فاقد مقبولیت شرعی و مدنی است و حق حاکمیت ندارد و کسانیکه از حکومت انها حمایت میکنند، در جنایات انها شریکند. طالبان زمانی پاک میشوند که مجازات شوند.
حسین
۰۰:۴۰ ۰۹ دی ۱۴۰۱
سگ تو روح طالبان غارنشین آمریکایی ،سگ تو ذات نجسین دیروز تا امروز ،سگ تو روح طالبان خشک مغز داعشی سلفی وهابی متحجر
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۸ دی ۱۴۰۱
عزیزانی که ایراد گرفتین زن در جامعه ایران کار میکند خب مجبورند خیلی از آنها بی سرپرست و بدسرپرست هستن خیلی ها خانواده نسبت به آنها مسئولیتی ندارند . هر چند بعضی از آنها حقوق کمی نسبت به آقایان دریافت می کنند.
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۸ دی ۱۴۰۱
کاش افغانستان یک ذره شبیه ایران بود تا ال سقوط یک ذره از شبکه اینترنشنال را بهش میداد تا عده ای معنی زندگی و ازادی را بهمند.
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۸ دی ۱۴۰۱
وقتی دولت ایران برای طالبان پیام های نصیحت آمیز میفرستد : دیگ به دیگچه
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۸ دی ۱۴۰۱
افغانستان الحاق ایران کنید 40 سال هست نصف مردم افغانستان دارن از نان و سوخت شغل و بهداشت و درمان و آموزش یارانه ای مردم ایران استفاده میکنند
یکهو برید افغانستان بگیرید الحاق کنید تا ماهم از معادن و اب افغانستان بهره مندشیم
به هر حال یک زمان خاک ایران بزرگ بودن
سیمامحسنی
۲۲:۱۷ ۰۹ دی ۱۴۰۱
خیلی خوبه که دو دو تا چارتات قویه ولی امیدوارم بدونی زدگی کردن تو مملکتی که نه سیمکارت میتونی داشته باشی نه حق خرید خونه و ماشین داری و تازه شهریه دانشگاتم به دلار باید بدی چه حسی داره اینارم ببین...
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۸ دی ۱۴۰۱
اینا رو اگه ولشون کنی صد برابر بدترش رو سر زنا میارن
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
بمن وشما چه مربوط!!!
ما خیلی سر نگه داریم سره خودمونو نگه داریم ول کنید این بیگانگان رو
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
بمن وشما چه مربوط!!!
ما خیلی سر نگه داریم سره خودمونو نگه داریم ول کنید این بیگانگان رو
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
بابا ول کنید افغانی و افغانستان رو، به داد مردم خودمون برسید 9 میلیون مفت خور رو ریختید تو ایران و مثل زالو دارند تمام منابع غذایی رو می‌بلعند بعد شما به فکر تحصیل اینا هستید، افغانی ها از تمام دشمنان ما خطرناک ترند، اگه راست میگی و سایت بی طرف هستی چاپ کن هر چند چاپ نمیکنی چون به افاغنه بر میخوره!
