سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پارکینگ‌های شهرداری تهران بدون سیستم اطفاء حریق/افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی هنگام ترافیک!

عضو شورای شهر تهران گفت: مگر می‌شود پارکینگ عمومی به سیستم اطفای حریق مجهز نباشد؟ نام دیگر آن محل، گاراژ معمولی است نه پارکینگ عمومی.

سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به موضوع پارکینگ های پایتخت اظهار کرد: پارکینگ‌هایی که در سطح شهر و زیر نظر مستقیم شهرداری تهران هستند، نمی‌توانند به سیستم اطفای حریق مجهز نباشند و اصولاً مگر می‌شود محل پُرترددی مانند پارکینگ عمومی آن هم در کلان‌شهری مانند تهران وجود داشته باشد که به سیستم اطفای حریق مجهز نباشد؟

وی از سیستم اطفای حریق به عنوان یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین ملزومات برای صدور مجوز ساخت پارکینگ نام برد و افزود: یکی از شرایط موجودیت و فعالیت پارکینگ‌های شهرداری تهران، مجهز بودن آنها به امکاناتی مانند سیستم اطفای حریق، سامانه هوشمند ورود و خروج، دوربین‌های نظارت تصویری، آسانسورهای استاندارد، رمپ‌های مناسب، نشانه‌گذاری‌های صحیح، نظافت مرتب و وجود سرویس‌های بهداشتی است و اگر این اماکن، فاقد تجهیزات مذکور باشند، دیگر نیز نام آن محل، گاراژ معمولی است نه پارکینگ عمومی مجهز و مکانیزه!

پیشنهاد شناورسازی قیمت پارکینگ‌های عمومی بر اساس ساعت مراجعه خودروها

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اعلام اینکه اگر  قرار باشد پارکینگی بدون توجه به الزامات مربوطه احداث و افتتاح شود، هرگز نمی‌توان آن را با اطمینان مورد بهره‌برداری قرار داد، تأکید کرد: بر این اساس، الزامات مذکور باید با دقت و به صورت کامل در دستورالعمل پارکینگ‌های پایتخت به کار گرفته شود که از جمله آنها می‌توان تجهیزات دوربین پلاک‌خوان و نرم‌افزار کنترل ورود و خروج را نام برد.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه قیمت زمین در یک منطقه، نمی‌تواند مبنای مناسبی برای قیمت‌گذاری پارکینگ‌های آن منطقه باشد، اظهار کرد: البته موضوع نرخ‌گذاری و سایر مواردی که در خصوص رده‌بندی پارکینگ‌ها در دست بررسی است، صرفاً مربوط به پارکینگ‌های شهرداری تهران است و در مورد پارکینگ‌های در اختیار بخش خصوصی عملاً نمی‌توانیم اعمال نظری داشته باشیم.

افزابش نرخ کرایه تاکسی های اینترنتی در ساعات ترافیک

وی یادآور شد: قیمت‌گذاری شناور بر مبنای ساعت ورود خودرو به پارکینگ یکی از راهکار‌های تعیین نرخ پارکینگ است، بر اساس مراجعه خودرو در ساعات اوج تقاضا و پیک ترافیک یا ساعات خلوت و کم‌درخواست به پارکینگ، می‌توان قیمت‌ها را در دو رده A و B مشخص کرد.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی نیز بر همین اساس، تعیین می‌شود و این تاکسی‌ها قیمت‌های خود را در ساعات تراکم ترافیک و ازدیاد تقاضا، افزایش و در سایر ساعات کاهش می‌دهند، اظهار کرد: این در حالی است که ما هنوز با مدل استاتیکی گذشته، قیمت‌گذاری می‌کنیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه نرخ پارک حاشیه‌ای بعد از چند دهه، کماکان بر اساس روش قدیمی تعیین می‌شود، تصریح کرد: زمان آن رسیده که نرخ‌گذاری پارک حاشیه‌ای را با توجه به اینکه خودرو در چه ساعتی از طول روز در حاشیه معابر توقف می‌کند، مورد تجدید نظر قرار دهیم.

تأثير امکاناتی مانند تعمیرگاه‌های کوچک و کارواش در افزایش تقاضا برای پارکینگ

تشکری هاشمی گفت:  در موضوع پارکینگ‌های پایتخت، توجه  ویژه به چند نکته ضرورت دارد، در وهله نخست، برای قیمت‌گذاری فضای پارک باید به بحث تقاضا توجه کنیم و در مرحله بعد، متوجه مکان‌یابی پارکینگ‌ها و متناسب بودن مکانی که برای احداث این فضاها در نظر می‌گیریم، باشیم.

وی با اشاره به لزوم لحاظ عواملی مانند میزان تردد معابر منتهی به پارکینگ و واقع شدن یا نشدن پارکینگ در محدوده طرح ترافیک، اظهار کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، امکانات و تسهیلات جانبی این پارکینگ‌ها مانند تعمیرگاه‌های کوچک و کارواش است که در افزایش تقاضا مؤثر است.

مجهز بودن به آسانسور و سیستم اطفای حریق از امکانات ضروری پارکینگ محسوب می‌شود

تشکری هاشمی اضافه کرد: مواردی مانند مجهز بودن به آسانسور، سیستم اطفای حریق و دوربین‌های نظارتی از امکانات ابتدایی و ضروری یک پارکینگ محسوب می‌شود، این متغیرها که ارزیابی و تشخیص تجهیز پارکینگ‌ها به آنها بر عهده سازمان حمل و نقل و ترافیک است، می‌توانند باعث تغییر در رده‌بندی یک پارکینگ شوند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، اهمیت و ضرورت هوشمندسازی پارکینگ‌های عمومی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: پارکینگ‌های مشارکتی با حضور بخش خصوصی باید هرچه سریع‌تر شناسایی شده و در قالب مدل مورد تأیید شهرداری تهران قرار بگیرند، ضمن اینکه تعامل و توافق با اتحادیه پارکینگ‌داران برای تعیین نرخ پارکینگ، مورد تأکید است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.