محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در گفتوگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد، در پاسخ به این پرسش که آیا بازیهای تیم ملی را در رقابتهای جام جهانی دیدید، بیان کرد: فرصت کم پیدا کردم، اما مسابقات ایران را با حساسیت نگاه کردم، اما به طور کلی من خیلی فوتبالی نیستم. یکی از دغدغههای ما در مجلس مسائل اقتصادی و فرهنگی بوده است. قبل از ورود به مجلس نیز دغدغهها اقتصادی مورد توجه مردم بود. ما بحث مالیات را در مجلس دنبال کردیم. عدالت مالیاتی مهم است. کسانی هستند که چندهزار میلیارد عملیات مالی دارند، اما هیچ رد پایی از آنها در پرداخت مالیات نمیبینیم. مالیات بر سفته بازی مانند ارز، سکه و بازارهایی که بدون تولید عمل میکنند مجلس دنبال میکند. عدالت مالیاتی برای ما مهم است.
وی ادامه داد: دولت هم توان خوبی در این حوزه گذاشت. هم درآمد مالیاتی دولت افزایش یافته و هم هدفمند مالیات گرفته میشود. همه مودیان مکلف شدند در سامانه ثبت نام کنند. وقتی کار سامانه محور میشود این فرصت را فراهم میکند افرادی که درآمد بیشتری دارند یا در بخش تولید نبوده و سوداگری میکنند مالیات بیشتری دهند، اما آنهایی که در تولید هستند به خصوص مودیان خرده پاها مالیات با نرخ صفر دهند. شاید چند میلیون نفر معافیت مالیاتی پیدا کنند و چند صدهزار نفر که بیشترین درآمد را داشتند و کمترین مالیات را پرداختند مجبور به پرداخت مالیات شوند.
وی در ادامه اظهار کرد: ما در اقلام اساسی و مواد اولیه یا داروها معافیت مالیاتی دادیم تا جامعه را به اولویت تولید سوق دهیم و افرادی که به صورت سوداگری میخواهند منفعت را ببرند دستشان را کوتاه و با سامانه محوری مالیات را از آنها بگیریم. در سال اول مجلس ما تاکید کردیم سیستم مالیات باید متحول شود. یکی از وعدههای ما مالیات بر خانه خالی بود که در مجلس تصویب و ابلاغ شد. بخشی از آن اجرا شده است، اما در حوزه جمع آوری دادهها باید تمرکز بیشتری شود. ما نسبت به سیاستهای جبرانی که انجام میدهیم نسبت به تورم آنطور که باید قدرت خرید مردم را بالا میبردیم موفق نبودیم و به هدف نهایی خود نرسیدیم. در ارز ترجیحی و نرخ ارز بحثمان سبد کالا بود. در مجلس این قانون شد تا مردم با این افزایش نرخها را در کالاهای اساسی به خصوص در حوزه معیشت آسیب نبینند.
قالیباف افزود: اگر آنچه که در مجلس تصویب شده بود اجرا میشد و کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ داده میشد امروز مردم کمتر در تنگنا بودند. در اجرای قانون نقص وجود دارد. دولت در تلاش است سبد کالا را ارائه کند. مردم بین سبد کالا و یارانه انتخاب کنند. بنده فکر میکنم ارائه سبد کالا برای مردم بهتر باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه در قانون تصویب شد این بود که سامانه ارزی داشته باشیم. باید با سبد کالا معیشت مردم را تامین میکردیم که اجرا نشد. به نظر مجلس در بخش مربوط به یارانه ۴۲۰۰ که به همه نهادهها میدادیم این وسط ریخت و ریز زیادی بود. از نطر بنده، چون جراحی اقتصادی ناقص انجام شده باید در برنامه هفتم این نقص را برطرف کنیم. دغدغه دولت و مجلس معیشت مردم است. دولت بستر فنی سبدکالا را فراهم کرده است. ما باید قدرت خرید مردم را به ویژه در کالای اساسی حفظ کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس یک نظارت سختگیرانهای برای رایگان شدن قبوض مختلف برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد انجام نمیدهد، بیان کرد: اکنون مشترکانی که مصرف آنها در حد استاندارد یا کمتر از آن بوده قبوضشان رایگان است و مشکلی در این حوزه نداریم. از طرف دیگر در حوزه سلامت کار بزرگی انجام شد. هر سه دهک ضعیف جامعه بدون اخذ وجه با مبلغی که در مجلس تصویب شد بیمه شدند. حدود ۶ میلیون نفر در ظرف سه ماه بیمه شدند. قطع مشترکان پرمصرف نیز در برخی حوزهها اجرا شده و در برخی موارد دیگر قیمت تمام شده آنها با قیمت بیشتری است.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم و روان بودن شاخصهای اقتصاد و رشد اقتصاد تسهیل گری و ارائه تسهیلات در بخش مربوط به رفع موانع اشتغال است؛ مثلا در بحث نانواییها آردی که صرف تولید نان میشود بدون هیچ محدودیتی حداکثر ۹ میلیون تن است؛ به ۱۰ میلیون تن نمیرسد. ولی امروز مصرف ما بیش از ۱۴ میلیون تن است. یعنی ۴ میلیون تن هزینهای میدهیم که مردم منفعت آن را نمیبرند. این به کجا میرود؟
رئیس مجلس با اشاره به تصویب قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار گفت: با تصویب این قانون جلوی امضاهای طلایی و سوء استفادههایی که در حوزههای مختلف اعم از نانواییها و آرد آزاد و دارو و سرمایهگذاری اشتغال گرفته شده است. مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که کلیه مجوزها برای حوزه اشتغال یا تأیید محور باشند یا ثبت محور و مردم برای مجوزهای ثبت محور سه روزه و برای مجوزهای تأیید محور حداکثر سه ماهه نتیجهی درخواست مجوز خود را دریافت کند؛ این موضوع توانسته فرصت عادلانه استفاده از فرصتها را فراهم کند.