شادی
۲۰:۳۷ ۰۸ دی ۱۴۰۱
نژادپرست
سیمامحسنی
۲۲:۱۰ ۰۹ دی ۱۴۰۱
ههمه جا خوب و بد هست خودمم هم افغانستان و مردممون شده دغدغه برام هم ایران و زندگی مردم .دوست دارم هردورو در اوج ببینم چون شعار هممون لبیک یا مهدیست
محمدی
۰۷:۳۵ ۱۰ دی ۱۴۰۱
آقای عزیزواقع بین باش,1_هشت سال جنگ باعراق رافراموش نکن که جوانان ونخبگان افغانی نیز درآن سهم داشتن,2_وقتی داعش به مرزهای ایران رسیددرصحنه بودی وازنزیک شاهد بودی که بچه های فطمیون چه رشادهتاازخودشون نشان دادن,3_افغانیهای که درایران هستندبراساس یک توافوق بین المللی ومنطقه ای میباشد,4_ماباپول وسرمایه خودمان اینجا آمده ایم,
موضوع حل شد تشکر
به افغانی
۱۹:۴۸ ۱۰ دی ۱۴۰۱
ای برادر افغانی،تو جنگ هشت ساله عراق ،این مقاومت ایرانیها بود ،وتو موضوع داعش بازم ایرانیها در شکست داعش نقش برجسته ای داشتن ،اینکه آره خب ،ما به شما افغانی جماعت کار ونان دادیم از شکم خودمون زدیم که حالا با زبون دراز تون روبرو هستیم
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۷ دی ۱۴۰۱
زن افغانی حامله که برای زایمان به بیمارستان می رود آیا به پزشک زن درس خوانده و متخصص نیاز ندارد؟! بیماران زن افغانی را چه کسی معاینه و درمان خواهد کرد؟! آیا زنان افغان به فروشگاهایی که خانم فروشنده می خواهند، نیاز ندارند؟
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۹ دی ۱۴۰۱
اینا رو برو تو کشورت افغانستان بگو
O_y
۱۵:۱۵ ۰۷ دی ۱۴۰۱
ما دانشگاه زیاد داریم چرا اونارو بورس نمیکنید
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۸ دی ۱۴۰۱
هههه همین الانشم کلی از یارانه ما میخورن نخبه های خودمونم چرا بورس نشن خون مردم خودمون کثیف هس؟
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۷ دی ۱۴۰۱
آمریکا بد بود ولی طالبان بدتره، آمریکا رفت ولی یه گروه بدتر به اسم طالبان اومد.
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
فرق بین ایران اسلامی با کشورھای دور بر اسلامی و غرب در ھمین ھست کہ برای زنان کرامت و ارزش قائل ھست
در ھمہ زمینہ ھا از کنکور گرفتہ تا دانشجو و تحصیل کردہ و کارآفرین و کارمند و غیرہ تعداد زنان در این زمینہ بہ طور چشم گیری افزایش پیدا کردہ و ھمہ دنیا بہ این موضوع اعتراف کردن و سندش ھست کہ جمھوری اسلامی باعث پیشرفت زنان و دختران و مادران این سرزمین شدہ
ھرچی کہ گند و کثافت و عقب ماندگی از ایدئولوژی غربی بیرون میزنہ کہ الان محصول سالھا گند کاریشون دارن درو میکنن نمونش تصویب قانون ھمنجسگرایی کہ کودکان و دختر بچہ ھای مظلوم رو کہ از دنیای کثیف اینھا چیزی نمیدونن با آموزش و اجبار در مھدکودکھا سوق دادن بہ سمت عقیم کردن برای پرورش نسلی ھمجنسگرا
این اون آزادی کہ این کثافتھا رزل فریاد میزنن برای دخترھا وزنانشون اینگونہ ارزش قائل ھستن و دارن این کثافت کاری رو بہ کل دنیا گسترش میدن
بازگشت قوم لوط از قلب مثلا پیشرفتہ ترین کشورھا
طالبان و القاعدہ و داعش و النصرہ و کوفت و زھرمار رو ھم ھمین آشغالھا پرورش دادن انداختن بہ جون کشورھای مسلمان
بعد بعضی از عناصر کوتاہ فکر داخلی اسم ولنگاری رو گذاشتن آزادی برای منافع ھوس آلود خودشون کہ دختران و زنان این مملکت بہ قھقرا ببرن ننگ بر شما بی شرفھا ، نمیدونن یا خودشون زدن بہ نفھمی کہ این اربابان رزل چہ نقشہ ھایی برای کل دنیا کشیدن بی ھمہ چیزھا
ایران سنگر امن آخر زمان ھست ھر کس بماند و با ھمہ سختی ھایی کہ ھمہ میدونیم ھست صبوری کنہ و پشتیبانی و یاری کنہ و از ناموس و وطنش دفاع کنہ برندہ این بخش از تاریخ خواھد شد، ھرکس دشمنی کنہ بی غیرتی و بی شرفی رو سر چوب بگیر کہ بخواد ضربہ بزنہ مثل ھمین شیطان بزرگ رزل عاقبتش معلومہ
اربابان مجبورشون میکنن در این جنگ و جنگ آیندہ پرچم قوم لوط و بی غیرتی و بی شرفی رو بہ دست بگیرن
ایران بہ یاری خداوند پیروز این مبارزہ ھمہ جانبہ خواھد شد انشااللہ این وعدہ خداست
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۷ دی ۱۴۰۱
هموطن ساده نباشیم طالبان زرنگتر از همه است با این کار و با این بهانه می خواهد زن های آموزش دیده را برای برخی منافع خود به سمت ایران سوق دهد نقشه ها دارند مراقب باشیم .
