سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری آیین گرامیداشت شب یلدا در کشورهای دیگر

آیین گرامیداشت شب یلدا به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.

آیین گرامیداشت شب یلدا با حضور ایرانشناسان، فارسی‌آموزان، فعالان فرهنگی و ایرانیان مقیم به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.

 این آیین در کشور‌های روسیه، اسپانیا، یونان، آلمان، ایتالیا، نیجریه، بنگلادش، پاکستان، ترکمنستان،باکو، گرجستان، قزاقستان، نخجوان، ژاپن، عراق، بلغارستان ودیگر کشورها برگزار شد.

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، مراسم گرامیداشت آیین کهن یلدا با حضور ایرانشناسان، فعالان فرهنگی، اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد.

کاظم جلالی، سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه ضمن بیان ویژگی‌های آیین و سنت کهن ایرانیان، از جمله محوریت خانواده و مادر در برگزاری این جشن، تقسیم شادی‌ها با هم‌نوعان و بهره‌مندی دسته‌جمعی از مواهب طبیعی در سفره یلدا، خاطرنشان کرد: جشن یلدا یادآور احترام ایرانیان به پدر و مادر و توصیه امامان معصوم (ع) از دیرباز در این رابطه است.

وی یکی از ویژگی‌های بارز فرهنگ ایرانی را پاسداشت مقام مادر و زن دانست و افزود: در منظومه رفتاری ایرانیان احترام به جایگاه زن نقش اساسی دارد و جوانان در مناسبت‌های مختلف از جمله یلدا و نوروز با حضور در منزل والدین خود به آن‌ها ادای احترام می‌کنند.

جلالی توجه به دیگران را یکی دیگر از جلوه‌های بارز فرهنگی جامعه ایرانی ذکر کرد و گفت: بیت معروف سعدی که در دنیا شناخته شده است و می‌گوید «چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضو‌ها را نماند قرار» برآمده از واقعیت‌ها و سنت‌های ایرانی است. ایرانیان معتقد که بی‌تفاوتی نسبت به دیگران شایسته نیست و در شادی و غم در کنار یکدیگر حضور دارند و برای همین یکی از آداب جشن‌های کهن ما تقسیم شادی و جمع شدن دوستان و آشنایان در کنار یکدیگر است.

مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه در خصوص پیوند جشن‌های ایرانی با طبیعت و گرامیداشت یلدا به عنوان پاسداشت نور و روشنی سخن گفت و افزود: در فرهنگ ایرانی جشن‌ها و مراسم زیادی وجود دارند که متاثر از طبیعت و تغییرات آن است، ابتدای سال در تقویم ایرانی که نوروز نام دارد مصادف با شروع اولین روز بهار و جشن مهرگان با شروع فصل پاییز برپا می‌شود و برای هرکدام از این جشن‌ها، آداب و رسوم ویژه‌ای وجود دارد. جشن یلدا نیز در بلندترین شب سال برپا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شب یلدا در گاهشماری ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ پیش از میلاد به تقویم رسمی راه یافت، گفت: همه جشن‌ها در فرهنگ ایرانی فلسفه‌ای دارند و فلسفه یلدا گرامیداشت بلندترین شب نیست، بلکه پاسداشت آغاز طولانی شدن روز و طولانی شدن زمان استفاده از نور است. شب یلدا نماد گذر از تاریکی و ارج نهادن به نور و روشنایی ا‌ست.

در ادامه این برنامه ضمن آشنایی حاضران با آداب شب یلدا، گوشه‌هایی از فرهنگ و هنر ایرانی از جمله موسیقی سنتی، خوشنویسی، حافظ‌خوانی، سفره ایرانی و شاهنامه‌خوانی به آن‌ها معرفی شد.

کریستینا بوشچه بلاگر ایرانی ـ روس در این برنامه از تجربیات زیسته خود در شب یلدا در جمع خانواده‌های ایرانی و دیانا جلال‌اوه مجری و تهیه‌کننده شبکه تلویزیونی سیاره من درباره ویژگی‌های شب یلدا سخن گفتند و ویکتوریا پورحکمت فعال فرهنگی ایران ـ روس و مجری پادکست «به لهجه فارسی» قطعاتی از شاهنامه فردوسی را به زبان روسی و فارسی اجرا کرد. همچنین در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از عکس‌های آثار تاریخی ایران نیز برپا شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.