وی با اشاره به پیگیریهای مجلس در زمینه اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اظهار کرد: اجرای این قانون مرتبا از سوی مجلس مورد پیگیری قرار گرفته و تا کنون نیز دو مرتبه در صحن جلسه موضوع را مورد رسیدگی قرار دادهایم.
قالیباف همچنین در پاسخ به این پرسش که چه میزان وعده تامین مالی پروژههای بزرگ ازطریق بورس محقق شده است؟ عنوان کرد: در حوزه سرمایه گذاری انواع سرمایه گذاری وجود دارد؛ از جمله سرمایه گذاری خارجی بازار سرمایه و بانکها که رویکرد صحیحی است؛ این که بانکها بیشتر در نقدینگی در گردش صنایع کمک حال باشند، اما چون به خاطر تحریمها در حوزه سرمایه گذاری خارجی نمیتوانیم سهمی را که باید را جذب کنیم قاعدتاً باید بر بازار سرمایه و بانکها تکیه داشته باشیم؛ البته الان بخشی از سرمایه شرکتهای دولتی که عمدتا در بورس هستند، برای پروژههای مهم در حوزههای زیرساخت و جادهای و ریلی و پتروشیمی سرمایهگذاری میشود.
رئیس مجلس همچنین درباره وضعیت مسکن در کشور و اقدامات قوه مقننه در این زمینه گفت: مباحث متفاوتی در این زمینه شنیدیم و حرفهایی مطرح شده است؛ خواهش من این است که دوستان متن دقیق قانون جهش تولید مسکن را بخوانند؛ در این قانون همه جوانب مسکن بررسی شده است و مشخص شده که نیازمندی مسکن ما چقدر است. ما در دهه ۹۰ آنطور که در تولید مسکن باید، رشد نکردیم و یک عقبماندگی در این حوزه به وجود آمد؛ از سوی دیگر بخشی از مسکنی که از سوی بخش خصوصی و بانکهای خصوصی ساخته شده بود خانههای خالی بود؛ علت تصویب قانون مالیات بر واحدهای مسکونی خالی همین موضوع بود.
قالیباف ادامه داد: موضوعی که امروز باید به آن بپردازیم بحث اجاره است؛ امروز مشاهده میکنیم که معضل مسکن مردم در مقایسه با موضوع معیشت در حال شدیدتر شدن شدن است و بخش زیادی از درآمد مردم صرف اجاره مسکن میشود.
وی افزود: آنچه که ما در قانون مجلس رعایت کردیم این بود که دولت را مسئول ساخت مسکن نکنیم؛ در مسکن مهر دولت مسئول بود، اما در قانون مجلس دولت تولی گری مسکن را بر عهده دارد؛ بین ۴۰ تا ۵۵ درصد هزینه مسکن زمین است و یکی از داراییهای مهم دولت، زمین است؛ ما دولت را مکلف کردیم که زمین را با شرایطی که در قانون قید شده، در اختیار بگذارد.
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه قانون جهش تولید مسکن در مجلس دقیق نوشته شده است، اظهار کرد: همه دستگاهها باید در سامانه، اموال و داراییهای دولت اطلاعات خود را ثبت کنند و اگر ثبت نکنند مشمول مجازات میشوند. در صندوق ملی مسکن پیش بینی اعتبارات لازم جهت اجرای قانون جهش مسکن انجام شده است. موضوع زمین و همچنین مصالح ساختمانی نظیر فولاد و سیمان پیشبینی شده است.