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
اگرمشاغل مرتبط با خانمها را خودشان اداره کنندکه بانوان امنیت بیشتری خواهند داشت معلم،پلیس زن، پرستار،متخصص زنان زایمان،راننده زن و...همه به سواد احتیاج دارند!!درزمان پیامبرخانمی چند سال سخن نگفت مگراینکه باآیات قرآن جواب میداد اگر زنان زمان پیامبر سواد نداشتند پس چطور قرآن میخواندند!!
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۷ دی ۱۴۰۱
چرا مسئولین ما قبول نمی کنند که طالبان همان طالبان بی تمدن قبلی و آن روی سکه داعش است؟به قدرت رسیدن این گروه افراطی و بی سواد کم کم تاریخ زنده به گور کردن دختران را تکرار خواهد کرد.
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۷ دی ۱۴۰۱
وضعیت ما از طالبان بهتر نیست .
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۷ دی ۱۴۰۱
طالبان از اشتباه خیلی بسیار بد شما درس گرفته که شان زن این نیست که در همجا باشه و مردان خانه نشین بشند و زن شاغل دیگر زن ها روترقیب کنه که حتما باید شاغل بشن

اگه مو شکافانه یک فرد عاقل بافهم اندیشه کنه و درک داشته باشه می فهمه که یکی بزرگترین اشتباه مملکت ما سرازیر شدن زن به اشتغال هستش
O_y
۱۵:۱۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
واقعا برای طرز فکرت متاسفم وقتی که جامعه اسلامی ما قبول داره بهتره شما نظر ندی
دلم برای مادرت خواهرت و دخترت به شدت میسوزه
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۹ دی ۱۴۰۱
احتمالا مرد افغانی هستی
سیمامحسنی
۲۲:۰۲ ۰۹ دی ۱۴۰۱
از ایرونی جماعت بعیده که ندونه معنی استقلال رو داداش...
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱
شما اگه مردی به مردم خودت برس.افغانستان به ما چه ربطی داره
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
چطور آمریکا که چندین هزار کیلومتر دور تر از مرز ایرانه حق دخالت تو امور داخلی ایران رو داره، ولی ما که با افغانستان مرز زمینی داریم حق پوشش اخبار افغانستان رو نداریم؟ تو واقعاً یه مزدور بی هویت و بی وطن هستی.
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۷ دی ۱۴۰۱
طالبان هم ارزش پول افغانستانو نیاورد پایین ولی شما پول ایرانو کردید بی ارزش ترین
M
۰۸:۳۴ ۰۷ دی ۱۴۰۱
آخ چقدر خوب کاری کردن دمشون گرم به اونا میگن مرد ن تو کشور ما که خانمارو تو هرکاری وارد کردن و مردها رو خونه نشین کردن حکومت یعنی این
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۷ دی ۱۴۰۱
دمشون گرم
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۷ دی ۱۴۰۱
زرنگ باش عرضه ی کار کردن و رقابت داشته باش برتری کاری و تخصصی داشته باش تا فرصت شغلی نصیب دیگری نشه؛ مالک تصور و توهم جهان سومی نباش و مثل اعراب دوران جاهلیت فکر نکن
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۷ دی ۱۴۰۱
متاسفم به اشتباه مثبت دادم.
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۷ دی ۱۴۰۱
خاک بر سر خودتو و فکرت کردم
ناشناس
۱۸:۵۳ ۰۸ دی ۱۴۰۱
هرشغلی مناسب جنسیت زن ومرد دارد هم خانمها باید سر کار باشند وهم آقایون
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۸ دی ۱۴۰۱
بی عرضگی توی مرد. ربطی به اشتغال زنان ندارد
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۹ دی ۱۴۰۱
حسود
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۹ دی ۱۴۰۱
افغانی حسود