سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران اردبیل:

سیستم نوبت‌دهی و اعلام بار اردبیل در سطح کشور اول است

رئیس انجمن صنفی کامیونداران گفت: سیستم نوبت دهی و اعلام بار ناوگان باری در استان اردبیل پیشرفته‌ترین سیستم است و هیچ شرکتی حق ندارد مبلغی اضافه از رانندگان دریافت کند.

خدابخش اسلامیان رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران اردبیل با اشاره به برخی مشکلات رانندگان ناوگان باری اظهار کرد: بخش زیادی از مشکلات و چالش‌هایی که رانندگان استان با آن مواجه هستند موضوعاتی است که در سطح کشوری باید برطرف شود.

وی مشکلات بیمه تکمیلی رانندگان و عدم تکافوی حقوق پرداختی سازمان تامین اجتماعی در دوره بازنشستگی را بخشی از این مشکلات عنوان کرد و گفت: معمولا دستگاه‌های اداری و اجرایی در پایان دوره خدمت معمولا رقمی تحت عنوان سنوات پرداخت به کارکنان خود می‌کنند، اما با توجه به اینکه رانندگان خویش فرما هستند هرچه در دوره کار بابت بیمه پرداخته اند همان را در دوره بازنشستگی دریافت می‌کنند.

این فعال حوزه حمل و نقل با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی شرکت‌های حمل و نقل در استان اردبیل گفت: شهرک حمل و نقل اردبیل که از سال ۱۳۸۸ احداث شده است، تقریبا هیچ گونه امکاناتی برای رانندگان ندارد. در سال ۱۳۹۷ شرکت‌های حمل و نقل از سطح شهر جمع آوری در این شهرک متمرکز شد، اما این شهرک در ایام تابستان گرد و خاک و در زمستان گل و لای است.

اسلامیان با اشاره به واگذاری این شهرک به بخش خصوصی اظهار کرد: در حالی که در پایانه‌های دولتی از رانندگان هشت درصد کمیسیون اخذ می‌شود در این شهرک ۱۰ درصد کمیسیون دریافت می‌شود و انتظار می‌رود در ازای دو درصد خدمات در شان رانندگان به آن‌ها ارائه شود نه اینکه از داشتن بدیهی‌ترین امکانات و زیرساخت‌های لازم بی بهره باشد.

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان اردبیل اضافه کرد: بیش از ۱۲ هزار راننده استان از این پایانه استفاده می‌کنند، ولی واقعیت این است که ۴۵۰ هزار راننده از سراسر کشور زمانی که به استان اردبیل سفر می‌کنند از این شهرک استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به راه اندازی سیستم نوبت دهی و اعلام بار در استان اظهار کرد: تا قبل از راه اندازی و ایجاد سیستم نوبت دهی کنونی شیوه کار بسیار معیوب بود و شرکت‌ها هر طور که دلشان می‌خواست با رانندگان برخورد می‌کردند به طوری که در برخی موارد حدود ۵۰درصد کرایه را از رانندگان دریافت می‌کردند، اما با راه اندازی سیستم نوبت دهی و اعلام بار این مشکلات تقریبا به طور کامل مرتفع شده و هیچ شرکتی حق ندارد ریالی مبلغ اضافه از رانندگان دریافت کند.

اسلامیان یادآور شد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تاکنون شدیدترین و بالاترین برخورد‌ها را در این زمینه داشته است به طوری که در یک مورد جریمه ۶۰۰ میلیون تومانی از فرد متخلف دریافت شده است.

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان اردبیل در عین حال گفت: البته سیستم نوبت دهی در شهر‌هایی مانند بندرعباس، قزوین و اراک هم ساماندهی شده و سیستم نوبت دهی در این استان‌ها هم نظم و سامان یافته، ولی در برخی از استان‌ها همچنان رانندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه سیستم نوبت‌دهی و اعلام بار اردبیل پیشرفته‌ترین سیستم اعلام بار در ایران است، یادآورشد: این سیستم محصول هماهنگی شرکت‌های حمل و نقل و انجمن رانندگان و البته حمایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و اگر این سازمان حمایت نمی‌کرد این کار به این روال پیش نمی‌رفت.

اسلامیان یادآورشد: دراین سیستم نوبت دهی هیچ فرقی بین راننده بومی و غیربومی گذاشته نمی‌شود و هر کس ثبت نام کند در اولویت قرار می‌گیرد.

وی در ادامه از فعالیت۳۰ شرکت حمل و نقل در اردبیل و ۹۸ شرکت در سطح استان خبر داد و گفت: کارخانجات سیمان و سیالات بارنامه مستقل دریافت می‌کنند بقیه بارنامه‌ها از سوی شرکت‌های حمل و نقل صادر می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان اردبیل خاطرنشان کرد: روزانه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ بارنامه در استان صادر می‌شود که این رقم در ماه‌های شهریور و مهرافزایش یافته و در فصول سرد صادره کاهش می‌یابد.

این فعال حوزه حمل و نقل خاطرنشان کرد: یکی ازاقدامات خوب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بخش ارتقای ایمنی ناوگان باری بحث آشکار سازی و نمایان سازی خودرو‌های سنگین بوده است و از شبرنگ‌هایی استفاده شده که در ساعات شب وسیله نقلیه از فاصله ۷۰۰ متری دیده می‌شود که این کار تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی وسایل نقلیه سنگین داشته است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه نحوه محاسبه و دریافت حق کمیسیون منصفانه نیست اظهار کرد: رانندگان ۱۹.۵ درصد حق کمیسیون پرداخت می‌کنند که از این رقم ۹ درصد سهم سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای است، ۱۰ درصد سهم شرکت‌های حمل و نقل و ۰.۵ درصدهم سهم بیمه است.

اسلامیان ادامه داد: سازمان راهداری از مبلغی که دریافت می‌کند، برای بیمه یارانه می‌دهد. اما سهم ۱۰درصدی شرکت‌های حمل و نقل منصفانه نیست.

وی یادآورشد: قبلا حق کمیسیون کارخانه‌های سیمان ۴ درصد، پایانه‌های دولتی،۶ درصد و پایانه‌های خصوصی ۸ درصد بوده است که این رقم در هر کدام از این موارد دو درصد افزایش یافته است.

رئیس انجمن صنفی کامیون‌داران استان اردبیل اظهار کر: واقعیت این است زمانی که مبلغ کرایه و هزینه‌های حمل بار پایین بود، کسر ۱۰ درصد برای حق کمیسیون از رانندگان شاید چندان قابل اعتنا نبود، ولی الان و با افزایش مبلغ کرایه این رقم حق کمیسیون خیلی بالاست و باید در آن بازنگری شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش رانندگان در اقتصاد کشور و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، گفت: کسی منکر مشکلات نیست، ولی مطالبات باید مسالمت آمیز بیان شود.

اسلامیان با اشاره به بیش از سه دهه رانندگی در راه‌های کشور اظهار کرد: زمانی که من در بیابان‌های کشورم رانندگی می‌کردم اگر می‌خواستم دستم را بشویم یک بوته پیدا می‌کردم و آنجا دستم را می‌شستم که حتما بوته علف سبز بماند تا اگر کسی که این منطقه گذر می‌کند چهره زیبا و سرسبزی را بببیند.

وی ادامه داد: اینجا مملکت ماست و خودمان باید آن را بسازیم. باید درست کار کنیم اگر درست کار نکنیم ایران آباد نخواهد شد. قرار نیست ایران را اروپایی و یا آمریکایی آباد کند همه آن‌ها اول به فکر منافع خودشان هستند همه بایددست به دست هم دهیم و کشور خود را بسازیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.