قالیباف با بیان اینکه ساخت مسکن را مردم باید انجام دهند، ادامه داد: این قانون اجازه میدهد که بخش خصوصی و حتی خود وزارت مسکن بتوانند با استفاده از نقدینگی موجود در بورس اقدام کنند.
قالیباف در ادامه خاطر نشان کرد: همه بانکها باید ۲۰ درصد تسهیلات خود را به مسکن اختصاص دهند. بنده معتقدم قانون جهش تولید مسکن فرصتها زیادی ایجاد کرده است. افرادی که سند زمینهای دولتی را انتقال ندهند به انفصال از خدمت محکوم میشوند. ما چندین جلسه در هیات رییسه و در خود کمیسیون عمران برای نظارت برای اجرای قانون جهش تولید مسکن برگزار کردیم. مجلس حتما این قانون را جدیتر پیگیری میکند. در این قانون ذکر شده ۴ میلیون مسکن ساخته شود تا ما عقب ماندگی یک دهه قبل را جبران کنیم. شاید به طور متوسط سالانه یک میلیون ساخته نشود، اما در سال پنجم حتما باید ۴ میلیون ساخته شده باشد.
رئیس مجلس تاکید کرد: رویکرد اصلی این است که مسکن به دست مردم ساخته شود. دولت هم با جدیت این موضوع را دنبال میکند. این قانون از بعد کارشناسی امکان اجرا دارد و باید با جدیت بیشتر دنبال شود. کسانی که زمینها و املاک دولت را تخصیص نمیدهند باید با آنها برخورد شود. در قانون نیز دیده شده است.
وی در ادامه تاکید کرد: در این قانون نحوه ساخت مسکن و نطام مهندسی آن دیده شده تا واحدها استاندارد ساخته شود. یکی از فرصتهایی که اتفاق افتاده شاهد جهش تولید شرکتها دانش بنیان هستیم. خود شرکتهای دانش بنیان با تصویب قانون در مجلس در ساخت مصالح مختلف و صرفه جویی در مصرف انرژی فعال شده اند. در همه دنیا مالیات بر مسکنهای خالی، قانون اجاره برای تعادل بین تولید و عرضه دنبال میشود. مالیات بر عایدی سرمایه نیز حائز اهمیت است. اجرای دقیق این سه تا در برنامه هفتم ثبات را در همه بخشهای کشور به ویژه در حوزه مسکن ایجاد خواهد کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: در ماده ۱۸۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس در پایان سالی که برنامه توسعه به پایان میرسد در ۱۵ خرداد باید دولت برنامه پنج ساله بعدی را به مجلس ارایه دهد. ماده ۱۸۲ هم دولت را مکلف میکند بودجه سالانه را ۱۵ آذر هرسال بر اساس برنامه پنج ساله به مجلس ارائه کند. بودجه شرکتها هم باید یک ماه زودتر یعنی ۱۵ آبان به مجلس ارائه کند.
وی افزود: قانون روشن است و وظایف دولت و مجلس همروشن است. اما چون برنامه ششم یکسال تمدید شد و سیاستها کلان مقداری با تاخیر ابلاغ شد دولت نرسید برنامه هفتم را تا پایان خرداد به مجلس ارائه کند. اکنون بودجه و برنامه با یکدیگر هم زمان شده است. حتما باید هم مجلس و دولت باهم همکاری کنند تا برنامه به تصویب برسد. دولت اکنون هم بودجه و هم برنامه را پیش میبرد. بنده فکر میکنم ما برنامه هفتم و بودجه را باهم در مجلس پیگیری کنیم. طبیعتا مجلس اول برنامه هفتم را بررسی میکند. حالا اگر نتوانیم بودجه را تا آخر اسفند به سرانجام برسانیم ممکن برای دوماه بودجه دو دوازدهم بسته شود، اما همه تلاش دولت و مجلس این است این اتفاق نیفتد.
وی در ادامه با اشاره به میزان تحقق وعده نظارت برخط بر بودجه، بیان کرد: یکی از فعالیتهایی که انجام شد این بود که گزارشهای تفریغ بودجه به صورت فصلی از دیوان محاسبات به مجلس آمد. کمیسیونهای مربوطه و معاونت نظارت مجلس هم این را پیگیری کرد.
