سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۷هزار و ۷۷۳ نفر به صورت مستمر در استان قزوین خون اهدا می‌کنند

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: ۱۷ هزار و ۷۷۳ نفر به صورت مستمر در استان قزوین خون اهدا می‌کنند و یکی از اهداکنندگان بیش از ۱۳۰ بار خون اهدا کرده است.

 دکتر طالبیان، مدیرکل انتقال خون استان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت:اهدای خون اهدای زندگی است و ما روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر به پایگاه‌های استان برای انتقال خون مراجعه می‌کنند.
 
وی افزود: ۴۱ هزار و ۷۲۳ نفر از ابتدای امسال تاکنون برای اهدای خون مراجعه کردند که بیش از ۳۱ هزار نفر واجد شرایط اهدای خون بودند و الباقی به دلیل بیماری یا شرایط دیگر از اهدای خون معاف شدند.
 
طالبیان خاطرنشان کرد: به ازای هر هزار نفر ۲۷ نفر در کشور برای انتقال خون مراجعه می‌کنند که این رقم در استان قزوین ۳۶ نفر است و استان قزوین جزو استان‌های برتر در انتقال خون است.
 
وی افزود: بیش از ۹۰ درصد از مراجعه کنندگان انتقال خون آقا و فقط ۱۰ درصد از بانوان است.
 
مدیرکل انتقال خون استان تصریح کرد: متوسط اهدای خون بانوان در کشور ۵ درصد و در استان قزوین ۷ درصد است که ما تلاش می‌کنیم این رقم به ۱۲ درصد برسد.
 
وی با بیان اینکه در استان قزوین ۱۷ هزار و ۷۷۳ نفر به صورت مستمر در استان قزوین خون اهدا می‌کنند، افزود: اهداکنندگان مستمر بیش از ۳ بار در سال خون اهدا می‌کنند و بر همین اساس ۵۷ درصد از بیش از ۳۰ هزار نفر اهدا کننده خون در استان قزوین به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند.
 
طالبیان تأکید کرد: سالی یک بار در روز جهانی اهدای خون، تمامی اهداکنندگانی که بیش از ۵۰ بار خون اهدا کرده باشند قدردانی می‌کنیم و اهداکننده‌ای در استان قزوین داریم که بیش از ۱۳۰ مرتبه خون اهدا کرده است و در خانم‌ها هم مواردی داریم که بیش از ۳۰ بار خون اهدا کرده اند.
 
وی افزود: کشور ما جزو ۶۶ کشوری است که اهدای خون در آن به صورت داوطلبانه و اهداکننده در ازای اهدای خون، هیچ چیزی مطالبه نمی‌کند.
 
مدیرکل انتقال خون استان بیان کرد: در استان قزوین، وضعیت گروه‌های خونی استان و همچنین ذخیره خونی سبز است و در بهترین حالت بین ۸ تا ۱۲ روز خون ذخیره در استان موجود است.
 
وی افزود: در گروه‌های خونی منفی چند روز به حالت نارنجی وارد شدیم و همیشه به منابع خونی در استان نیاز داریم.
 
طالبیان گفت: خون اهدایی فرآوری می‌شود و از آن پلاکت، گلبول قرمز و پلاسما استحصال می‌شود ودر روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ واحد پلاکت برای بیماران شیمی درمانی در بیمارستان ولایت استفاده می‌کنیم و هر واحد خون که حاوی ۴۵۰ میلی لیتر می‌شود، جان ۳ نفر را نجات می‌دهد.
 
وی افزود: هر واحد خون اهدایی، بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت با خوردن مایعات جایگزین شده و آهن مورد نیاز هم ۴ تا ۶ هفته در بدن فرد احیا کننده، تأمین می‌شود.
 
مدیرکل انتقال خون استان خاطرنشان کرد: از خون‌های اهدایی ۴ آزمایش از جمله آزمایش‌های هپاتیت بی و سی در آزمایشگاه‌های کنترل کیفی مراکز انتقال خون انجام می‌شود.
 
وی افزود: یک شرکت آلمانی طرف قرارداد ارسال پلاسمای سازمان انتقال خون است و دارو‌های مورد نیاز پلاسمایی را تهیه کرده و برای ما ارسال می‌کند.
 
طالبیان تصریح کرد: پایگاه ثابت انتقال خون شهر قزوین در چهارراه طالقانی در دو شیفت صبح و عصر در خدمت اهداکنندگان است.
 
وی افزود: پایگاه تاکستان از ۸ صبح تا ۱۳ و ۳۰ عصر و سامانه سیار بوئین زهرا هم هر هفته سه شنبه در خدمت مردم است و به صورت میانگین پذیرای ۵۰ تا ۶۰ اهداکننده خون است.
 
مدیرکل انتقال خون استان تأکید کرد: پایگاه انتقال خون سیار در بیمارستان شهدای آبیک هم مستقر است.
 
وی افزود: با توجه به اینکه در استان قزوین اتوبوس خونگیری نداریم در نتیجه نمی‌توانیم پذیرای اهداکنندگان خون در مناطق دوردست و روستایی استان باشیم و مسئولان وعده خرید این اتوبوس را داده اند.
 
طالبیان بیان کرد: مجتمع سردخانه با ذخیره ۱۰۰ تن پلاسما در مجتمع ادارات نواب با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان در دست راه اندازی است و علاوه بر بودجه دولتی، نیازمند کمک خیران برای راه اندازی این مجتمع هستیم.
 
وی افزود: پلاسما اگر تا منهای ۲۵ درجه منجمد شود تا ۲ سال قابل نگهداری است.
 
مدیرکل انتقال خون استان گفت: استان قزوین معین تأمین خون استان تهران است و ۱۵ درصد از خون‌های اهدایی استان به تهران ارسال می‌شود.
 
وی افزود: آقایان ۴ بار در سال و خانم‌ها ۳ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند و در مورد افرادی که حجامت انجام داده اند، با توجه به اینکه در معرض نوعی جراحی بوده اند، تا یک سال از اهدای خون معاف می‌شوند.
 
طالبیان خاطرنشان کرد: استان قزوین به گروه خون O- بیش از همه نیازمند است و AB- از همه کمتر مصرف می‌شود.
 
وی افزود: در استان قزوین دور خانواده با گروه خونی نادر بمبئی داریم که همیشه با انتقال خون همکاری می‌کنند و در صورتی که در کشور کسی نیازمند خون باشند، اعضای این خانواده خون را اهدا کرده و پس از انتقال به تهران با هواپیما به بیماران مورد نیاز ارسال می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.