سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کفش پاشنه بلند عاملی برای صافی کف پا در بانوان

بیش‌ترین عوارض صافی کف پا، برای بانوانی است که کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند.

دکتر علی ترکمان، متخصص ارتوپدی در گفت و گو با رادیو سلامت گفت: بیش‌ترین عوارض صافی کف پا، برای بانوان است. آن هم هنگامی که کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند و قوس کمرشان بیشترین آسیب را می‌بیند .در ناحیه کف پا، دو قوس داریم. یعنی یک قوس اصلی است که از ناحیه پاشنه پا شروع می‌شود و تا سر انگشت‌ها است که این انحنایی که به صورت طولی از ناحیه پاشنه تا ناحیه انگشتان پا است، قوس اصلی نام دارد.

وی ادامه داد: یک قوس هم در ناحیه خود قاعده انگشت‌ها داریم که عمود بر این قوس طولی است این قوس‌ها خاصیت فنری دارند و در ناحیه کف پا ایجاد می‌شوند که وقتی فرد روی زمین راه می‌رود و فشار می‌آورد، فشار کمتری به ناحیه کف پا وارد و فشار تقسیم می‌شود تا خستگی، درد و ناراحتی در ناحیه کف پا در پیاده روی‌های طولانی ایجاد نشود.

این متخصص ارتوپدی در ادامه افزود: افرادی که صافی کف پا دارند این دو قوس را یا کمتر از حد معمول دارند یا اصلا ندارند و ناحیه کف پا کلا روی زمین است و فنریت ندارد. این‌ افراد وقتی طولانی مدت پیاده روی می‌کنند، احساس خستگی در کف و ساق پا ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: قوس کف پا تا سن ده سالگی شکل می‌گیرد و به طور دقیق فردی که در سن پنج یا شش سالگی است یا زیر ده سال است مشخص نیست در آینده چه وضعیتی پیدا می‌کند و تا ده سالگی قوس‌ها شکل پیدا می‌کنند.

دکتر ترکمان در پاسخ به این پرسش که علت صافی کف پا چیست، بیان کرد: غالبا افرادی که صافی کف پا دارند، کل مفاصلشان اصولا از حالت عادی نرم‌تر است. نرم و شل بودن مفاصلشان اکثرا به این حالت است که معمولا ریشه ژنتیکی دارد و بیماری محسوب نمی‌شود.

وی در خصوص درمان صافی کف پا گفت: درمان قطعی ندارد و ساختار بدنی افراد به این شکل است. البته در موارد شدید عمل جراحی انجام می‌شود و یک سری تغییرات روی استخوان‌های مچ پا انجام می‌شوند که زاویه و شکل استخوان‌ها را تغییر داده و تاندون‌ها باید عوض شوهد؛ اما اغلب به صورت روتین نیست.

این متخصص ارتوپدی در پایان اظهار داشت: در حالت روتین، از کفی‌های طبی پا استفاده می‌شود. کفش‌های ورزشی و قوس دار مناسب‌ترین کفش برای افرادی هستند که صافی کف پا دارند. کفی و کفش‌ها هم درمان نیستند و فقط جلوگیری از عوارض را در پی دارد.

برچسب ها: کف پای صاف ، آسیب کمر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.