قالیباف گفت: نمونه این نظارتها را در تبصره ۱۸ دیدید. اخیرا نیز نظارت مجلس بر بودجه را در بحث یک درصد ارزش افزوده مربوط به حوزه درمان و بحث مربوط به بهداشت دیدید. مجلس نظارت خود را بر بودجه انجام داد، اما یک کار اساسی در بحث نرم افزار مربوط به بودجه و سامانه مربوط به بودجه باید انجام شود. زمانی که بنده به مجلس آمدم دیدم عمدتا جداول بودجه را خود سازمان برنامه میبندد.
وی ادامه داد: در سالی که گذشت جداول بودجه را ما بستیم، اما هنوز سیستم برنامه و نرم افزار آن در اختیار سازمان برنامه هست، اما برای هم برنامه هفتم و هم بودجه سال آینده هم نرم افزار کار را و هم برخط بودن را با سازمان برنامه و بودجه و هم دو مرحلهای کردن بودجه را که جداول را در یک نوبت و منابع و مصارف و احکام را در نوبت دیگر ارائه شود، دنبال میکنیم.
قالیباف در ادامه با اشاره به میزان تحقق وعده کاهش هزینههای غیرضرور و مولدسازی داراییهای دولت، بیان کرد: ما در رابطه با داراییها گام جدی برداشتیم. این بحث هم در مجلس و هم در شورای عالی اقتصادی دنبال شد. در جلسه سران تصویب و به تایید مقام معظم رهبری رسید. یک هیئت هفت نفره در حقیقت به ریاست معاون اول رییس جمهور و دبیری وزیر اقتصاد این مسئولیت را بر عهده گرفتند. این مولدسازی داراییهای غیر مولد از پروژههای نیمه تمام گرفته تا داراییهای در کنار افتاده دنبال میشود. اینها مکلف هستند طبق آیین نامهای که پیش بینی شده و در حال نهایی شدن است ۵۰ درصد منابع حاصله را به خزانه بریزند و ۵۰ درصد آن طبق برنامه در استان یا وزارتخانه مربوطه هزینه شود.
وی گفت: البته قید شده اگر این اموال متعلق به حوزه مسکن است اولویت با مسکن است. عدد و ارقام در خصوص میزان اموال مازاد دولت زیاد است. طبق شنیدهها حدود ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان میزان داراییهایی است که باید از بخشهای مختلف جمع و جور شود.
وی در پاسخ به اینکه بودجه چقدر غیر نفتی شده است؟ اظهار کرد: در این زمینه ابتدا باید ببینیم که درآمدهای مالیاتی گمرکی و مواد سازی چقدر بالا رفته است؛ در این زمینه نسبت به دو سال قبل حدود سه برابر افزایش درآمد داشته ایم و معتقدم که میتوانیم در برنامه هفتم هزینههای جاری کشور را از همین سه بخش تامین کنیم.
رئیس مجلس عنوان کرد: نفتمان را بهخاطر مسائل تحریم طبیعتاً نسبت به قبل با محدودیت بیشتری میفروشیم و دستمان در این بخش باز نیست البته الان وضعمان نسبت به قبل خیلی بهتر است. آنچه که مهم است این است که درآمدهای نفتی را تبدیل به ثروت کنیم و برای هزینههای جاری صرف نکنیم. یکی از موضوعات جدی مجلس این است که کوچک سازی دولت را به گونهای انجام دهیم که با درآمدهای جاری بتوانیم هزینههای جاری را تامین کنید.
قالیباف در ادامه درباره همکاری با کشورهای خارجی گفت: درباره همکاری با همسایگان و تجارت با آنها با رشد خوبی مواجه هستیم؛ درحال عضویت دائم در اوراسیا هستم و همچنین موضوع شانگهای و قرارداد بیست و پنج ساله با روسیه را داریم و در این حوزه توانستهایم ارتباطات خود را توسعه دهیم، ولی همچنان باید تلاش کنیم که از این ظرفیت استفاده بسیاری کنیم. الان درآمدهای ارزی غیر نفتی ما از درآمدهای نفتی پیشی گرفته است.
وی همچنین با اشاره به پیگیری موضوع شفافیت در مجلس اظهار کرد: شفافیت از موضوعاتی بوده که از روز اول در مجلس در حال پیگیری است و تنها طرحی است که من به عنوان نفر اول آن را امضا کردهام. علت اینکه طرح شفافیت در مرحله نخست در مجلس رای نیاورد این بود که بر اساس آیین نامه داخلی این طرح که تغییر در آیین نامه بود باید دو سوم آرای نمایندگان را کسب میکرد و تنها با چند اختلاف به این رای نرسید. به همین دلیل طرح دیگری را که مغایر با آییننامه مجلس نبود ارائه شد و به تصویب نمایندگان رسید و در شورای نگهبان نیز تایید شده منتهی یکی دو موضوع از آن باقی مانده که در مجمع باید درباره آن تصمیمگیری شود. امروز موضوع شفافیت به طور کامل با رای نمایندگان به تصویب رسیده است.
