سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پژوهشگران باید به جای تحویل مقاله، مسائل را حل کنند

وزیر ارتباطات در نخستین آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه ارتباطات، به اهمیت حل مسائل به طور عملی توسط پژوهشگران و دانشجویان تاکید کرد.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پژوهش در کشور وضعیت خوب و مطلوبی دارد. برای دوسال پیاپی ایران پانزدهمین کشور از نظر ارجاع مقالات در جایگاه علمی بوده‌است. در حالی که بعد از ما هم چند کشور پیشرفته اروپایی هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: جمهوری اسلامی نگاه ویژه ای به علم و فناوری داشته است و تاکیدات مقام معظم رهبری در این باره موثر بوده اند.

او بیان کرد: ما توان تولید دانش را داریم؛ اما باید دید این دانش چقدر وارد زندگی مردم و تبدیل به ثروت ملی می‌شود، این نکته مهم و قابل بررسی است.

زارع پور گفت: به گفته وزیر علوم رتبه ما در تجاری سازی علم هفتاد است؛ این یعنی فاصله زیادی بین تولید علم و استفاده از آن است.

او تصریح کرد: ما در بهره گیری از دانشی که در کشور تولید می‌شود کمی دچار مسئله هستیم و این موضوع باید ریشه یابی شود.

به گفته زارع پور، عدم ارتباط سازمان یافته دانشگاه‌ها با صنعت و بخش اجرایی و اداری دولت مسئله ساز است. دانش در دانشگاه ها به روش خود جلو می رود و کاری با صنعت ندارد. تلاش های زیادی شده است که این فاصله کم تر بشود؛ اما همچنان بیشترین امتیاز را مقالات دارند.

او افزود: اخیرا زلفی گل، وزیر علوم  و تیم مدیریتی وزارت علوم بازنگری می‌کنند که دانشگاه را به ریل تحول و پیشرفت کشور تبدیل کنند.

زارع پور اظهار کرد: پژوهشگاه‌ها نیز شیوه ارتقایشان لازم است تغییر کند. این طور نباشد که همکار ما برای طی کردن مسیر ارتقاء مجبور باشد دنبال مقاله برود. باید توجه جدی شده و این مسئله اصلاح شود.

به گفته او پژوهشگر در هر بخش ارتباطات باید مشغول حل یک مشکلی در حوزه ارتباطات باشد و کمکی در تولید ساخت محصول فناورانه داشته باشد.

زارع پور بیان کرد: البته این به این معنی نیست که همه تحقیقات عملی و تولیدکننده باشند؛ اما حل مشکل اهمیت بسیاری داد و تمرکز بهتر است به جای تحویل مقاله، بر روی حل مسئله باشد.

او در پایان گفت: نکته دوم، پژوهشگاه های ذیل ارتباطات باید بتوانند هدایتگر همه تحقیقات مربوطه در دانشگاه‌های مختلف باشند. دانشجویان از مخزن مشکلات ارتباطات،  مسئله آب را انتخاب کنند و در راستای حل آن مسئله پایان نامه تهیه کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.