سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه علمیه استان قزوین

در مراسمی از اساتید و طلاب پژوهشگر برتر حوزه علمیه برادران استان قزوین تجلیل شد.

در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، اساتید و طلاب پژوهشگر برتر حوزه علمیه برادران استان قزوین تجلیل شدند.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم تجلیل از اساتید و طلاب پژوهشگر برتر حوزه علمیه برادران استان قزوین، تفکر و تدبّر در آیات قرآن و روایات را ضروری دانست و گفت: بیان آیات قرآن و احادیث می‌بایستی با تفکر و تدبّر صورت بگیرد و پژوهش در حوزه دینی یکی از مسیر‌های مهم برای بیان با تفکر و تدبّر آیات و روایات است.

وی تصریح کرد: ما دو سطح پژوهشی داریم که یکی گردآوری نظرات صاحب‌نظران و دیگری بیان دیدگاه‌های نو در خصوص مسائل مختلف در قالب کار پژوهشی است و اگر می‌خواهیم قدم‌های جدیدی برداریم باید کار‌های پژوهشی ما فراتر از گردآوری نظرات دیگران باشد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال هم قرآن را به ما داده و هم با ما از تدبّر و تفکر سخن گفته است، از سوی دیگر آن‌هایی را که تفکرشان را در این معانی به کار نمی‌گیرند را سرزنش کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: پژوهش به‌عنوان سرمایه و قلب تپنده علمی حوزه است، اگر ما تفکر را از حوزه بگیریم، حوزه به روزمرگی مبتلا می‌شود، در این صورت فقط به طور معمولی درس‌ها گفته می‌شود و طلبه‌ها هم آن‌ها را می‌شنوند و حفظ می‌کنند و خلاقیت، نوآوری و مشکل‌گشایی را نمی‌توان از این جریان انتظار داشت.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قزوین در راه‌اندازی واحد پژوهش پیشتاز است، عنوان کرد: پیشتازی حوزه علمیه قزوین در راه‌اندازی واحد پژوهش سرمایه مهمی محسوب می‌شود و بایستی قدر آن را دانست و فضای پژوهشی را بار دیگر در حوزه علمیه استان احیا کرد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: اگر می‌خواهید نهال فکر را بکارید، ابتدا باید زمین و بستر ذکر را ایجاد کنید، فکر مانند یک نهال است، باید بستر مناسبی داشته باشد که کاشته شود، آن بستر نیز روح اهل ذکر است.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: باید برای اساتید به صورت ویژه کلاس‌های تخصصی گذاشت که چطور با شاگرد رفتار کنند که به جای اینکه شاگرد‌ها مطالب را در حافظه‌شان انباشت کنند، تفکرشان فعال شود.

وی تأکید کرد: هر پژوهشی باید پاسخی برای نیازی و کلیدی برای گشودن در بسته‌ای باشد، اگر این گونه شد برکت پیدا می‌کند و اثرگذار می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.