رئیس مجلس همچنین درباره طرح مطالبی بر اینکه نمایندگان مجلس از خدمات درمانی و امکانات خاصی برخوردار هستند تاکید کرد: متاسفانه برخی حرف ها، دروغ پردازی ها، برداشتهای متفاوت و دخل و تصرفها در صحبتها انجام میشود؛ در این زمینه گفته شد که مجلس بیمارستان خاصی دارد؛ آقای پزشکیان خودشان این حرف را تکذیب کرد و اصلا این حرف در صحبتهای ایشان وجود نداشته است. اولا بیمارستانی وجود ندارد و من میخواهم اگر کسی در این خصوص اطلاعی دارد به ما بگوید.
قالیباف ادامه داد: مباحثی درباره بیانیهای منتسب به نمایندگان از سوی امپراتوری دروغ پردازی که غرب راه اندازی کرده است مطرح شد که آخر به اسامی ذیل آن نگاه کنید؛ برخی از این اسامی دیگر نماینده مجلس نیستند؛ در این بیانیه نوشته شده بود که مجلس رای داد تا معترضان اعدام شوند؛ آیا در قانون، مجلس مسئول رای دادن به حکم اعدام است؟ نخست وزیر کانادا نیز در این باره اقداماتی انجام داد؛ این درحالی است که بیانیه با رای تفاوت ماهوی دارد. در بیانیه نمایندگان مجلس بر لزوم تفکیک بین معترضان و اغتشاش گران تاکید شده است و در هیچ کجای آن حرف از اعدام نیست؛ حتی درباره اغتشاشگران نیز آنچه که مطرح شده این است که آنهایی که قتل انجام دادند قصاص شوند.
رئیس مجلس همچنین درباره ایده حکمرانی خود اظهار کرد: وقتی که به روند اداری کشور نگاه میکنیم، حتماً مشکلاتی را مشاهده میکنیم. اعتقاد داریم جمهوری اسلامی باید در حوزه اجرایی و شیوه حکمرانی خود به گونهای عمل کند که بتوانیم در حوزههای مختلفی از جمله خدمات رفاهی و عمومی عملکرد صحیحی داشته باشیم؛ آیا ما نباید در این حوزهها با کشورهای دیگر رقابت کنیم و الگوی کشورهای دیگر باشیم؟ در حقیقت وقتی حرف از یک حکمرانی (نو) میزنیم یعنی تغییر جدی در شیوهی اداره کشور.
قالیباف در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به قوانین مصوب مجلس در حوزه خودرو اظهار کرد: درباره خودرو قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردیم که جلوی رانت را گرفتیم. واردات خودرو نیز حل و فصل شد.
وی همچنین درباره وضعیت بازار ارز تاکید کرد: در حوزه ارز نیز باید از رفتارها و تجربیات ناموفق گذشته استفاده کنیم و بر تثبیت قیمت اسمی ارز اصرار کنیم؛ در مجلس گفتهایم که کار باید در سامانه انجام شود و در این سامانه نیز قیمت ارز باید با قیمت ۲ درصد زیر قیمت بازار باشد. چرا باید شاهد چند نرخی در ارز باشیم؟
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس در خصوص افزایش قیمت ارز و خودرو ورودی جدی داشته است یا خیر، بیان کرد: ما این موضوع را یکشنبه آینده در دستور کار داریم. هم رئیس بانک مرکزی و هم وزیر اقتصاد به مجلس خواهند آمد و ما آنچه در مجلس تصویب شده است را دنبال میکنیم تا اجرایی شود، اما اگر ما میخواهیم قیمت ارز را کنترل کنیم باید به حکمرانی در ریال توجه داشته باشیم. باید به نقدینگی توجه کنیم. این کاهش ارزش پول ملی ما است که در بازار ارز نوسان ایجاد میکند. پس با یک دقت بیشتری باید موضوع را دنبال کنیم. واقعیت این است که امروز تغییر نرخ ارز در زندگی مردم اثر میگذارد و باید آن را اصلاح کنیم.
قالیباف در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات بر زمین مانده برای کنترل معضل آلودگی هوا، بیان کرد: بنده قریب بیست و اندی سال است که با موضوع آلودگی هوا سر و کار داشتم و آن را خوب میشناسم. بارها در صدا و سیما در خصوص الودگی هوا صحبت کردم. یک زمانی اختلاف بر سر این بود که منابع آلودگی هوا کجاست.
وی گفت: بنده به طور روشن در دورهای که در شهرداری تهران بودم اعلام کردم که آلودگی هوا ناشی از وسایل محرکهای است که در شهر هستند و ۸۱ درصد آلودگی ما ناشی از آنها هستند. این آلودگی را ماشینهایی ایجاد میکنند که دوره بهره وری آنها تمام شده و باید اسقاط شوند. بخشی از آنها دولتی بوده و بخشی از آنها غیردولتی هستند. چرا باید هم انرژی را هدر دهیم و هم آلودگی هوا را تشدید کنیم؟
وی توضیح داد: امروز در تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر مترو داریم که این ظرفیت را فراهم میکند. در هر دو دقیقه یک قطار از ایستگاه ما عبور کند؛ یعنی روزی ۹ میلیون مسافر میتوانیم از طریق مترو جابه جا کنیم. در حالی که امروز کمتر از ۳ میلیون مسافر از طریق مترو جابه جا میکنیم! همه چیز داریم، اما واگن نداریم! از قضا قانون هم داریم که از محل صرفه جدیی چگونه زیرساختها حمل و نقل عمومی را ارتقا دهیم.
قالیباف افزود: ما به این مسائل باید به طور جدی توجه کنیم. در حوزه خودرو نیز ما اخیرا در خصوص کامیونها مصوبهای داشتیم تا در گمرکها آزاد شده و وارد شوند. یکی از امتیازات بزرگ امروز کشور در شرایط امروز موقعیت حمل و نقل است. حمل و نقل ریلی و جادهای ما میتواند سالانه چند میلیارد دلار مستقیم درآمد ترانزیتی برای کشور داشته باشد، اما توجه نمیکنیم.
رئیس مجلس بیان کرد: بنده معتقدم ظرفیت کشور در منابع انسانی و مادی واقعت خوب است. امیدوارم در این مجلس و دولت با نگاه مسئله محوری برنامه هفتم را دنبال کنیم. تکرار برنامههای غلط گذشته را انجام ندهیم. اگر با نگاه مسئله محوری برنامه هفتم را دنبال کنیم و به پیشرانهای کشور توجه کنیم میتوانیم نابسامانیها را به سامان برسانیم.
دانشکده پزشکی قشم ترمی سی میلیون شهریه میگیره و کوچکترین آموزش نداره
حتی یک استاد نداره.
به فریاد ما پدر و مادرها برس
میدونی دانشکده پزشکی قشم سالی ۱۰۰ تا دانشجوی پزشکی میگیره
از هر کدوم سی میلیون شهریه میگیره
یک دونه استاد و بیمارستان آموزشی نداره.
شهریه ها رو چی میکنه؟
با این وضعیت میشه زندگی مردم رو به پزشکهای فارغ التحصیل اونجا سپرد؟
عملا ما دیگه چیزی به نام نت بین الملل نداریم.سرعت افتضاحه
خدا رو شکر کسیم صداش درنمیاد.
من دیگه هیچ امیدی ندارم و قید ماشین هم زدم متاسفانه ماشین هم به لیست آرزوهام پیوست
مجلسی که رئیس کمبسیون بودجه آن یک فرد غیر تخصصی باشد باید غصه خورد و این مشکلات سنگین به وجود بیاید از خدا بترسید
میدونی دانشکده پزشکی قشم سالی ۱۰۰ تا دانشجوی پزشکی میگیره
از هر کدوم سی میلیون شهریه میگیره
یک دونه استاد و بیمارستان آموزشی نداره.
شهریه ها رو چی میکنه؟
با این وضعیت میشه زندگی مردم رو به پزشکهای فارغ التحصیل اونجا سپرد؟
نظام هماهنگ سازی حقوق کارکنان و پرداخت حقوق ها براصل عدالت محوری و همچنین ترمیم حقوق و.. نیز مشکل کارکنان آموزش فنی و حجرفه ای را مرتفع نکرد . علت عدم توجه است؟ یا از لحاظ کمی مورد توجه نیست ؟ یا اینکه این سازمان در تربیت و آموزش نیروی ماهر و نیمه ماهرکه نیاز مبرم هرجامعه است و توسعه جوامع به مهارت و آموزش نیروی جوان که اقتصاد و تولید را می تواند به نحوه شایسته وبدون دغدغه هموار کند را آموزش فنی و حرفه ای ارائه نمیکند؟ چرا باید در این بحبوههو تنگنا فقط منتظر قول وها و وعده های سرخرمن باشیم ؟ چرا نباید عدالت در پرداخت ها آنچنان که باید باشد اجرا نمی شود؟ لطفا نه تنها فکر بلکه توجه ویژه و دستور اکید درو اعمال آنها بصورتی ملموس باشد صادر و مصوب شود تا انگیزش کارکنان برای کارهای جهادی در امر آموزش و مهارت آموزی بیشتر از پیش باشد .کارکنان آموزش فنی و حرفه ای واقعا در فقر و تنگناقراردارند سریعا در این خصوص باید اقدام ضروری بهعمل آید. که این مهم نیازمند یاری مجلس و دولت را می طلبد .
معلولان شدید واقعا تحت فشارند با اینهمه افزایش هزینه ها و تورم و درآمدی های در حدصفر
اگر آقایان مخالف که خود رسمی هستن با بهترین حقوق ومزایا ایرانی هستند و نیرهای شرکتی اتباع بیگانه اند خب بگویید تا بدانیم
نصف مسکن ها خالیه یک فکری به حال مسکن خالی ها بکنید مشکل حل میشه
چرا یک شخص میتونه چندین خونه داشته باشه
اگه یک قانون بذارین دست از دلال بازی بر می دارن
بعد میگن سال هشتم
علیرغم افزایش بیسابقه ۶۰ میلیون مترمکعبی مصرف روزانه گاز در بخشهای خانگی و تجاری، متأسفانه همچنان شاهد ادامه این مصرف بیرویه و غیرمنطقی در کشور هستیم که امیدواریم تعدیل قیمت گاز و اطلاع رسانی به مردم، بر کاهش این میزان مصرف کمک کند. در سفری زمستانی به ملبورن استرالیا متوجه شدم که بسیاری از خانوادهها برای کاهش مصرف سوخت، که قیمت خیلی بالایی دارد، در خانههایشان حولههای پالتویی میپوشند و برخی از خانوادههای ایرانی هم از کرسیهای کوچک برقی استفاده میکنند که مصرف کمی دارد، امیدواریم با همیاری هموطنان مان در مورد کاهش مصرف سوخت، روزی مجبور به چنین کارهایی نشویم!
از جمله قوانین سازمان امور اداری و استخدامی کشور، تعیین سقف سن ۳۰ سال برای استخدام در مراکز و سازمانهای دولتی است که باید پرسید آیا درست و منطقی است افرادی که هنوز جوان هستند و توان، کارایی و تجربه کافی دارند و تا ۴۰ سالگی هم میتوانند جزو نیروهای فعال باشند، امیدی به یافتن شغل و درآمدی ثابت نداشته باشند؟ البته جذب نیرو در ارگانهای نظامی هم باید افزایش یابد، زیرا جوانان توانمند و خلاق بیش از پیش میتوانند در خدمت دفاع از کشورمان باشند.
هنگام خرید از کشتارگاه تهران متوجه شدم که اغلب فروشندگان گوشت قرمز، تبلیغ فروش گوشت میش را در غرفههایشان نصب کرده بودند در شرایطی که سلاخی گوسفندان ماده حکم معدوم سازی و انقراض نسل گوسفندان را دارد، آیا این موضوع زیرنظر سازمان دامپزشکی در حال انجام است؟ زیرا علیرغم این که مأموران تعزیرات حکومتی در این مراکز حضور دارند، نمیتوان این مسئله را از این طریق پیگیری کرد. انتظار میرود که مسئولان ذیربط در این زمینه پاسخگو باشند که غرفههای مواد پروتئینی در کشتارگاه تهران براساس کدام مجوز قانونی به فروش گوشت میش میپردازند؟
بعد از دریافت مستمریام برای خرید کالاهای ضروری و مصرفی خانوادهام راهی بازار شدم که ظاهراً به دلیل افزایش بیرویه نرخ دلار و سکه قیمت بیشتر اجناس در بازار ۲ برابر شده بود و با پرداخت ۲ میلیون تومان فقط توانستم تعداد اندکی از مایحتاج زندگی را تهیه کنم! آیا مسئولان محترم از هرج و مرج بازار کالاهای مورد نیاز مردم آگاهی دارند و با ادامه روند فعلی، اجرای برنامه هفتم توسعه کشور امکان پذیر خواهد بود؟ در حال حاضر با مستمری حدود ۷ میلیون تومانی و هزینههای گزاف دارو و درمان فقط تا نیمه ماه میتوان روزگار را گذراند!
در خبرها بود که سال گذشته ۳۲۴ هزار و ۴۴۱ نفر از اتباع خارجی در ایران پروانه اشتغال دریافت کردهاند و این علاوه بر کارگرانی است که بدون دریافت مجوز و بدون مهارت و تخصصهای کافی، صرفاً به دلیل دستمزدهای پایین و بدون بیمه، جای کارگران ماهر ایرانی با سالها تجربه و فعالیتهای حرفهای را گرفتهاند که جادارد کارفرمایان با الزام قانونی، اولویت را به استخدام هموطنان کارگر بدهند و از این طریق به اشتغالزایی وکاهش نرخ بیکاری در کشور کمک کنند.
سوء استفاده کنند
مدتی است که مقامات برخی از کشورهای همسایه به بهانههای گوناگون یاوه سراییهایی به غایت نابخردانه درباره تمامیت ارضی، بناهای تاریخی و برخی از بزرگان شناخته شده ایران را در مجامع مختلف بیان میکنند که خوشبختانه با واکنش سریع و قاطع دستگاه دیپلماسی کشورمان روبه رو میشود که البته در این میان لازم است بعضی از سستیها و کم کاریهای دیپلماسی – رسانهای ما در سالهای اخیر هم مورد توجه قرار گیرد تا در آینده دیگر شاهد این گونه جدایی طلبی ها و گستاخیهای بیگانگان و بیگانه پرستان نباشیم.
انتشار خبر واگذاری سهام بانک رفاه کارگران به بخش خصوصی و عرضه سهام آن در بورس از سوی دولت در شرایطی که تمامی هزینه و سرمایههای آن از حق بیمه پرداختی کارگران تأمین شده و دولت در تأسیس آن دخالتی نداشته است، از نظر حقوقی و قانونی قابل بررسی است و به نظر من دولت باید در این تصمیم تجدید نظر کند.
بازنشسته تأمین اجتماعی
وقتی بسیاری از جوانان و خانوادههایشان از خرید فقط یک حلقه انگشتری نامزدی ناتوانند، چگونه جوانان را به ازدواج و تشکیل خانواده تشویق میکنند؟
با ۵۰ میلیون تومان میشد یک واحد مسکونی خرید!
در خبرها بود که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به ۵۰ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد با همین پول میشد یک آپارتمان نوساز ۱۰۰ متر مربعی خرید!
قتلهای خانوادگی متاسفانه زیاد شده است و به دلیل وجود اسلحه های گرم و سرد در شهرها و روستاها و افزایش مشکلات معیشتی و اختلافات خانوادگی هر روز شاهد چاپ خبرهای ناگوار قتلهای فجیع هستیم که موجب کشتهشدن بیگناهان و عزادارشدن خانوادههای بسیاری میشود و از اینرو ضمن تشکر از زحمات نیروهای مرزبانی و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی ضرورت دارد برای جلوگیری از ورود سلاح به کشور و توزیع آنها در شهرها، اقدامات بیشتر و قاطعانهتری انجام شود.
رئیس مجلس در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و قدردانی از پژوهشگران برتر مرکز پژوهشهای مجلس، اعلام کرده است که «امروز باید اقرار کنیم در برخی موارد قدرت حل مسایل را نداریم و یا در برخی موارد به دلیل عدم انجام به موقع کارها، حل مسایل آنها بیارزش میشود.» حال که رئیس محترم قوه مقننه به این موضوع مهم در اداره کشور اشاره کردهاند؛ جا دارد که دیگر قوا نیز توجه به آن را به طور جد در اولویت قرار دهد و برای استفاده از کارشناسان زبده در بسیاری از امور و بخصوص اقتصادی و سیاستهای خارجی، وارد عمل شوند.
کارگر متأهلی هستم که با ۵ میلیون تومان حقوق ماهانه ناچارم امرار معاش کنم، خوب است مسئولان به عینه ببینند که ما چه میکشیم! دولتمردانی که جوانان را به ازدواج تشویق میکنند، بدانند که ۳ سال از تاریخ عقد من و همسرم گذشته است، اما هنوز نتوانستهایم خانهای را اجاره و در آن زندگی کنیم. مسئولان محترم لطفاً از گفتار درمانی دست بردارند و به عمل گرایی بپردازند تا شاید مشکلات جوانان کشور کاهش یابد، ضمن آن که بیشتر کارفرمایان به حداقل حقوق مصوبه دولت و وزارت کار هم توجهی ندارند و با سوء استفاده از اوضاع بد اشتغال، هر حقوقی را که دلشان میخواهد به کارگران میپردازند.
ما در مجلس ضمن اینکه پیگیریهای لازم را برای اجرای قانون کاهش روابط با انگلیس خواهیم داشت.
لوازم خانگی هم که انحصاری کردین و تاختن
خودرو هم گران شد و واردات صد درصد جهت منافع خودروساز بود نه عامه
اقلام هم هر روز گرونه
اینترنت هم که نفتی بود بعد اعتراض فیلتر
تمام دستاورد دولت آزادسازی سواحل بود
هروز هم تریبوندارا مردم عصبی و تمام نگرانیشون روسریه
خوب الان یکار بگین ؟